Exoplanety < LIVING fUTURE

Pozorování z celého světa potvrdila existenci exoplanety pomocí vzácného jevu gravitační mikro čočky

V roce 2017 objevil amatérský astronom Tadashi Kojima z Japonska na noční obloze nezvyklý objekt. Následná pozorování potvrdila, že jde o mikro čočku, vzácný jev způsobený gravitací masivního objektu. V tomto konkrétním případě světlo od hvězdy vzdálené asi 2 600 světelných let proletělo na cestě k Zemi kolem hvězdy vzdálené asi 1 600 světelných let. Tento průlet světlo pozměnil natolik, že je možné objekt v blízkosti charakterizovat, a to se nyní podařilo pomocí výkonných teleskopů po celém světě. A kromě hvězdy zde vědci našli také planetu.

Gravitační čočka

Gravitační čočka díky obrovské gravitaci skupiny galaxií v centru obrázku dochází k lámání světla z objektů, které leží za ní. Gravitační čočka, tvořená skupinou eliptických galaxií na tomto obrázku byla pojmenována Abell 383.

Gravitační čočka

Gravitační čočka je jev, při kterém je světlo vzdáleného objektu deformováno masivním objektem v popředí. Objekt v popředí, většinou masivní hvězda nebo celá galaxie, tak vlastně působí podobně jako čočka v dalekohledu. Díky tomuto efektu lze získat zajímavé informace o vzdálených objektech ve vesmíru.

Mikro čočka

Gravitační mikro čočka je podobná metoda, pomocí které je ve stejné situaci zkoumán objekt v popředí.

Hvězda nazvaná po svém objevili Kojima-1L má asi polovinu hmotnosti Slunce. V podobné vzdálenosti jako je Země od Slunce ji obíhá exoplaneta o asi 20 % větší než Neptun.

Podobným způsobem už bylo objeveno několik exoplanet, ale také například hnědých trpaslíků. Většinou jde ale o objekty mezi Zemí a jádrem galaxie, kde je velké množství hvězd na pozadí a tedy spousta příležitostí pro gravitační čočku. Hvězda Kojima-1L se nicméně nachází směrem od jádra galaxie a jde tedy o vzácnější situaci.