Německá společnost chce pomocí laseru vytvořit náplň pro 3D tiskárnu na Měsíci

30. 5. 2019

Německá společnost Laser Zentrum Hannover e.V. (LZH) ve spolupráci s Technical University of Braunschweig vyvíjí zařízení, které by mohlo pomoci postavit první struktury na povrchu Měsíce. Jejich cílem je vyvinout laser, který roztaví měsíční regolit do materiálu použitelného pro 3D tisk. Smyslem této operace je vytvořit schopnost stavět na Měsíci bez nutnosti dovážet těžká zařízení nebo materiál ze Země.

Měsíc

Měsíc snímek Měsíce pořízený vesmírnou sondou Galileo při jejím odletu k Jupiteru v roce 1992.

Připravovaný laser nebude vážit víc než 3 kilogramy a bude mít velikost krabice od džusu. Němečtí vědci doufají, že by se mohli účastnit už první mise k Měsíci v roce 2021 a ověřit svůj koncept.

Laser regolit pomocí vysokých teplot roztaví do předdefinovaných tvarů, které by mohly být vyžitelné pro stavbu struktur budoucí kolonie. Při prvnítestovací misi bude tento proces sledován kamerami s vysokým rozlišením. Pokud se vše podaří, mohla by v budoucnosti letět na Měsíc větší verze tohoto zařízení umožňující výrobu větších a složitějších objektů.

Tímto procesem by mělo být možné vystavět cesty, přistávací plochy a další infrastrukturu budoucí lunární kolonie. Lze si také představit výrobu obdoby cihel, ze kterých by byly stavěny budovy kolonie.

Na zařízení se pracuje už devět měsíců. Aktuálně už dokáže zpracovat materiál velmi podobný regolitu. Zařízení je namontované na podvozek obdoby roveru v malé trubici. Nyní jej čeká hlavně důkladně testování pro cestu k Měsíci, kdy je nutné vydržet velké teplotní rozdíly a intenzivní otřesy.

Čína poslala na Měsíc sondu, která má po 44 letech dovézt na Zemi vzorky hornin

24. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Čínská raketa Long-March 5Y vynesla v pondělí večer středoevropského času na oběžnou dráhu vesmírnou sondu Chang´e 5, která zamíří na Měsíc. Dorazit by měla za tři dny. Pokud vše půjde podle plánu přistane na Měsíci, posbírá vzorky hornin a pošle je zpátky na Zemi. Poslední vzorky z Měsíce přivezla v roce 1976 sovětská robotická mise Luna 24.

Jeden z trojanů Marsu má složení podobné Měsíci, mohl vzniknout při jeho kolizi s jiným tělesem

5. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Spektrografická analýza jedné z planetek v blízkosti planety Mars ukazuje na podobné složení, jako má Měsíc obíhající naši planetu. Mohlo by to znamenat, že má s Měsícem společnou historii, existují však i jiná vysvětlení jejího původu.

Čína představila plány na průzkum Měsíce, na jeho povrch pošle létající sondu, 3D tiskárnu a nakonec i astronauty

2. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Čínská vesmírná agentura zveřejnila své plány na průzkum Měsíce do konce dekády. V rámci lunárního programu Chang´e plánuje mise Chang´e 6, 7 a 8, které budou navazovat na dosavadní mise. Po sběru vzorků hornin bude následovat průzkum jižního pólu a nakonec i pokus o 3D tisk za použití místních zdrojů. Na jižním pólu vznikne nejprve robotická základna, kterou by v budoucnosti mohli obývat i lidé.

Nový objev NASA: voda je na Měsíci i mimo permanentně stíněná místa

26. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

NASA poprvé potvrdila existenci molekul vody na povrchu Měsíce v místech, kam svítí Slunce. Nový objev dokazuje, že voda se na Měsíci může nacházet na více místech než jen v permanentně stíněných kráterech, které se nacházejí primárně v polárních oblastech. K objevu vedla pozorování z teleskopu SOFIA, který je umístěný na palubě speciálního letadla.

Nokia pro NASA na Měsíci postaví mobilní síť čtvrté generace, fungovat by mohla už za 2 roky

20. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Americká vesmírná agentura vybrala společnost Nokia pro výstavbu první mobilní sítě na Měsíci. Podle Nokie bude signál šířen ze stacionárního přistávacího modulu, který by měl na Měsíc letět v roce 2022. Mobilní signál LTE umožní komunikaci malým roverům, které budou zkoumat okolí místa přistání. V následujících letech bude podobný systém využíván také astronauty, kteří na Měsíc poletí v rámci programu Artemis.

Osm zemí podepsalo smlouvu Artemis, která nastavuje pravidla mezinárodní spolupráce ve vesmíru

15. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Mezinárodní spolupráce při průzkumu Měsíce a hlouběji ve vesmíru se dnes posunula o kus dál podepsáním smlouvy Artemis (Artemis Accords). Signatáři této dohody jsou kromě NASA, dalších 7 vesmírných agentur, které se budou na programu Artemis nějakým způsobem podílet. Smlouva samotné definuje přístup k průzkumu vesmíru, ke kterému se tyto agentury zavazují.

Rover MoonRanger od společnosti Astrobotic by měl už za 2 roky hledat vodu na jižním pólu Měsíce

24. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Malý lunární robot MoonRanger vyvíjí Carnegie Mellon University a společnost Astrobotic Technology. Rover nedávno prošel schválením předběžného designu a posouvá se do další fáze vývoje. V roce 2022 by měl letět na povrch Měsíce, kde bude v okolí jižního pólu pátrat po vodě, kterou by mohla využívat plánovaná lunární stanice.