Exoplanety < LIVING fUTURE

Evropským astronomům se přímo před očima objevila rodící se planeta

Evropským astronomům se zřejmě podařilo poprvé zachytit protoplanetu u blízké hvězdy. Stále ještě zhušťující se koncentrace plynů obíhá hvězdu HD 100546 ve vzdálenosti 335 světelných let a mohla by z ní vzniknout planeta podobná Jupiteru. Ve stejném hvězdném systému už existuje jeden kandidát na exoplanetu, HD 100546 B. Díky tomuto objevu se teď můžeme dozvědět více o vzniku planet a různých fázích vývoje planetárních systémů.

Protoplaneta u hvězdy HD 100546

Protoplaneta u hvězdy HD 100546 Rodící se planetu o velikosti planety Jupiter zachytili astronomové pomocí teleskopu VLT v Chile.

Snímek protoplanety byl pořízen pomocí obřího teleskopu VLT (Very Large Telescope), který operuje pod správou ESO (European Southern Observatory) v poušti Atacama v severním Chile. Při zastínění hvězdy HD 100546 se v její blízkosti objevil objekt podobný oblaku, který si tým astronomů vedený Saschou Quanzem vysvětluje jako rodící se planetu. Jistotu však nemají a mohlo by tak ve skutečnosti jít o jiný objekt, mohlo by jít o hvězdu nacházející se ve skutečnosti daleko za HD 100546, možné také je, že jde o planetu v jiné fázi vývoje.