Astronomové objevili první exoplanety obíhající hvězdy podobné Slunci ve hvězdokupě

Týmu astronomů pracujícímu s teleskopem Tillinghast v Arizoně se podařilo najít planety kroužící kolem hvězd, které se nachází v hustě osídlené hvězdokupě. Tento objev dokazuje, že prostředí pro existenci planet, nemusí nutně být v klidné části galaxie, kde se nachází naše Země.

Exoplaneta KOI-961.03

Exoplaneta KOI-961.03 Ilustrace planetárního systému hvězdy KOI-961, která se nachází ve vzdálenosti 130 světelných let v souhvězdí Labutě. Kolem hvězdy obíhají tři malé exoplanety, z nichž KOI-961.03 je nejmenší a dosahuje velikost Marsu.

Nově objevené planety se nachází ve hvězdokupě Jesličky (Beehive Cluster, Praesepe, M44), což je shluk asi tisícovky hvězd v souhvězdí Raka ve vzdálenosti asi 500 světelných let od Země. Hvězdy v této hvězdokupě mají stejné stáří a složení, většinou jde o červené trpaslíky, nebo hvězdy podobné našemu Slunci (celková hmotnost hvězdokupy Jesličky se odhaduje na 500-600 Sluncí).

Planety obíhající dvě různé hvězdy, jejichž hmotnost je podobná Slunci, byly označeny Pr0201b a Pr0211b. Obě dvě exoplanety jsou takzvané horké Jupitery - gigantičtí plynní obři, kteří obíhají svou mateřskou hvězdu velmi blízko. Pro lidi, nebo jakýkoliv nám známý život je takové prostředí zcela neobyvatelné, při pohledu na noční oblohu by ale pozorovatel ustrnul v záři hvězd. Při průměru kolem 22 světelných let je hvězdokupa tisícovkou zářících objektů doslova napěchovaná.

Doposud byly objeveny pouze dvě jiné planety ve hvězdokupě, v obou případech šlo ale o planety obíhající velmi masivní hvězdy. Srpnový objev je významný hned z několika pohledů, bude například zajímavé zkoumat složení těchto exoplanet, protože Jesličky mají výrazně vyšší podíl těžkých prvků než sluneční soustava. Prostředí hvězdokupy je také výrazně odlišné od galaktického ramene, ve kterém se nachází Země, vliv tohoto faktu na exoplanety ale zatím není jasný.

Astronomové hledají planety také na dalších místech ve vesmíru, kam se první teleskopy hledající exoplanety nedívaly, například v mezihvězdném prostoru, nebo v centru galaxií. A objevují stále nová místa a nové druhy hvězd, kde se planety nachází. Před dvaceti lety jsme věděli o jediné, dnes je jimi posetá celá galaxie.