Rusko plánuje na rok 2015 přistání sondy na povrchu Měsíce

Po nezdařené misi Fobos-Grunt k měsíci Marsu se ruská vesmírná agentura Roskosmos obrací k bližší destinaci, k Měsíci. "Příští ruská sonda dosedne na povrch Měsíce v roce 2015", řekl v rozhovoru k novinářům Viktor Khartov, ředitel NPO Lavochkin - společnosti, která pro Roskosmos vyvíjí vesmírné sondy, včetně sond k Marsu a k Měsíci.

NASA na čtvrtek plánuje opakovaný test rakety SLS - pokud se podaří, mohla by raketa poprvé letět do vesmíru ještě letos

24. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

Americká vesmírná agentura zůstává i po problémech při posledním testu rakety SLS mírně optimistická a nevylučuje první start této těžké rakety ještě v tomto roce. Opakování zážehu SLS (tzv. green run) je nyní plánováno na čtvrtek 25. února. Prví lednový test byl automaticky přerušen po 67 sekundách z původně plánovaných 485 sekund.

Orbitální sonda LRO na oběžné dráze Měsíce dostala update softwaru, aby mohla pořizovat speciální fotografie povrchu

15. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

Po 11 letech na oběžné dráze Měsíce dostala americká vesmírná sonda LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter) update svého palubního softwaru. Nově napsaná část programu sondě umožní měnit svou orientaci poté, co bylo v roce 2018 vypnuto zařízení MIMU, které měřilo právě orientaci sondy. Od té doby LRO využívá polohy hvězd, která však neumožňuje provádět rychlé a komplikované manévry nutné pro pořízení některých snímků povrchu Měsíce.

NASA se domluvila se SpaceX, Falcon Heavy dopraví na oběžnou dráhu Měsíce základní moduly stanice Gateway

12. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

Americká vesmírná agentura vybrala společnost SpaceX pro dopravu základních modulů stanice Gateway na oběžnou dráhu Měsíce. Součástí dohody je doprava modulu PPE (Power and Propulsion Element), který bude stanici zásobovat energií a obytného modulu HALO (Habitation and Logistics Outpost). Oba moduly poletí do vesmíru společně na raketě Falcon Heavy nejdřív v květnu 2024. Celkem za tuto službu NASA zaplatí SpaceX 331,8 milionů dolarů.

Společnost Firefly Aerospace dopraví na povrch Měsíce přistávací modul s vědeckými instrumenty NASA

7. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

NASA udělila společnosti Firefly Aerospace kontrakt na dopravu 10 vědeckých instrumentů na povrch Měsíce. Mise bude součástí komerčního programu CLPS (Commercial Lunar Payload Services), ve kterém NASA najímá soukromé společnosti pro dopravu nákladu na Měsíc. Firefly na Měsíc pošle přistávací modul Blue Ghost, mise je plánována na polovinu roku 2023.

Miniměsíc 2020 SO se v úterý podruhé přiblíží k Zemi a v březnu zcela opustí okolí naší planety

1. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

Malý objekt s označením 2020 SO se v první polovině února podruhé za několik měsíců přiblíží k Zemi a poté okolí naší planety definitivně opustí. Země tak ztratí třetí známý miniměsíc, i když tento se od těch ostatních hodně liší - je umělý. NASA totiž potvrdila, že se jedná o raketu Centaur ze 60. let, která vynesla na oběžnou dráhu lunární sondu Surveyor 2.

Kde se bere voda na Měsíci? Kromě slunečního větru by mohla vznikat také za přispění magnetosféry Země

29. 1. 2021 (novější než zobrazený článek)

Na povrchu Měsíce se nachází voda - v permanentním stínu kráterů i vázaná v horninách. Doposud se předpokládalo, že pochází z interakcí slunečního větru s materiálem na povrchu. Nová studie nicméně odhalila, že by mohl existovat ještě další zdroj měsíční vody - Země. Vyplývá to z vědecké studie publikované v magazínu Astrophysical Journal Letters.

Čínská sonda Change 5 na Zemi přivezla téměř 2 kilogramy měsíčního materiálu

2. 1. 2021 (novější než zobrazený článek)

Čínští představitelé oznámili, že vesmírná sonda Change 5 přivezla z Měsíce 1,7 kilogramů hornin. Pocházejí z hloubky zhruba 1 metru pod povrchem, kam sonda vrtala pomocí robotického ramene. Část ze vzorku hodlají čínští vědci sdílet také s jinými národy.