Jednorázové a opakované FRB signály by mohly být způsobeny odlišnými fenomény

28. 3. 2020

Studiem devíti opakujících se FRB signálů zjistil tým vědců vedený Emmanuelem Fonsecou, že opakované signály by mohly být způsobeny odlišným mechanismem než ty jednorázové. Rozdíly mezi oběma druhy signálů jsou podle nové studie v délce trvání pulzů.

FRB signál procházející galaxií

FRB signál procházející galaxií Na ilustraci je znázorněný signál FRB, který vznikl v galaxii v levém horním rohu a cestoval vesmírem do Mléčné dráhy v pravém dolním rohu. Po cestě prošel rozptýlenými plyny, které obklopují galaxii, která leží signálu v cestě.

Fast radio bursts (FRB)

Rychlé rádiové pulzy (Fast Radio Bursts, FRBs) jsou signály z hlubokého vesmíru se zatím neznámým původem. Trvají pouhé milisekundy, mají komplexní strukturu a i když vědci doposud neví, jak vznikají, je zjevné, že pocházejí z velmi energetických událostí, nebo objektů. Do začátku roku 2020 bylo lokalizováno pouze 10 těchto signálů a všechny se nacházely mimo naši galaxii. Od té doby bylo nicméně objeveno několik signálů přicházejících také z Mléčné dráhy.

První FRB byl objeven teprve v roce 2007 (v archivních datech z roku 2001) a od té doby jich (do začátku roku 2020) bylo zaznamenáno už kolem 150. Odhaduje se ale, že napříč celou oblohou by mohlo docházet až k desetitisícům podobných událostí denně. Některé signály se objevily pouze jednou, jiné se v čase opakují.

Mezi nejpravděpodobnější vysvětlení původu těchto signálů vědci původně řadili neutronové hvězdy se silným magnetickým polem - magnetary. Pravidelně se opakující signál FRB 180916 však naznačuje, že by mohlo jít o binární těleso. Zkoumají však i další možnosti, například kolize černých děr nebo neutronových hvězd, kolaps neutronových hvězd, kosmická vlákna, nebo by mohlo jít o první detekovaný projev kvantové gravitace.
Oba druhy FRB signálů mají určité společné charakteristiky, například mají podobnou faradayovu rotaci, která ukazuje na interakci signálu s magnetickým polem. Výrazně se liší pouze první objevený opakovaný signál FRB 121101, který je zřejmě výjimkou i mezi ostatním opakujícími se signály. Podobný je i rozptyl signálů.

Čím se však signály liší, je jejich délka trvání. Opakující se signály obecně trvají déle než ty jednorázové. Tento rozdíl by mohl znamenat, že signály pochází z jiného prostředí, nebo jsou způsobeny jiným mechanismem.

Další zprávy z kategorie FRB signály

Z blízkého magnetaru vychází záblesky připomínající rychlé rádiové pulzy FRB

25. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nová analýza dat z roku 2009 odhalila více informací o zvýšené aktivitě magnetaru 1E 1547.0–5408 v roce 2009. Rentgenové a rádiové záblesky z této neutronové hvězdy se silným magnetickým polem vědcům vzdáleně připomínají FRB signály. Podle jejich nové studie je možné, že magnetary do vesmíru vysílají celou škálu rádiových záblesků, z nichž některé jsou podobné FRB signálům a jiné se blíží běžné aktivitě rádiových pulzarů.

První zdroj FRB signálu v naší galaxii se znovu ozval třemi intenzivními milisekundovými záblesky

23. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

V dubnu astronomové detekovali první FRB signál přicházející od hvězdy z naší vlastní galaxie. Ze stejného zdroje SGR 1935+2154 v Mléčné dráze byl detekován začátkem října detekován další FRB signál. Zkoumání této hvězdy vědce přibližuje k rozluštění původu těchto signálů s neznámým původem.

První přesně změřená vzdálenost magnetaru může vědce přiblížit k rozluštění původu tajemných signálů FRB

21. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové poprvé přímo změřili vzdálenost magnetaru pomocí paralaxy. Jejich cílem byla neutronová hvězda XTE J1810-197 s původně odhadovanou vzdáleností kolem 10 tisíc světelných let. Nová pozorování teleskopem VLBA (Very Long Baseline Array) tuto vzdálenost zpřesnila na 8 100 světelných let. Tento výzkum by mohl vědce přiblížit k odpovědi na otázku, zda jsou to právě magnetary (neutronové hvězdy s extrémně silným magnetickým polem), které způsobují tajemné rádiové signály FRB přicházející k nám z hlubokého vesmíru.

Objev druhého FRB signálu s pravidelným cyklem aktivity

13. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové objevili pravidelnou periodu u dalšího z rychlých rádiových pulzů FRB. Tyto velmi krátké signály jsou známé pouhých několik let a zatím není zřejmé, co je způsobuje. Dodnes bylo pozorováno několik stovek FRB signálů a většinou šlo o jednorázové signály. Některé signály však byly zaznamenány vícekrát a začátkem tohoto roku byl objeven první s pravidelným cyklem. Nyní byl objeven druhý a vědci doufají, že jim pomůže objasnit, co tento fenomén způsobuje.

První detekce tajemného radiového signálu FRB v Mléčné dráze napovídá o jeho původu

3. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Magnetar SGR 1935+2154 ve vzdálenosti 30 tisíc světelných let se stal prvním objektem v Mléčné dráze, od kterého byl zachycen rychlý rádiový signál (Fast Radio Burst, FRB). Doposud bylo detekováno několik desítek FRB signálů, a všechny pocházely z jiných galaxií. Vědci zatím neví, co tyto krátké a intenzivní signály způsobuje, objev blízkého zdroje FRB signálu jim tedy může hodně napovědět.

První pravidelně se opakující signál FRB napovídá více o svém zatím stále neznámém zdroji

13. 2. 2020

Rychlé rádiové pulzy FRB známe jen pár let a vědci zatím neví, co je způsobuje. Některé signály byly zachyceny pouze jednou, jiné se opakují. Novým dílkem do této skládačky je signál FRB 180916, je totiž prvním, který se opakuje pravidelně. Kromě toho byl tento signál vysledován do galaxie vzdálené 500 milionů světelných let, což z něj činí signál nejbližší.

Astronomové našli galaxii původu u pátého FRB signálu, vychází z jiného prostředí než ostatní

8. 1. 2020

Mezinárodnímu týmu astronomů se podařilo určit místo, odkud vychází rychlý rádiový pulz FRB 180916. Jde o teprve pátý případ tohoto druhu signálu, u kterého nyní známe místo původu. Jedná se o běžnou spirální galaxii ve vzdálenosti 500 milionů světelných let. Výzkum nicméně ukazuje, že tyto signály k nám přichází z různých prostředí, a vědci stále neví, co je způsobuje.