Blíž už to skoro nejde - u sousední hvězdy byla objevena exoplaneta podobná Zemi

Astronomové se už desítky let bez úspěchu pokouší nalézt planetu obíhající kolem nejbližší hvězdy Alpha Centauri, až doteď. Týmu z evropské organizace ESO se podařilo za pomoci zkoumání drobných odchylek v pohybu jedné ze tří hvězd hvězd Alpha Centauri najít planetu, která se svou hmotností podobá Zemi. Jde o významný objev, trojhvězda Alpha Centauri se totiž od Země nachází pouhé 4 světelné roky. Své výsledky publikuje mezinárodní tým v dnešním vydání magazínu Nature.

Slunce, sousední hvězdy

Slunce, sousední hvězdy Sousední hvězdy a jejich vzdálenosti od Slunce a mezi sebou. Čísla na spojnicích mezi hvězdami udávají vzdálenost ve světelných letech.

Planeta byla objevena prostřednictvím zařízení HARPS na 3,6 metrovém teleskopu, který je součástí observatoře La Silla v Chile. Alpha Centauri není vidět ze severní polokoule, na té jižní je ale jednou z nejjasnějších hvězd. Jedná se ve skutečnosti o tři hvězdy, z nichž dvě jsou srovnatelně velké jako Slunce a třetí je malý červený trpaslík, který je obíhá z poměrně velké vzdálenosti.

Nová exoplaneta obíhá hvězdu Alpha Centauri B, která má zhruba 91 % hmotnosti Slunce. Nachází se na oběžné dráze výrazně blíž než například Merkur Slunci, jeden oběh jí zabere 3,2 dny. Mělo by jít o skalnatou planetu podobnou Zemi, její blízkost vlastní hvězdě ale napovídá, že půjde o velmi horký kus kamene.

Kromě blízkosti má nově objevená exoplaneta Alpha Centauri Bb ještě jedno prvenství - jde o první z exoplanet, která má podobnou hmotnost jako Země, a obíhá hvězdu podobnou Slunci. Vlastně jde o nejlehčí doposud známou exoplanetu u podobné hvězdy.

Alpha Centauri B je vzdálená 4,3 světelných let od Slunce. Přestože jde o nejbližší hvězdu, výprava k ní je se současnými technologiemi zcela nemyslitelná. Její blízkost je však zajímavá pro astronomy, kteří pracují se stále přesnějšími a výkonnějšími teleskopy. V následujících měsících bude tento objekt jistě středem zájmu astronomů a vědců po celém světě.

Informace o hvězdě Alpha Centauri

Poloměr
Alpha Centauri A Žlutá hvězda 1.1 1.2 0
Alpha Centauri B Oranžová hvězda 0.91 0.9 0
Proxima Centauri Červený trpaslík 0.12 0.2 1

14. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Prstence materiálu kolem rodící se hvězdy ukazují, že planety vznikají zároveň s hvězdamiAstronomům se podařilo najít evidenci, že planety se začínají rodit už v době, kdy se jejich mateřské hvězdy stále ještě formují. Snímky z teleskopu ALMA ukazují mladou protohvězdu IRS 63 s rotujícím diskem materiálu, ve kterém se objevují mezery a prstence, které naznačují rodící se nové exoplanety. Sama hvězda je přitom stále ještě v procesu svého formování.

12. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

V atmosféře exoplanety WASP-121b bylo detekováno několik těžkých prvků včetně plynů železaAstronomům se pomocí spektrální analýzy podařilo detekovat nové prvky v atmosféře extrémně horké exoplanety WASP-121b. Díky vysokým teplotám , které dosahují až 3 000 °C, se v atmosféře planety nachází v plynném stavu i těžké kovy jako je železo. Mezi nově detekované prvky v atmosféře planety WASP-121b patří vanadium, železo, chrom, vápník, sodík, hořčík a nikl.

Výkonný teleskop VLT vyfotil exoplanetu ve vzdálenosti 63 světelných let

6. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Výkonný teleskop VLT vyfotil exoplanetu ve vzdálenosti 63 světelných letDo dnešního dne bylo objeveno několik tisíc exoplanet, jen pár desítek z nich však bylo pozorováno přímo. Většina exoplanet byla pozorována buď tak, že částečně zastínila světlo hvězdy, nebo bylo možné detekovat, jak na hvězdu působí svou gravitací. Astronomům se nyní podařilo rozšířit ne příliš početné řady exoplanet přímo vyfocených ve viditelném nebo infračerveném světle o Beta Pictoris b.

4. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená exoplaneta je první z kategorie středně velkých planet v těsné blízkosti hvězdyAstronomům se podařilo identifikovat první exoplanetu z kategorie horkých neptunů. Jedná se o druh exoplanety velikosti Neptunu ve sluneční soustavě, která obíhá svou mateřskou hvězdu velmi blízko a panují na ní tedy vysoké teploty. Doposud byly v takové blízkosti hvězd známy planety o hodně větší, nebo naopak menší.

V galaxii M51 byl objeven první kandidát na planetu mimo Mléčnou dráhou

30. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

V galaxii M51 byl objeven první kandidát na planetu mimo Mléčnou dráhouVe sluneční soustavě máme 8 planet. V posledních dvou dekádách k nim astronomové objevili několik tisícovek exoplanet v Mléčné dráze. Nyní se vědcům podařilo objevit prvního kandidáta na extragalaktickou planetu, tedy planetu obíhající hvězdu mimo naši galaxii. Jedná se o objekt v binárním systému v galaxii M51 (Vírová galaxie, Whirlpool) ve vzdálenosti 23 milionů světelných let.

Objev exoplanety v blízkosti bílého trpaslíka - na místě, kde by neměla přežít

18. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Objev exoplanety v blízkosti bílého trpaslíka - na místě, kde by neměla přežítMezinárodní tým astronomů objevil první netknutou planetu obíhající velmi blízko bílému trpaslíku. Jedná se o hustý zbytek jádra hvězdy podobné Slunci v jehož okolí panují pro planety nehostinné podmínky. Vědci zatím neví, jak může exoplaneta v takovém prostředí přežít, její existenci si tak zatím neumí vysvětlit.

Trojhvězdu GW Orionis obklopují prstence materiálu obíhající v různých rovinách

8. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Trojhvězdu GW Orionis obklopují prstence materiálu obíhající v různých rovináchDva vědecké týmy pracující s radiovou observatoří ALMA a teleskopem VLT v Čile prozkoumaly první známý případ protoplanetárního disku s výrazně neuspořádanými prstenci. Hned tři prstence obíhají mladou trojhvězdu GW Orionis a v budoucnosti z jejich materiálu vzniknou exoplanety. Vědce tento systém velmi zajímá, ukazuje jim totiž, jak se rodí planety v prostředí tří hvězd, které se vzájemně svou gravitací ovlivňují.