Nově objevená planetka 2020 AV2 je první, která obíhá Slunce zcela uvnitř oběžné dráhy Venuše

Ze statisíců známých planetek ve sluneční soustavě obíhá zhruba jen 20 zcela uvnitř oběžné dráhy naší planety. Astronomové nyní našli první planetku, která obíhá Slunce zcela uvnitř oběžné dráhy Venuše. Jde zároveň o druhé nejbližší známé přírodní těleso ke Slunci, tím nejbližším je planeta Merkur.

Planetka 2020 AV2, oběžná dráha

Planetka s označením 2020 AV2 byla poprvé spatřena observatoří Palomar Transient Factory 4. ledna tohoto roku (tehdy dostala ještě dočasné označení ZTF09k5). Kromě její oběžné dráhy však není snadné o ní zjistit příliš mnoho dalších informací, pozorování podobných objektů totiž komplikuje jejich blízkost Slunci na obloze.

Podle odhadu astronomů má planetka 2020 AV2 několik kilometrů v průměru a Slunce oběhne za 151 dní.

K loňskému roku bylo ve sluneční soustavě známo na 792 000 planetek, tedy těles, která obíhají Slunce a nejsou planetami, ani měsíci nebo kometami. Mezi nimi je 21 známých objektů uvnitř oběžné dráhy Země (včetně 2020 AV2), jejich skupina je označována Atira, případně jsou označovány zkratkou IEO (Inner-Earth Objects).

Nově objevený objekt patří do zcela nové skupiny planetek, která dostala zatím neoficiální označení Vatira. Objevuje se také anglický výraz intervenusian objekt, který vychází z faktu, že planetka obíhá uvnitř oběžní dráhy Venuše.

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

Vesmírná sonda Lucy dostala druhý ze tří vědeckých instrumentů

8. 1. 2021 (novější než zobrazený článek)

Na konstrukci vyvíjené vesmírné sondy Lucy byl implementován přístroj LTES (Lucy Thermal Emission Spectrometer). Jeho úkolem bude měření infračerveného záření vycházejícího z planetek, které indikuje teplotu na jejich povrchu. Instalována už byla kamera s vysokým rozlišením LLORRI a během několika měsíců přibude ještě další kamera LRALPH.

Teleskop Subaru vyfotografoval druhý cíl japonské vesmírné sondy Hayabusa2

26. 12. 2020 (novější než zobrazený článek)

10. prosince vyfotografoval teleskop Subaru na Havaji malou planetku 1998 KY26, která se stane cílem japonské vesmírné sondy Hayabusa2. Tato sonda přivezla nedávno na Zemi vzorky hornin z jiné planetky Ryugu, které nyní vědci zkoumají. Nově získaná data o oběžné dráze planetky 1998 KY26 budou využita k přesnějšímu naplánování trajektorie sondy.

Rekordně blízký průlet planetky kolem Země, pouhých 400 kilometrů

20. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

V noci z pátku na sobotu kolem Země proletěla malá planetka 2020 VT4 o velikosti pouhých několika metrů. Na rozdíl od nespočtu jiných planetek, které kolem Země proletí, se tato přiblížila na rekordní vzdálenost - pouhých 400 kilometrů. V podobné vzdálenosti například obíhá Zemi Mezinárodní vesmírná stanice.

První vědecký instrument byl instalován na vesmírnou sondu Lucy, která má navštívit 6 planetek

5. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Kamera L'LORI (Lucy LOng Range Reconnaissance Imager) byla 30. října namontována na vesmírnou sondu Lucy. Jde o první vědecký instrument, který sonda obdržela, jeho úkolem bude vytvářet nejdetailnější snímky planetek, kolem kterých bude sonda prolétat. Zařízení vychází z instrumentu LORRI na vesmírné sondě New Horizons.

Jeden z trojanů Marsu má složení podobné Měsíci, mohl vzniknout při jeho kolizi s jiným tělesem

5. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Spektrografická analýza jedné z planetek v blízkosti planety Mars ukazuje na podobné složení, jako má Měsíc obíhající naši planetu. Mohlo by to znamenat, že má s Měsícem společnou historii, existují však i jiná vysvětlení jejího původu.

Planetka za oběžnou dráhou planety Jupiter vykazuje aktivitu podobnou kometě

30. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vědeckému týmu vedenému Colinem Chandlerem se podařilo objevit aktivitu na jedné z planetek, které obíhají Slunce mezi oběžnými drahami planet Jupiter a Neptun. Planetku 2014 OG392 obklopuje podobné koma, jako mají komety, které se táhne až do vzdálenosti 400 tisíc kilometrů (0,0026 AU).

První pozorování planetky Psyche v ultrafialovém záření potvrzují přítomnost železa na jejím povrchu

29. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

První pozorování Psyche v ultrafialovém spektru přinesla první detekci oxidu železitého na planetce. Podle doktorky Tracy Beckerové, která vedla studii v magazínu Planetary Science Journal, by mohlo jít o známky oxidace na povrchu Psyche. Ultrafialová pozorování byla provedena vesmírným teleskopem Hubble. Tato planetka je cílem americké mise Psyche, která by měla začít v roce 2022.