První detekce helia v atmosféře exoplanety. Nový postup by mohl přinést další objevy

Astronomům vedeným Jessicou Spake z University of Exeter se podařilo poprvé pozorovat helium v atmosféře exoplanety. Jde o planetu WASP-107b, která se nachází asi 200 světelných let daleko v souhvězdí Panny. Objev helia se podařil díky vesmírnému teleskopu Hubble a také díky jeho velkému množství v atmosféře planety. Výsledky výzkumu byly publikovány 3. května ve vědeckém magazínu Nature.

Exoplaneta, horký Jupiter

Exoplaneta, horký Jupiter Ilustrace planety obíhající vzdálenou hvězdu. Na snímku je zobrazen tzv. horký jupiter, plynný obr podobný planetě Jupiter v naší sluneční soustavě. Na rozdíl od Jupiteru ale obíhá velmi blízko své mateřské hvězdě.

Planeta WASP-107b má hmotnost Neptunu, ale velikost podobnou jako Jupiter, její hustota je tedy velmi nízká. Teploty na planetě dosahují hodnot kolem 500 °C, což ji řadí mezi chladnější z doposud objevených exoplanet. Podle vědců je atmosféra WASP-107b velmi řídká a roztáhlá desítky tisíc kilometrů do okolí planety.

Doposud byly horní vrstvy atmosfér exoplanet zkoumány spíše pomocí ultrafialového světla, v tomto novém výzkumu však astronomové využili infračervených signálů. Jde o novou techniku, kterou vědci hodlají využít i při dalších pozorováních exoplanet.

Helium bylo poprvé detekováno v roce 1868 ve spektrální analýze světla ze Slunce. Od té doby bylo objeveno na mnoha místech a je jednou z hlavních složek atmosfér Jupiteru nebo Saturnu. Helium je zároveň po vodíku druhým nejpočetnějším prvkem v celém vesmíru.