První exoplaneta objevená v okolí binární hvězdy s bílým trpaslíkem má hmotnost 13 Jupiterů

Brazilským astronomům se podařilo nalézt první evidenci o exoplanetě, která obíhá binární hvězdu, jejíž jedna složka je hvězda po hlavní posloupnosti. Konkrétně se jedná o dvojhvězdu KIC 10544976 v souhvězdí Labutě, což je oblast, kterou zkoumal teleskop Kepler. Hvězda se skládá z červeného a bílého trpaslíka a planeta, která ji obíhá by měla mít 13násobek hmotnosti planety Jupiter. Výsledky výzkumu týmu vedeného Leonardem Andrade de Almeidou byly publikovány v magazínu Astronomical Journal.

Exoplaneta, horký Jupiter

Exoplaneta, horký Jupiter Ilustrace planety obíhající vzdálenou hvězdu. Na snímku je zobrazen tzv. horký jupiter, plynný obr podobný planetě Jupiter v naší sluneční soustavě. Na rozdíl od Jupiteru ale obíhá velmi blízko své mateřské hvězdě.

Hvězda KIC 10544976 (KIC znamená Kepler Input Katalog, neboli vstupní katalog hvězd pro misi teleskopu Kepler, který měl za úkol hledat exoplanety) byla pozorována pozemními observatořemi v letech 2005-2017 a teleskopem Kepler mezi roky 2009 a 2013. Planetu se v tomto systému nicméně nalézt nepodařilo, nový objev vědci učinili na základě zkoumání orbitální periody obou hvězd a jejich magnetických polí. Podobný postup by nebyl možný, kdyby vědci neměli data za tak dlouhá a detailní pozorování.

Zatím není zřejmé jak planeta KIC 10544976b vznikla, mohlo by jít o planetu, která přežila zrod bílého trpaslíka - tedy zánik hvězdy hlavní posloupnosti. V takovém případy by planeta prošla odhozením svrchních vrstev původní hvězdy do okolí a jejím následným kolapsem v současného bílého trpaslíka. Existuje také možnost, že jde o planetu druhé generace, která vznikla teprve po zániku původní hvězdy z plynů, kterých se hvězda zbavila.