Astronomové objevili nejbližšího kandidáta na sirotčí planetu, která neobíhá žádnou hvězdu

Po nedávných objevech exoplanet obíhajících kolem dvojice, trojice, nebo dokonče čtveřice hvězd, přišel tým astronomů z Francie a Kanady s novým objevem - planetou bez mateřské hvězdy. Měla by se nacházet ve vzdálenosti kolem 130 světelných let od Země a jde o nejbližší podobný objekt, který byl doposud objeven.

Sirotčí planeta

Sirotčí planeta ilustrace planety, která neobíhá žádnou hvězdu. Namísto toho buďto volně pluje vesmírem, nebo podobně jako hvězdy obíhá přímo galaktické jádro.

Objekt s označením CFBDSIR2149 (celé označení CFBDSIR J214947.2-040308.9) však nemusí být nutně planetou, může jít o malého hnědého trpaslíka, astronomové si jsou však s 95% pravděpodobností jistí, že jde o sirotčí planetu. Rozdíl mezi těmito dvěma druhy vesmírných objektů není přesně daný, hnědí trpaslíci jsou už sami o sobě hraničními objekty a mohou připomínat spíš obří Jupiter, než malou hvězdu.

CFBDSIR2149 není prvním kandidátem na sirotčí planetu, podobné objekty byly nalezeny už dříve. V tomto případě ale blízkost a pravděpodobná příslušnost ke hvězdokupě mladých hvězd AB Doradus Moving Group umožňuje astronomům získání dalších informací o tomto kandidátu na exoplanetu. Díky její pozici budou astronomové moci dlouhodobým pozorováním určit, zda CFBDSIR2149 náleží do zmíněné hvězdokupy a budou tak moci určit i její věk.

Zatím však jde pouze o kandidáta na sirotčí planetu, na definitivní potvrzení tohoto objevu si ještě budeme muset počkat. Podle odhadu astronomů by mohl být vesmír přeplněn podobnými sirotčími planetami, mohlo by jich být dokonce více než hvězd. O jejich vzniku, vývoji a zániku se toho zatím příliš neví a jde spíše o teorie. Tyto planety by mohly vzniknout v blízkosti hvězdy a v jednom momentě mohlo dojít k jejich vymrštění vlivem gravitace sesterských planet nebo hvězdy. Mohly by ale také vzniknout samy podobnými procesy jako vznikají hvězdy.

Nový vesmírný teleskop Jamese Webba prozkoumá blízký planetární systém Beta Pictoris

Hned několik vědeckých týmů má v plánu použít vesmírný teleskop Jamese Webba (JWST) pro průzkum blízkého hvězdného systému Beta Pictoris. Jedná se o mladý systém s nejméně dvěma exoplanetami a diskem materiálu, ze kterého by mohly vzniknout další. Výkonný teleskop, který je označován jako nástupce Hubblova teleskopu by měl do vesmíru odletět už letos na podzim.

Astronomové u exoplanety poprvé zpozorovali zřetelný disk materiálu, ze kterého může vzniknout exoměsíc

Pomocí observatoře ALMA se vědcům podařilo zpozorovat disk materiálu u jedné z exoplanet obíhajících hvězdu PDS 70 vzdálenou 370 světelných let. Předpokládají, že se jedná o strukturu, ze které vznikne jeden nebo více měsíců. Jedná se o první případ takto zřetelného disku pozorovaného u exoplanety.

První pozorování izotopů v atmosféře exoplanety

Ve vzdálenosti zhruba 300 světelných let se nachází exoplaneta, v jejíž atmosféře vědci detekovali poprvé izotopy chemických prvků. Konkrétně se jedná o uhlík-13, který se od běžného uhlíku-12 liší počtem neutronů a protonů ve svém jádru. Ke svému výzkumu využil tým vědců vedený Yapengem Zhangem teleskopu VLT v Čile.

Spřízněné hvězdy dělí 30 světelných let, teď u nich astronomové našli mladé exoplanety

Data z teleskopu Gaia ukazují, že hvězdy TOI 2076 a TOI 1807 si jsou příbuzné, a to i přesto, že je dělí víc než 30 světelných let. To je příliš daleko na to, aby se gravitačně ovlivňovaly. Analýza jejich světla nicméně ukázala, že vznikly ze stejného materiálu a nyní se pohybují vesmírem ve stejném směru. U obou hvězd nyní byly objeveny mladé exoplanety.

Jedna z nejchladnějších exoplanet podobných Neptunu TOI-1231 b by mohla mít v atmosféře oblaka z vodní páry

Ve vzdálenosti 90 světelných let se nachází exoplaneta TOI-1231 b, která zdánlivě připomíná Neptun. Je 3,5x větší než Země a svou hvězdu oběhne jednou za 24 dní. Vzhledem k tomu, že obíhá drobného červeného trpaslíka, znamená to, že teploty na TOI-1231 b nebudou nijak vysoké - kolem 57 °C. Většina dodnes objevených podobně velkých exoplanet má teploty výrazně vyšší, protože obíhají blíž svým hvězdám.

První detekce hydroxylu (OH) v atmosféře exoplanety

Mezinárodnímu týmu astronomů se podařilo poprvé detekovat hydroxyl (OH) v atmosféře exoplanety. Nalezli jej na extrémně horké planetě WASP-33b ve vzdálenosti 400 světelných let. Astronomům se v posledních letech daří detekovat stále více chemických prvků a sloučenin na vzdálených planetách. V budoucnosti chtějí na dálku rozpoznat známky života mimo sluneční soustavu.

Atmosféra blízkého hnědého trpaslíka obsahuje vrstvy s různým chemickým složením

Pomocí teleskopu W. M. Keck na Havaji se astronomům podařilo zjistit víc o hnědém trpaslíku 2MASS J22081363+2921215. Prostřednictvím infračervených pozorování zjistili, že jeho atmosféra obsahuje vrstvy jejichž složení se s výškou liší. Tento výzkum může mimo jiné napovědět více o atmosférách obřích exoplanet, které svou hmotností několikanásobně překračují hmotnost planety Jupiter.