ESA plánuje vesmírný teleskop na zkoumání známých exoplanet, Mise CHEOPS odstartuje v roce 2017

ESA v roce 2017 vypustí na oběžnou dráhu malý teleskop, který bude zkoumat už známé exoplanety. Podobně jako například Kepler bude zkoumat záři blízkých hvězd a zkoumat přechody exoplanet, které světlo hvězdy nepatrně tlumí. Astronomové tak chtějí zpřesnit informace o známých planetách a zjistit více o formování a evoluci planet a planetárních systémů.

CHEOPS, původní design

CHEOPS, původní design Původní koncept teleskopu CHEOPS, který byl nakonec nahrazený odlišným designem.

Primárním cílem teleskopu CHEOPS budou planety o velikost dvou až pěti Zemí, které lze dobře pozorovat. Astronomové mezi nimi chtějí hledat skalnaté planety, které by se mohly, byť jen vzdáleně, podobat Zemi.

Mise CHEOPS

Relativně levná mise CHEOPS (Characterising Exoplanet Satellite) bude mít za úkol pozorování už známých exoplanet u zářivých hvězd. Protože CHEOPS bude pozorovat už objevené exoplanety, bude se dívat ve správný moment na správné místo, aby zachytil jak planeta přechází před svojí hvězdou. Soustředit se bude na planety od velikosti Země po velikost Neptunu a bude určovat jejich přesnou velikost.

Společně s hmotností zjištěnou jinými vědeckými přístroji tak budou vědci moci určit celkovou hustotu planet a tím i nastavit limity pro jejich složení.

Parametry mise CHEOPS

• Plánovaná délka mise: 3,5 roku
  • Průměr snímače: 32 cm
  • Cena: 50 milionů €

14. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Prstence materiálu kolem rodící se hvězdy ukazují, že planety vznikají zároveň s hvězdamiAstronomům se podařilo najít evidenci, že planety se začínají rodit už v době, kdy se jejich mateřské hvězdy stále ještě formují. Snímky z teleskopu ALMA ukazují mladou protohvězdu IRS 63 s rotujícím diskem materiálu, ve kterém se objevují mezery a prstence, které naznačují rodící se nové exoplanety. Sama hvězda je přitom stále ještě v procesu svého formování.

12. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

V atmosféře exoplanety WASP-121b bylo detekováno několik těžkých prvků včetně plynů železaAstronomům se pomocí spektrální analýzy podařilo detekovat nové prvky v atmosféře extrémně horké exoplanety WASP-121b. Díky vysokým teplotám , které dosahují až 3 000 °C, se v atmosféře planety nachází v plynném stavu i těžké kovy jako je železo. Mezi nově detekované prvky v atmosféře planety WASP-121b patří vanadium, železo, chrom, vápník, sodík, hořčík a nikl.

Výkonný teleskop VLT vyfotil exoplanetu ve vzdálenosti 63 světelných let

6. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Výkonný teleskop VLT vyfotil exoplanetu ve vzdálenosti 63 světelných letDo dnešního dne bylo objeveno několik tisíc exoplanet, jen pár desítek z nich však bylo pozorováno přímo. Většina exoplanet byla pozorována buď tak, že částečně zastínila světlo hvězdy, nebo bylo možné detekovat, jak na hvězdu působí svou gravitací. Astronomům se nyní podařilo rozšířit ne příliš početné řady exoplanet přímo vyfocených ve viditelném nebo infračerveném světle o Beta Pictoris b.

4. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená exoplaneta je první z kategorie středně velkých planet v těsné blízkosti hvězdyAstronomům se podařilo identifikovat první exoplanetu z kategorie horkých neptunů. Jedná se o druh exoplanety velikosti Neptunu ve sluneční soustavě, která obíhá svou mateřskou hvězdu velmi blízko a panují na ní tedy vysoké teploty. Doposud byly v takové blízkosti hvězd známy planety o hodně větší, nebo naopak menší.

V galaxii M51 byl objeven první kandidát na planetu mimo Mléčnou dráhou

30. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

V galaxii M51 byl objeven první kandidát na planetu mimo Mléčnou dráhouVe sluneční soustavě máme 8 planet. V posledních dvou dekádách k nim astronomové objevili několik tisícovek exoplanet v Mléčné dráze. Nyní se vědcům podařilo objevit prvního kandidáta na extragalaktickou planetu, tedy planetu obíhající hvězdu mimo naši galaxii. Jedná se o objekt v binárním systému v galaxii M51 (Vírová galaxie, Whirlpool) ve vzdálenosti 23 milionů světelných let.

Objev exoplanety v blízkosti bílého trpaslíka - na místě, kde by neměla přežít

18. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Objev exoplanety v blízkosti bílého trpaslíka - na místě, kde by neměla přežítMezinárodní tým astronomů objevil první netknutou planetu obíhající velmi blízko bílému trpaslíku. Jedná se o hustý zbytek jádra hvězdy podobné Slunci v jehož okolí panují pro planety nehostinné podmínky. Vědci zatím neví, jak může exoplaneta v takovém prostředí přežít, její existenci si tak zatím neumí vysvětlit.

Trojhvězdu GW Orionis obklopují prstence materiálu obíhající v různých rovinách

8. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Trojhvězdu GW Orionis obklopují prstence materiálu obíhající v různých rovináchDva vědecké týmy pracující s radiovou observatoří ALMA a teleskopem VLT v Čile prozkoumaly první známý případ protoplanetárního disku s výrazně neuspořádanými prstenci. Hned tři prstence obíhají mladou trojhvězdu GW Orionis a v budoucnosti z jejich materiálu vzniknou exoplanety. Vědce tento systém velmi zajímá, ukazuje jim totiž, jak se rodí planety v prostředí tří hvězd, které se vzájemně svou gravitací ovlivňují.