Radioteleskop VLA zachytil v jádru Mléčné dráhy záhadné vlákno vycházející z černé díry

3. 1. 2018
Sagittarius A* Černé díry

V roce 2016 bylo objeveno vlákno ve středu Mléčné dráhy v blízkosti tamní supermasivní černé díry. Vlákno je dlouhé asi 2,3 světelného roku a kroutí se tak, že to podle vědců vypadá, že vychází z černé díry Sagittarius A*, která v jádru naší galaxie leží. Týmu vědců vedenému Markem Morrisem z University of California se podařilo pořídit zatím nejdetailnější snímek tohoto objektu. Nová studie publikovaná v magazínu The Astrophysical Journal Letters navíc přichází hned se třemi možnými vysvětleními pozorovaného úkazu.

Vlákno ve středu naší galaxie

Vlákno ve středu naší galaxie Střed Mléčné dráhy. Uprostřed obrázku je vidět zakřivené vlákno, dole uprostřed je potom vidět supermasivní černá díra Sagittarius A*, ke které vlákno na jednom konci směřuje.

S novým snímkem pořízeným radioteleskopem VLA (Very Large Array) dokázali vědci zobrazit vlákno s větší přesností. Podle jejich závěrů musí vlákno z černé díry vycházet, nikoli do ní směřovat. Astronomové objekt zatím označují jako SgrAWF (Sagittarius A West Filament) a řadí jej do skupiny objektů nazývaných NTF (Nonthermal Radio Filament). Co ale ono vlákno tvoří? A jak vzniklo? Nabízí se tři možná vysvětlení:

1) Mohlo by jít o částice s vysokou rychlostí, které byly od černé díry vystřeleny za pomoci vertikální věže tvořené z magnetických polí, která se nachází v blízkosti horizontu události. V tomto magnetickém poli by docházelo k urychlení částic a vytvoření radiových vln, které následně zachytily radioteleskopy na Zemi.

2) Další možností je, že jde o kosmické vlákno, teoretický objekt, který je velmi dlouhý a zároveň tenký. Takové vlákno by mělo určitou hmotnost a vedlo elektrický proud. Podle teoretiků by se tato vlákna vyskytovala ve vesmíru celkem běžně, postupně by však migrovala do středů galaxií, kde by byla supermasivními černými děrami zachycena.

3) Třetím vysvětlením je náhodné překrytí dvou objektů, které spolu nijak nesouvisí. V tomto případě by se vlákno nacházelo daleko od středu galaxie a bylo by podobné mnoha dalším, které už byly objeveny jinde ve vesmíru. Tuto možnost si ale vědci příliš nepřipouští, zakřivení vlákna je totiž očividně provázané s černou dírou a těžko vysvětlitelné jiným způsobem.

Vědci zatím zkoumají všechny hypotézy. Ať už jde o kteroukoliv z variant, půjde o zajímavé vědecké poznání zcela nového fenoménu. "Součástí vědeckého bádání je i to, že narazíte na záhadu, kterou nelze jednoduše vysvětlit," řekl Jun-Hui Zhao, který se na nové studii podílel. "Cesta k poznání a odpovědi je fascinující. Právě to motivuje astronomy ke stavění nových, výkonnějších teleskopů, které nám pomohou tyto záhady vesmíru objasnit."

Další zprávy z kategorie Sagittarius A*

16. 8. 2020 (novější než zobrazený článek)

Kolem černé díry v jádru Mléčné dráhy obíhá hvězda, která se pohybuje 8 % rychlosti světla V jádru naší galaxie dřímá supermasivní černá díra, kolem které obíhají stovky hvězd. Nejkratší oběžnou dráhu z nich má hvězda s označením S62, její přiblížení k černé díře způsobuje, že se pohybuje 8 % rychlosti světla. Tato rychlost ovlivňuje nejen oběžnou dráhu hvězdy, ale způsobuje také další efekty, například dilataci času.

26. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Kolem černé díry v jádru naší galaxie rotují zdroje blikajícího radiového zářeníPomocí observatoře ALMA se astronomům podařilo identifikovat kvazi-periodické blikání v milimetrové vlnové délce, které vychází z těsné blízkosti supermasivní černé díry v jádru Mléčné dráhy. Jeho zdrojem jsou zřejmě hustější oblasti na vnitřní hraně rotujícího disku, který černou díru obklopuje.

29. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Supermasivní černou díru v jádru Mléčné dráhy obíhají podivné objekty, které jinde pozorovány nebylyV bezprostřední blízkosti supermasivní černé díry v jádru Mléčné dráhy se nachází objekty, které zatím nikde jinde pozorovány nebyly. Vědci původně mysleli, že se jedná o hvězdy, potom to vypadalo, že jde o oblaka plynů. Nakonec by ale mohlo jít o zcela jiný typ struktury, která v sobě kombinuje vlastnosti jak oblaků, tak hvězd. Nově je nyní vědci označují jako objekty G (G Objects).

Záblesky gama záření ze středu naší galaxie by mohly pocházet z temné hmoty

17. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Záblesky gama záření ze středu naší galaxie by mohly pocházet z temné hmotyV uplynulých letech vědci detekovali v centru Mléčné dráhy záhadný přebytek energie ve formě gama záření: nejenergetičtější formy elektromagnetického záření. Nepřichází k nám však od supermasivní černé díry ve středu galaxie, ale z regionu o poloměru až 5 tisíc světelných let kolem jádra galaxie. Původ tohoto záření zatím zůstává zahalený.

13. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Doposud neznámé obří bubliny vycházející ze středu Mléčné dráhy vysílají rádiové vlnyMezinárodní tým astronomů objevil jednu z největších struktur v Mléčné dráze. Pomocí radioteleskopu MeerKAT poprvé pozorovali dvojici bublin emitujících rádiové vlnění, které vycházejí z centra naší domácí galaxie. Podle vědců by mohlo jít o pozůstatky dávné energetické erupce, která vyšla z blízkosti supermasivní černé díry Sagittarius A*.

12. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Supermasivní černá díra v centru Mléčné dráhy se najednou rozzářila na 75násobek běžných hodnotPři květnovém pozorování supermasivní černé díry Sagittarius A* v jádru naší galaxie si astronom Tuan Do z kalifornské univerzity UCLA všiml, že září víc, než je obvyklé. Z bezprostředního okolí černé díry v ten moment vycházelo až 75x více radiace, než došlo opět k jejímu uklidnění na běžné hodnoty. Černá díra zářila několik minut nejvíce od doby, co je ze Země pozorována. Podobné chování vykazují černé díry při konzumaci materiálu ze svého okolí, astronomové si však zatím nejsou jistí, co způsobilo tento poslední nárůst záření.

Astronomové objevili hvězdu, která se neuvěřitelnou rychlostí pohybuje Mléčnou dráhou

5. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové objevili novou hvězdu S5-HVS1, která se neuvěřitelnou rychlostí pohybuje Mléčnou dráhou. Jde o nejrychlejší známou hvězdu hlavní posloupnosti (tedy stále v ní ještě probíhá termojaderná reakce). Podle vědců byla hvězda urychlena na svou současnou rychlost interakcí se supermasivní černou dírou Sagittarius A* ve středu naší galaxie. Aktuálně je známo jen asi 20 hyperrychlých hvězd v naší galaxii.