ESA podepsala dohodu se společností ClearSpace o odstranění vesmírného odpadu z oběžné dráhy

Mise ClearSpace-1 by měla proběhnout v roce 2025 a jejím cílem bude odstranit z oběžné dráhy část evropské rakety Vega z roku 2013.

Další zprávy z kategorie Vesmírný odpad

První pozorování vesmírného odpadu na oběžné dráze během dne

30. 8. 2020 (novější než zobrazený článek)

První pozorování vesmírného odpadu na oběžné dráze během dne24. června se výzkumníkům z University of Bern podařilo poprvé pozorovat vesmírné smetí na oběžné dráze za bílého dne. Doposud taková pozorování probíhala výhradně v noci. Ke svému dennímu pozorování vědci využili geodetický laser observatoře Zimmerwald ve Švýcarsku. Tento nový přístup umožní sledování výrazně většího množství odpadu na oběžné dráze.

28. 6. 2018

Z ISS byla vypuštěna doposud největší sonda: bude zkoušet sběr vesmírného odpaduPrvní vesmírná sonda, která bude zkoušet aktivní odstranění vesmírného odpadu na oběžné dráze, byla vypuštěna z paluby ISS. Jmenuje se RemoveDebris, váží celých 100 kilogramů a na ISS přiletěla v dubnu vesmírnou lodí Dragon. Během svojí mise bude RemoveDebris zkoušet odstranění nebezpečných objektů na oběžné dráze Země hned několika způsoby. Asi dvě hodiny po vypuštění pomocí robotického ramene stanice potvrdili operátoři úspěšné navázání kontaktu se sondou.

Čínská laboratoř Tiangong-1 spadla do Pacifického oceánu

2. 4. 2018

Čínská laboratoř Tiangong-1 spadla do Pacifického oceánuČínská laboratoř Tiangong-1 v pondělí brzy ráno částečně shořela v atmosféře, zbytky trosek se zřítily do Pacifického oceánu. Nekontrolovaný pád zanesl několikatunový modul do blízkosti oblasti v jižním Pacifiku, kam jsou naváděny kontrolované vstupy do atmosféry. Zatím není zřejmé, jak velké kusy přežily průlet atmosférou, jisté však je, že zůstanou na dně oceánu severozápadně od Tahiti, kam dopadly.

13. 3. 2018

První známý případ nelegálních satelitů na oběžné dráze: mohou ohrozit jiná zařízeníAmerická start-upová společnost Swarm Technologies vypustila do vesmíru na indické raketě čtveřici malých satelitů, které nedostaly povolení a mohou znamenat vysoký hazard pro ostatní zařízení na oběžné dráze. Důvodem je to, že jsou příliš malé a nelze je sledovat systémem, který monitoruje všechny další družice. Může tak dojít k nebezpečné srážce, která by vygenerovala ještě větší vesmírného odpadu, než dnes na oběžné dráze je. Společnost se tak dostává do právních problémů a bylo jí zakázáno vypouštět i další zařízení.

Soukromá společnost podepsala kontrakt se satelitním operátorem na údržbu družic na oběžné dráze

2. 2. 2018

Představitelé britské společnosti Effective Space oznámili podpis smlouvy s nejmenovanou společností provozující satelitní síť na prodloužení životnosti jejich hardwaru přímo na oběžné dráze. Předmětem dohody jsou dvě automatické servisní družice, které se přichytí ke dvěma už operujícím družicím, kterým dochází palivo. Po spojení převezmou kontrolu nad udržováním pozice dosluhujícího satelitu a prodlouží tak jeho životnost o dalších několik let. Družice by měly letět do vesmíru v roce 2020.

22. 1. 2018

Nová studie zkoumá odstraňování vesmírného odpadu za pomoci orbitální stanice vybavené laseremProblém vesmírného odpadu se s rozvíjející aktivitou na nízké oběžné dráze stává stále palčivější. Sebemenší úlomek letící vysokou rychlostí může znamenat zkázu družice, nebo dokonce ohrožení orbitální stanice. Tato situace má hned několik možných řešení, která jsou probírána zatím spíše v teorii, jedním z nich je i likvidace pomocí laserů umístěných na oběžné dráze. Této metodě se věnuje studie publikované ve vědeckém magazínu Optik.

Nákladní loď ATV musela odtlačit ISS do bezpečí před orbitálním odpadem

6. 11. 2014

Nákladní loď ATV musela odtlačit ISS do bezpečí před orbitálním odpademS doposud největší urgencí musela minulý týden uhýbat Mezinárodní vesmírná stanice úlomkům vesmírného odpadu, které byly na stejné oběžné dráze a hrozily srážkou a poškozením komplexu. Teprve šest hodin před největším předpovídaným přiblížením nebezpečného úlomku družice Kosmos-2251 se vesmírné agentury podílející se na projektu ISS dohodly na speciálním úhybném manévru. Zažehnutím trysek na evropské nákladní lodi ATV Georges Lemaître se jim podařilo posunout orbitální stanici na bezpečnější oběžnou dráhu.