V kolizích neutronových hvězd mohou vznikat těžké prvky podobně jako v supernovách

26. 10. 2019

V roce 2017 byla poprvé detekována kolize dvou neutronových hvězd GW170817. Astronomům k objevu sice pomohly detektory gravitačních vln, ale po nich pozorovali místo kolize i běžnými teleskopy. Analýzou spektra světla, které tyto teleskopy zachytily, nyní vědci zjistili, že v kolizi vzniklo velké množství prvku stroncium. Potvrzuje se tak, že těžké prvky nevznikají pouze v supernovách, ale také v kilonovách, které kolize neutronových hvězd provázejí.

Chemické prvky vznikají z velké části v běžných hvězdách. Díky termojaderné reakci se v nich spojují atomy vodíku a vytváří helium, z něj potom vzniká lithium, vápník a postupně další, stále těžší prvky až po železo. Dál už to ale nejde, železo a těžší prvky totiž vznikají jiným mechanismem: tím jsou supernovy.

Vědci však uvažovali ještě o další cestě: kolize neutronových hvězd by měla produkovat explozi známou jako kilonova, která by mohla také produkovat těžké elementy. Detekce stroncia, které je těžší než železo, u kolize neutronových hvězd tuto teorii potvrzuje.

Vědci u události GW170817 detekovali absorpční čáry, které by mohly být způsobeny přítomností těžkých prvků, už dříve, nedokázali však určit konkrétní element. To se povedlo až nyní s daty z teleskopu VLT (Very Large Telescope). Výsledky výzkumu byly publikovány ve vědeckém magazínu Nature.

Neutronové hvězdy

Neutronové hvězdy jsou malé objekty dosahující průměru do 20 kilometrů, které však mají vysokou hmotnost a tedy i hustotu. Jejich hmotnost se pohybuje mezi 2 - 3 hmotnostmi Slunce. Vznikají na konci života hvězd, jejichž hmotnost se pohybuje mezi 10 a 30 slunečními hmotnostmi (z menších objektů vznikají bílé trpaslíky a z větších černé díry). Nejrychleji rotující neutronová hvězda PSR J1748-2446ad se kolem svojí osy otočí více než 700x za sekundu.

Typy neutronových hvězd

Pulzar Neutronové hvězdy, které naším směrem vysílají proudy radiace a rotují, se jeví jako pulzující hvězdy. Pulzary mají pravidelnou a specifickou periodu rotace a mohou být využívány k orientaci sond ve vesmíru. Magnetar Neutronová hvězda s extrémně silným magnetickým polem, které dosahuje až k 1011 tesla. Tyto hvězdy rotují ještě rychleji než běžné neutronové hvězdy.