Astronomové našli nejmasivnější černou díru, zabírá sedminu celé galaxie

Ve vzdálenosti 250 milionů světelných let se nachází galaxie NGC 1277. V jejím jádru leží podle mezinárodního týmu astronomů supermasivní černá díra, která dosahuje gigantických rozměrů, 14 % masy celé galaxie. Jde o doposud nejmasivnější objevenou černou díru ve vesmíru a astronomové se ptají, jak mohl objekt takových objektů vzniknout?

Černá díra v centru Mléčné dráhy

Černá díra v centru Mléčné dráhy Astronomové z NASA pořídili s Hubblovým teleskopem doposud neostřejší snímek galaktického středu Mléčné dráhy. Střed Mléčné dráhy je zahalen do mezihvězdných plynů a prachu, které komplikují jeho pozorování ve viditelném spektru. Tento snímek byl pořízen infračervenou kamerou NICMOS, která místo viditelného světla snímá teplo, které objekty vydávají. Vpravo dole je vidět spirálovité okolí supermasivní černé díry v centru galaxie. Černou díru přímo pozorovat nelze, na fotografii jsou vidět ionizované plyny, které byly zachyceny její gravitací.

Jak velká je černá díra v galaxii NGC 1277?
  • Její rozměry dosahují podle vědců 11násobku oběžné dráhy planety Neptun kolem Slunce
  • Její hmotnost je 17 miliard Sluncí
  • Zabírá 14 % z celkové hmotnosti galaxie
Astronomové teď zvažují, zda neobjevili zcela novou třídu černých děr, odlišnou od těch stávajících. Nejmenší černé díry vznikají při zániku masivních hvězd při explozi supernovy, to jsou černé díry hvězdné velikosti (stellar mass vlack holes) a dosahují až desetinásobku masy Slunce. Další třídou jsou supermasivní černé díry, které se nachází ve středech galaxií, v centru Mléčné dráhy se nachází černá díra o hmotnosti čtyř milionů Sluncí. Černá díra v galaxii NGC 1277 však dosahuje neuvěřitelných 17 miliard slunečních mas. Astronomové nemohli uvěřit vlastním očím a museli své výsledky několikrát přepočítat, běžně totiž černé díry dosahují pouhých 0,1 procenta hmotnosti celé galaxie. Podle autora studie Remco C. E. van den Bosche našel jeho tým astronomů nejméně pět dalších galaxií s podobně masivními černými dírami v jejich centru. Využili k tomu techniku, při které pozorují blízké galaxie a měří rychlost oběhu hvězd nejblíže středu galaxie, dokáží tak odhadnout masu černé díry, která se tam ukrývá. Využili k tomu teleskopu Hobby-Eberly Telescope se zrcadlem o poloměru 9,2 metru. Jak černá díra takových proporcí mohla vzniknout zatím astronomové netuší. Mohlo by jít o pozůstatek dávných časů krátce po velkém třesku anebo může jít o výsledek gigantické kolize galaxií. Astronomové vědí o objektu zatím příliš málo na to, aby mohli říci, jak černá díra v NGC 1277 vznikla. Věřme ale, že další pozorování odhalí nová a nová tajemství.
Remco C. E. van den Bosch, vedoucí autor studie