Rychle rotující planetka ukazuje na novou sílu, která ji kromě gravitace drží pohromadě

Při pozorování planetky 1950 DA zjistili vědci z Unversity of Tennessee v Knoxville, že pouhá gravitace by ji nemohla udržet pohromadě, rotuje totiž příliš rychle a odstředivé síly by tak měly její jednotlivé části odtrhnout od sebe. Planetka rotuje tak rychle, že astronaut stojící na jejím povrchu by odletěl do vesmíru. Podle studie publikované v magazínu Nature jde o první důkaz, že v jádru planetek působí Van der Wallsovy síly, které je pomáhají držet v celku.

Planetka 2005 YU55

Planetka 2005 YU55 Planetka 2005 YU55 byla objevena v roce 2005 a patří do skupiny NEO objektů, jejichž oběžná dráha je podobná s tou zemskou. Na tomto snímku je planetka zachycena radiovým teleskopem Arecibo v Portoriku při svém průletu kolem Země 19. dubna 2010.

Přímá pozorování planetek ukázala, že nejde o žádné pevné kusy skály, ale spíš o menší kameny, které spolu s prachem tvoří hroudu držící pohromadě. Podle dosavadních teorií to bylo díky gravitaci a tření jednotlivých částí. Rychle rotující planetka 1950 DA však ukázala, že ve hře musí být ještě další faktor. Tím by měly být Van der Wallsovy síly působící mezi molekulami. Tyto síly jsou slabší než kovalentní síly nebo vodíkové můstky, společně s gravitací však dokáží udržet planetku pohromadě.

K tomuto závěru dospěli vědci po zkoumání hustoty planetky 1950 DA a jejího pohybu při oběhu Slunce v hlavním pásu asteroidů. Už dříve získali dala z rozpadu komety P/2013 R3, jehož následky loni zpozoroval Hubblův teleskop.

Pokud by se tato teorie potvrdila, byly by to dobré zprávy pro případ, že by do Země měla narazit planetka podobného složení. Relativně malý kinetický náraz by ji mohl ještě před dopadem zneškodnit pouhým nárazem impaktoru. Další zkoumání teprve ukáží skutečné složení malých vesmírných objektů. Více informací zřejmě budeme mít už v listopadu, kdy se chystá přistát modul Philae na povrchu komety 67P/Churyumov-Gerasimenko (více o misi Rosetta).

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

Už dnes v noci se NASA pokusí odebrat vzorky materiálu z planetky Bennu

20. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Už dnes v noci se NASA pokusí odebrat vzorky materiálu z planetky BennuVesmírná sonda OSIRIS-REx se v noci z úterý na středu přiblíží k planetce Bennu a pokusí se z ní získat nejméně 60 gramů materiálu. Odběr je nyní plánován na 0:12 ve středu 21. října našeho času. NASA bude celou operaci vysílat živě na svém webu. Vše začne opuštěním aktuální oběžné dráhy sondy ve zhruba 19:45.

Nezvyklý tvar planetky Arrokoth by mohl být výsledkem zahřívání Kuiperova pásu

17. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nezvyklý tvar planetky Arrokoth by mohl být výsledkem zahřívání Kuiperova pásu Planetka Arrokoth, známá také jako Ultima Thule nebo 2014 MU69, zřejmě v prvních 100 milionech let od svého vzniku výrazně změnila svůj tvar. Tvar planetky připomínající sněhuláka s dvěma zploštělými koulemi je zřejmě výsledkem úniku plynů. Vyplývá to ze studie vědců z Chinese Academy of Sciences a Max Planck Institute for Solar System Research publikované v magazínu Nature Astronomy.

2. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

K Zemi se blíží malý objekt, který by se brzy mohl stát dočasným měsícem naší planetyOběžná dráha objektu 2020 SO o velikosti několika metrů je velmi podobná Zemi, přibližuje se k nám rychlostí 3 tisíc kilometrů za hodinu. NASA předpokládá, že by jej koncem října mohla gravitace naší planety zachytit a udělat z něj nový mini-měsíc. Zvláštní oběžná dráha vede některé vědce k myšlence, že by nemuselo jít o přirozenou planetku, ale poslední stupeň rakety z roku 1966.

19. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nová mise Janus bude už za dva roky prostřednictvím dvojice malých sond zkoumat binární planetky  NASA dala 3. září oficiální GO pro misi Janus, jejímž cílem bude průzkum binárních planetek v okolí Země. Jde o relativně levnou misi, jejíž start je plánován už na rok 2022. Dvojice malých identických sond během mise prozkoumá hned dva různé páry planetek.

Kolem Země ve čtvrtek proletěla doposud neznámá kilometrová planetka

14. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Kolem Země ve čtvrtek proletěla doposud neznámá kilometrová planetkaVe zhruba 100x větší vzdálenosti, než obíhá Měsíc Zemi, proletěla ve čtvrtek planetka 2020 QU6. Šlo tedy o bezpečný průlet a Zemi ani družicím na oběžné dráze nic nehrozilo. Objev se podařil amatérskému astronomovi Leonardu Amaralovi z Brazílie. Pozorování ze Země ukázala, že planetka má na šířku zhruba 1 kilometr.

Planetka Psyche svým složením připomíná planetární jádro, planeta z ní ale nikdy nevznikla

1. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nová počítačová simulace ukazuje, že planetka Psyche v Pásu asteroidů má kovové jádro a pórovitý povrch. Vědci předpokládají, že podobná tělesa v minulosti sloužila jako jádro, ze kterého postupně vznikaly planety. Tento výzkum slouží jako základ pro plánování vesmírné mise NASA, která plánuje v roce 2022 k Psyche vyslat automatickou sondu.

14. 8. 2020 (novější než zobrazený článek)

Sonda OSIRIS-REx se úspěšně přiblížila asteroidu Bennu při zkoušce odběru vzorků z jejího povrchuAmerická vesmírná sonda OSIRIS-REx se v úterý úspěšně přiblížila planetce Bennu na 40 metrů. Tento manévr byl poslední zkouškou před plánovaným říjnovým odběrem vzorků z povrchu planetky. Odebrané vzorky sonda v roce 2023 přiveze na Zemi pro důkladnou analýzu v laboratořích.