Exoplanety < LIVING fUTURE

Unikátní exoplaneta na extrémně eliptické oběžné dráze kolem svojí hvězdy

Astronomům se pomocí teleskopů Lick Observatory v Kalifornii a W. M. Keck na Havaji podařilo identifikovat exoplanetu s nezvyklou oběžnou dráhou - je výrazně eliptická. Kdyby se planeta pohybovala kolem Slunce, přibližovala by se Slunci na vzdálenost Marsu a v nejvzdálenějším bodě by byla dál než Neptun. Objekty s eliptickou dráhou sice ve sluneční soustavě existují, jde ale o malé planetky na okraji v Kuiperově pásu.

Nově objevená planeta obíhá hvězdu HR 5183 podobnou Slunci ve vzdálenosti kolem 100 světelných let. Astronomové ji objevili pomocí dlouholetého pozorování hvězdy a zkoumání, zda nějaká planeta svou gravitací pohyb hvězdy neovlivňuje.

Planeta HR 5183 b je zhruba 3x hmotnější než Jupiter a kolem svojí hvězdy oběhne jednou za 45 až 100 let. Většinu svého roku stráví planeta daleko od hvězdy, při přibližování pak postupně zrychluje a s nejvyšší rychlostí proletí v její blízkosti než se opět vrátí do chladné oblasti daleko od hvězdy.

Vědci zatím neví (a možná ani nikdy vědět nebudou) co tuto zvláštní oběžnou dráhu způsobilo. Planety se totiž rodí z akrečního disku kolem hvězd a začínají tak s kruhovými oběžnými drahami. Předpokládají tedy, že něco muselo planetu ovlivnit - mohla by to být gravitační interakce s jinou planetou v tomto hvězdném systému. V takovém případě je možné, že druhá z planet byla vystřelena do volného vesmíru a je nyní sirotčí planetou bez hvězdy. Další možností je, že jde o sirotčí planetu, kterou hvězda HR 5183 zachytila svou gravitací.

S jistotou možná nikdy vědět nebudeme, co způsobilo tuto nezvyklou oběžnou dráhu. Vědci nicméně s každou novou exoplanetou objevují nový svět a nové možnosti vývoje hvězdných systémů, které se od sluneční soustavy často v mnohém liší.