Vypuštění teleskopu JWST se opět odkládá, až na rok 2021

Začátek mise vesmírného teleskopu Jamese Webba se opět odkládá, aktuálně se jako nejbližší možný termín jeho vypuštění jeví březen 2021. Pro tento teleskop nové generace je to další z řady posunů termínu startu, které doprovází takřka celý jeho vývoj. Poslední odložení bylo učiněno na základě lidských chyb a problémů pramenících z komplexnosti teleskopu odhalených při testování a bude stát 800 milionů dolarů.

James Webb

James Webb vesmírný teleskop nové generace vyvíjený ve spolupráci vesmírných agentur Spojených států, Kanady a Evropy.

NASA oznámila odklad po prozkoumání závěrů nezávislé komise, která vyšetřovala příčiny problémů při testování teleskopu. Výsledkem šetření komise je 32 doporučení pro minimalizaci dalších problémů.

Příklady zjištěných lidských chyb

V posledních měsících se objevilo několik problémů, které pramení z lidských chyb, které jdou podle expertů ve většina za pracovníky společnosti Northrop Grumman, která teleskop pro NASA vyrábí.
  • použití rozpouštědla na ventily bez konzultace s jejich výrobcem. Ventily bylo nutné vyměnit,
  • vystavení hardwaru nadměrnému elektrickému napětí, kvůli špatné instalaci elektrického vedení,
  • nedotažené spojovací prvky zapříčinily poškození slunečního štítu při jeho rozbalování, přes deset se jich uvolnilo a dva doposud nebyly nalezeny, ukrývají se někde v konstrukci teleskopu.

Odklady

Rok Stav Plánovaný start Odhadovaná cena
1996 začátek vývoje teleskopu 2007 1 mld $
2008 začátek konstrukce teleskopu 2014 5 mld $
2010 úspěšné posouzení designu a technických parametrů 2015 6,5 mld $
2011 zrušení projektu sněmovnou reprezentantů v červenci, obnovení projektu následně v listopadu téhož roku 2018 8 mld $
2018 testování sestaveného teleskopu 2021 8,8 mld $
Teleskop JWST je velmi komplexní zařízení, u kterého se komplikace dají předpokládat. Neustále rostoucí cena a průtahy v jeho výstavbě jsou však pro některé americké zákonodárce už za hranou, proto také došlo ke zrušení projektu v roce 2011 (respektive ke zrušení jeho financování). Výsledkem však bude velmi výkonný teleskop, který posune lidstvo ve zkoumání vesmíru mílovými kroky kupředu. Vědci si slibují nové poznatky o zrodu vesmíru a jeho raných fázích, informace o vzdálených planetách nebo rozluštění některých astrofyzikálních fenoménů jako je temná hmota.

James Webb (JWST)

Vylepšená raketa Ariane 5 zvládla úspěšně páteční let před podzimním startem s teleskopem JWST

Raketa Ariane 5 vynesla v pátek večer na oběžnou dráhu dvojici komunikačních družic. Vrátila se tak do provozu po téměř roce, kdy byl vylepšován její kryt, aby byly eliminovány vibrace nebezpečné pro náklad. Páteční start byl důležitou zkouškou rakety před podzimním letem s vesmírným teleskopem JWST za více než 10 miliard dolarů. Nástupce vesmírného teleskopu Hubble má letět na oběžnou dráhu koncem tohoto roku.

Nový vesmírný teleskop Jamese Webba prozkoumá blízký planetární systém Beta Pictoris

Hned několik vědeckých týmů má v plánu použít vesmírný teleskop Jamese Webba (JWST) pro průzkum blízkého hvězdného systému Beta Pictoris. Jedná se o mladý systém s nejméně dvěma exoplanetami a diskem materiálu, ze kterého by mohly vzniknout další. Výkonný teleskop, který je označován jako nástupce Hubblova teleskopu by měl do vesmíru odletět už letos na podzim.

Nástupce Hubblova teleskopu JWST je připravován pro svůj podzimní let do vesmíru

Aktuální datum odletu teleskopu JWST do vesmíru je plánováno na polovinu listopadu tohoto roku. Teleskop i raketa Ariane 5 koncem června úspěšně prošly posledními testy a kontrolami. Vše je tedy připraveno pro plánovaný start, po kterém se největší vesmírný teleskop vydá přímo do Lagrangeova bodu L2.

První hvězdy se ve vesmíru rozzářily kolem 300 milionů let po velkém třesku

Podle nové studie, kterou publikoval vědecký tým vedený Nicolasem Laporteem, začaly první hvězdy ve vesmíru zářit 250 - 350 milionů let po velkém třesku. Jejich analýza dál naznačuje, že první galaxie by měly být natolik zářivé, že by je měl být schopen pozorovat vesmírný teleskop Jamese Webba (JWST), který má už letos na podzim nahradit dosluhující Hubblův teleskop.

Astronomové zjistili u blízké exoplanety hmotnost i velikost, mohla by být vhodným kandidátem pro detailní pozorování atmosféry

Vědcům z programu CARMENES se podařilo objevit novou exoplanetu u blízké hvězdy Gliese 486. Na rozdíl od ostatních exoplanet dokáží astronomové pozorovat Gliese 486b dvěma různými metodami a díky tomu určit nejen její velikost, ale také hmotnost a hustotu. Unikátní pozice planety i hvězdy zřejmě umožní pozorování její atmosféry.

Vesmírný Teleskop Jamese Webba prošel úspěšně posledními testy rozvinutí slunečního štítu

Vesmírný teleskop Jamese Webba (JWST) prošel úspěšně finálními testy, které ověřovaly jeho schopnost rozvinout sluneční štít. Nové zařízení je tak na dobré cestě ke startu svojí mise, který se očekává v příštím roce.

Vesmírný teleskop nové generace JWST prošel simulací letu raketou, do vesmíru ale poletí až za víc než rok

Kompletně sestavený vesmírný teleskop Jamese Webba (JWST) prošel testy, které ověřily, že je připravený na vibrace a zvuky při letu do vesmíru. Testy proběhly na jihu Kalifornie v areálu Redondo Beach společnosti Northrop Grumman, která teleskop pro NASA a ESA vyvíjí. Let rakety Ariane V s teleskopem JWST je aktuálně plánovaný na 31. října 2021.