Nově objevená exoplaneta se podobá Merkuru, je však 2,6x hmotnější než Země

Astronomům se podařilo pomocí vesmírného teleskopu Kepler objevit novou exoplanetu ve vzdálenosti 339 světelných let. Exoplaneta K2-229b je jen o 20 % větší než Země, má ale asi 2,6x větší hmotnost. Svým metalickým složením a hustotou připomíná planetu Merkur, obíhá svou hvězdu ale o hodně blíže a tak na ní panují velmi vysoké teploty. Výsledky výzkumu byly publikovány ve vědeckém magazínu Nature Astronomy.

Merkur

Merkur povrch planety Merkur zachycený vesmírnou sondou Messenger. Snímek vznikl kompozicí 9 různých snímků pořízených v 8 barvách a infračerveném spektru.

Nově objevená planeta K2-229b se svým složením podobá planetě Merkur v naší sluneční soustavě. Je skalnatá a má vysoký obsah těžkých prvků, díky tomu je i při srovnatelné velikosti se Zemí více než dvakrát těžší.

Podobně jako Merkur v našem solárním systému, také K2-229b obíhá velmi blízko svojí hvězdě, dokonce ještě mnohem blíž: pouhých 0,012 AU (Merkur obíhá Slunce ve vzdálenosti 0,4 AU). K2-229b oběhne svou hvězdu za asi 14 dní a panují na ní teploty až kolem 2 000 °C.

V atmosféře exoplanety Tau Boötis b chybí voda, vědci ji zde očekávali

Astronomové prozkoumali velkou exoplanetu Tau Boötis b ve vzdálenosti 51 světelných let pomocí spektropolarimetru SPIRou na teleskopu CFH na Havaji. Ve studii v Astronomical Journal následně popisují složení atmosféry této exoplanety. K jejich překvapení v ní nenašli žádné molekuly vody, jinak se svým složením podobá planetě Jupiter. Mohlo by to znamenat, že se planeta zrodila dál od hvězdy, než se nyní nachází.

Ve vzdálenosti 35 světelných let se nachází exoplaneta s nejdelším rokem, zároveň jedna z nejchladnějších

Ve vzdálenosti 35 světelných let se astronomům podařilo přímo vyfotografovat exoplanetu. Jedná se o nejbližší přímo pozorovanou exoplanetu a zároveň jednu z nejchladnějších dodnes objevených. Objekt, který dostal označení COCONUTS-2b má podle nové studie přes 6 hmotností planety Jupiter a svou hvězdu obíhá tak daleko, že jeden oběh kolem hvězdy zabere 400 milionů let.

Nový vesmírný teleskop Jamese Webba prozkoumá blízký planetární systém Beta Pictoris

Hned několik vědeckých týmů má v plánu použít vesmírný teleskop Jamese Webba (JWST) pro průzkum blízkého hvězdného systému Beta Pictoris. Jedná se o mladý systém s nejméně dvěma exoplanetami a diskem materiálu, ze kterého by mohly vzniknout další. Výkonný teleskop, který je označován jako nástupce Hubblova teleskopu by měl do vesmíru odletět už letos na podzim.

Astronomové u exoplanety poprvé zpozorovali zřetelný disk materiálu, ze kterého může vzniknout exoměsíc

Pomocí observatoře ALMA se vědcům podařilo zpozorovat disk materiálu u jedné z exoplanet obíhajících hvězdu PDS 70 vzdálenou 370 světelných let. Předpokládají, že se jedná o strukturu, ze které vznikne jeden nebo více měsíců. Jedná se o první případ takto zřetelného disku pozorovaného u exoplanety.

První pozorování izotopů v atmosféře exoplanety

Ve vzdálenosti zhruba 300 světelných let se nachází exoplaneta, v jejíž atmosféře vědci detekovali poprvé izotopy chemických prvků. Konkrétně se jedná o uhlík-13, který se od běžného uhlíku-12 liší počtem neutronů a protonů ve svém jádru. Ke svému výzkumu využil tým vědců vedený Yapengem Zhangem teleskopu VLT v Čile.

Spřízněné hvězdy dělí 30 světelných let, teď u nich astronomové našli mladé exoplanety

Data z teleskopu Gaia ukazují, že hvězdy TOI 2076 a TOI 1807 si jsou příbuzné, a to i přesto, že je dělí víc než 30 světelných let. To je příliš daleko na to, aby se gravitačně ovlivňovaly. Analýza jejich světla nicméně ukázala, že vznikly ze stejného materiálu a nyní se pohybují vesmírem ve stejném směru. U obou hvězd nyní byly objeveny mladé exoplanety.

Jedna z nejchladnějších exoplanet podobných Neptunu TOI-1231 b by mohla mít v atmosféře oblaka z vodní páry

Ve vzdálenosti 90 světelných let se nachází exoplaneta TOI-1231 b, která zdánlivě připomíná Neptun. Je 3,5x větší než Země a svou hvězdu oběhne jednou za 24 dní. Vzhledem k tomu, že obíhá drobného červeného trpaslíka, znamená to, že teploty na TOI-1231 b nebudou nijak vysoké - kolem 57 °C. Většina dodnes objevených podobně velkých exoplanet má teploty výrazně vyšší, protože obíhají blíž svým hvězdám.