Evropská vesmírná agentura zkouší v Nizozemí vyrábět kyslík z měsíční horniny

Evropská vesmírná agentura ESA zprovoznila v holandském městě Noordwijk laboratoř na výrobu kyslíku s měsíčního regolitu. Podobné zařízení by v budoucnosti mohlo vyrábět potřebný kyslík pro kolonii na Měsíci.

Měsíc, kolonie

Měsíční regolit je z více než 40 % své váhy tvořen právě kyslíkem. Ten je nicméně chemicky vázán v různých oxidech a není tak přímo zpracovatelný. Zahřátím na teplotu kolem 1 000 °C a přidáním chloridu vápenatého a elektrického proudu však lze kyslík ze sloučenin dostat.

Vedlejším produktem této reakce mohou být různé kovy, které by mohly být v budoucí kolonii dále zpracovávány. Výsledné chemické sloučeniny se zřejmě budou lišit podle toho jaký regolit bude používán. Jeho složení se na různých místech povrchu Měsíce liší.

Rusko a Čína spojí své síly pro výstavbu lunární výzkumné stanice

26. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

Ruská federace plánuje spolupráci s Čínou na výstavbě a používání lunární stanice. Obě země nyní připravují vzájemnou dohodu o mezinárodní lunární výzkumné stanici ILRS (International Lunar Research Station). Zatím není zřejmé, kdy bude dohoda podepsána. Rýsuje se tak už druhá stanice na Měsíci vedle americké základny Artemis basecamp.

NASA na čtvrtek plánuje opakovaný test rakety SLS - pokud se podaří, mohla by raketa poprvé letět do vesmíru ještě letos

24. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

Americká vesmírná agentura zůstává i po problémech při posledním testu rakety SLS mírně optimistická a nevylučuje první start této těžké rakety ještě v tomto roce. Opakování zážehu SLS (tzv. green run) je nyní plánováno na čtvrtek 25. února. Prví lednový test byl automaticky přerušen po 67 sekundách z původně plánovaných 485 sekund.

Orbitální sonda LRO na oběžné dráze Měsíce dostala update softwaru, aby mohla pořizovat speciální fotografie povrchu

15. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

Po 11 letech na oběžné dráze Měsíce dostala americká vesmírná sonda LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter) update svého palubního softwaru. Nově napsaná část programu sondě umožní měnit svou orientaci poté, co bylo v roce 2018 vypnuto zařízení MIMU, které měřilo právě orientaci sondy. Od té doby LRO využívá polohy hvězd, která však neumožňuje provádět rychlé a komplikované manévry nutné pro pořízení některých snímků povrchu Měsíce.

NASA se domluvila se SpaceX, Falcon Heavy dopraví na oběžnou dráhu Měsíce základní moduly stanice Gateway

12. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

Americká vesmírná agentura vybrala společnost SpaceX pro dopravu základních modulů stanice Gateway na oběžnou dráhu Měsíce. Součástí dohody je doprava modulu PPE (Power and Propulsion Element), který bude stanici zásobovat energií a obytného modulu HALO (Habitation and Logistics Outpost). Oba moduly poletí do vesmíru společně na raketě Falcon Heavy nejdřív v květnu 2024. Celkem za tuto službu NASA zaplatí SpaceX 331,8 milionů dolarů.

Společnost Firefly Aerospace dopraví na povrch Měsíce přistávací modul s vědeckými instrumenty NASA

7. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

NASA udělila společnosti Firefly Aerospace kontrakt na dopravu 10 vědeckých instrumentů na povrch Měsíce. Mise bude součástí komerčního programu CLPS (Commercial Lunar Payload Services), ve kterém NASA najímá soukromé společnosti pro dopravu nákladu na Měsíc. Firefly na Měsíc pošle přistávací modul Blue Ghost, mise je plánována na polovinu roku 2023.

Miniměsíc 2020 SO se v úterý podruhé přiblíží k Zemi a v březnu zcela opustí okolí naší planety

1. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

Malý objekt s označením 2020 SO se v první polovině února podruhé za několik měsíců přiblíží k Zemi a poté okolí naší planety definitivně opustí. Země tak ztratí třetí známý miniměsíc, i když tento se od těch ostatních hodně liší - je umělý. NASA totiž potvrdila, že se jedná o raketu Centaur ze 60. let, která vynesla na oběžnou dráhu lunární sondu Surveyor 2.

Kde se bere voda na Měsíci? Kromě slunečního větru by mohla vznikat také za přispění magnetosféry Země

29. 1. 2021 (novější než zobrazený článek)

Na povrchu Měsíce se nachází voda - v permanentním stínu kráterů i vázaná v horninách. Doposud se předpokládalo, že pochází z interakcí slunečního větru s materiálem na povrchu. Nová studie nicméně odhalila, že by mohl existovat ještě další zdroj měsíční vody - Země. Vyplývá to z vědecké studie publikované v magazínu Astrophysical Journal Letters.