Blíž už to skoro nejde - u sousední hvězdy byla objevena exoplaneta podobná Zemi

Astronomové se už desítky let bez úspěchu pokouší nalézt planetu obíhající kolem nejbližší hvězdy Alpha Centauri, až doteď. Týmu z evropské organizace ESO se podařilo za pomoci zkoumání drobných odchylek v pohybu jedné ze tří hvězd hvězd Alpha Centauri najít planetu, která se svou hmotností podobá Zemi. Jde o významný objev, trojhvězda Alpha Centauri se totiž od Země nachází pouhé 4 světelné roky. Své výsledky publikuje mezinárodní tým v dnešním vydání magazínu Nature.

Slunce, sousední hvězdy

Slunce, sousední hvězdy Sousední hvězdy a jejich vzdálenosti od Slunce a mezi sebou. Čísla na spojnicích mezi hvězdami udávají vzdálenost ve světelných letech.

Planeta byla objevena prostřednictvím zařízení HARPS na 3,6 metrovém teleskopu, který je součástí observatoře La Silla v Chile. Alpha Centauri není vidět ze severní polokoule, na té jižní je ale jednou z nejjasnějších hvězd. Jedná se ve skutečnosti o tři hvězdy, z nichž dvě jsou srovnatelně velké jako Slunce a třetí je malý červený trpaslík, který je obíhá z poměrně velké vzdálenosti.

Nová exoplaneta obíhá hvězdu Alpha Centauri B, která má zhruba 91 % hmotnosti Slunce. Nachází se na oběžné dráze výrazně blíž než například Merkur Slunci, jeden oběh jí zabere 3,2 dny. Mělo by jít o skalnatou planetu podobnou Zemi, její blízkost vlastní hvězdě ale napovídá, že půjde o velmi horký kus kamene.

Kromě blízkosti má nově objevená exoplaneta Alpha Centauri Bb ještě jedno prvenství - jde o první z exoplanet, která má podobnou hmotnost jako Země, a obíhá hvězdu podobnou Slunci. Vlastně jde o nejlehčí doposud známou exoplanetu u podobné hvězdy.

Alpha Centauri B je vzdálená 4,3 světelných let od Slunce. Přestože jde o nejbližší hvězdu, výprava k ní je se současnými technologiemi zcela nemyslitelná. Její blízkost je však zajímavá pro astronomy, kteří pracují se stále přesnějšími a výkonnějšími teleskopy. V následujících měsících bude tento objekt jistě středem zájmu astronomů a vědců po celém světě.