V sobotu proletí kolem Země planetka protáhlého tvaru, tady jsou její fotky

V sobotu 22. prosince proletí v bezpečné vzdálenosti kolem Země relativně velká planetka 2003 SD220. Planetka má na délku 1,6 kilometrů a je tak dobře pozorovatelná radioteleskopy ze Země. Toho využili astronomové pracující s teleskopy Green Bank v Západní Virginii a Goldstone Deep Space Communications Complex v Kalifornii, aby o planetce získali cenná data. Planetka 2003 SD220 se nejvíce přiblíží Zemi na 2,9 milionu kilometrů, což je asi 7,5x dál než je oběžná dráha Měsíce.

Planetka 2003 SD220

Planetka 2003 SD220 Radarové snímky planetky 2003 SD220 pořízené koordinací teleskopů Goldstone Deep Space Communications Complex a Green Bank 15.-17. prosince 2018.

Pozorování v bezprecedentním detailu odhalila, že planetka má velmi protáhlý tvar a na délku měří alespoň 1,6 kilometru. Podle odborníků jsou snímky z radaru srovnatelné se snímky pořízenými při průletu sond v blízkosti planetek. Na snímcích planetky lze také pozorovat konkrétní útvary, mezi nimi také hřeben tyčící se asi 100 metrů nad okolní terén.

Planetka 2003 SD220 byla objevena už v roce 2003 v rámci programu Lowell Observatory Near-Earth-Object Search, který hledal objekty blízké Zemi a u kterých by mohla hrozit srážka s naší planetou. Následná pozorování nicméně potvrdila, že srážka planetky se Zemí nehrozí.

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

Vesmírná sonda Lucy dostala druhý ze tří vědeckých instrumentů

8. 1. 2021 (novější než zobrazený článek)

Na konstrukci vyvíjené vesmírné sondy Lucy byl implementován přístroj LTES (Lucy Thermal Emission Spectrometer). Jeho úkolem bude měření infračerveného záření vycházejícího z planetek, které indikuje teplotu na jejich povrchu. Instalována už byla kamera s vysokým rozlišením LLORRI a během několika měsíců přibude ještě další kamera LRALPH.

Teleskop Subaru vyfotografoval druhý cíl japonské vesmírné sondy Hayabusa2

26. 12. 2020 (novější než zobrazený článek)

10. prosince vyfotografoval teleskop Subaru na Havaji malou planetku 1998 KY26, která se stane cílem japonské vesmírné sondy Hayabusa2. Tato sonda přivezla nedávno na Zemi vzorky hornin z jiné planetky Ryugu, které nyní vědci zkoumají. Nově získaná data o oběžné dráze planetky 1998 KY26 budou využita k přesnějšímu naplánování trajektorie sondy.

Rekordně blízký průlet planetky kolem Země, pouhých 400 kilometrů

20. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

V noci z pátku na sobotu kolem Země proletěla malá planetka 2020 VT4 o velikosti pouhých několika metrů. Na rozdíl od nespočtu jiných planetek, které kolem Země proletí, se tato přiblížila na rekordní vzdálenost - pouhých 400 kilometrů. V podobné vzdálenosti například obíhá Zemi Mezinárodní vesmírná stanice.

První vědecký instrument byl instalován na vesmírnou sondu Lucy, která má navštívit 6 planetek

5. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Kamera L'LORI (Lucy LOng Range Reconnaissance Imager) byla 30. října namontována na vesmírnou sondu Lucy. Jde o první vědecký instrument, který sonda obdržela, jeho úkolem bude vytvářet nejdetailnější snímky planetek, kolem kterých bude sonda prolétat. Zařízení vychází z instrumentu LORRI na vesmírné sondě New Horizons.

Jeden z trojanů Marsu má složení podobné Měsíci, mohl vzniknout při jeho kolizi s jiným tělesem

5. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Spektrografická analýza jedné z planetek v blízkosti planety Mars ukazuje na podobné složení, jako má Měsíc obíhající naši planetu. Mohlo by to znamenat, že má s Měsícem společnou historii, existují však i jiná vysvětlení jejího původu.

Planetka za oběžnou dráhou planety Jupiter vykazuje aktivitu podobnou kometě

30. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vědeckému týmu vedenému Colinem Chandlerem se podařilo objevit aktivitu na jedné z planetek, které obíhají Slunce mezi oběžnými drahami planet Jupiter a Neptun. Planetku 2014 OG392 obklopuje podobné koma, jako mají komety, které se táhne až do vzdálenosti 400 tisíc kilometrů (0,0026 AU).

První pozorování planetky Psyche v ultrafialovém záření potvrzují přítomnost železa na jejím povrchu

29. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

První pozorování Psyche v ultrafialovém spektru přinesla první detekci oxidu železitého na planetce. Podle doktorky Tracy Beckerové, která vedla studii v magazínu Planetary Science Journal, by mohlo jít o známky oxidace na povrchu Psyche. Ultrafialová pozorování byla provedena vesmírným teleskopem Hubble. Tato planetka je cílem americké mise Psyche, která by měla začít v roce 2022.