Kolem Země proletěla planetka, u které astronomové objevili malinkatý měsíc

27. ledna astronomové objevili malou planetku 2020 BX12. Při důkladném prozkoumání radioteleskopem Arecibo se v její blízkosti podařilo objevit ještě jednu, menší, která ji obíhá. Začátkem února obě proletěly bezpečně kolem naší planety ve vzdálenosti zhruba 0,03 AU.

Planetka 2020 BX12

Planetka 2020 BX12 Malá planetka zachycená radioteleskopem Arecibo v únoru 2020.

Primární planetka 2020 BX12 má asi 165 metrů v průměru a ve vzdálenosti 360 metrů ji obíhá měsíc, který má asi 70 metrů. Vzájemně se planetky podle odhadu vědců oběhnou jednou za 45-50 hodin.

Planetka patří do skupiny potenciálně nebezpečných planetek NEO (Near Earth Asteroids), astronomové proto vypočítali její oběžnou dráhu. Podle jejich propočtů by se v následujícím století neměla Zemi přiblížit víc než tomu bylo nyní.

Binární planetky jsou ve sluneční soustavě poměrně běžné. Podle odhadů NASA má zhruba 15 % větších planetek nějakého menšího souputníka. Jednu z takových, Didymos, budou například zkoumat mise DART a Hera - společný projekt NASA a ESA.

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

Komety a planetky přináší na Zemi přes 5 tisíc tun materiálu ročně

18. 4. 2021 (novější než zobrazený článek)

Téměř 20 let hledali francouzští vědci v Antarktickém sněhu drobné částečky materiálu pocházejícího z vesmíru. Jedná se o drobné prachové částice z komet a planetek, které proletěly atmosférou naší planety a dopadly na sníh jižního kontinentu. Množství nalezených částic naznačuje, že na naší planetě každým rokem přibude až 5 200 tun vesmírného prachu ročně.

Evoluce Cubesatů: ESA je plánuje vybavit miniaturním pohonem a poslat je do hlubokého vesmíru

5. 4. 2021 (novější než zobrazený článek)

Cubesaty jsou drobné družice skládané z krychlových dílů o hraně 10 cm. Většinou jsou využívány pro demonstraci nových technologií na oběžné dráze Země. Jsou levné na výrobu i dopravu do vesmíru, kvůli malým rozměrům je nicméně složité je vybavit efektivním pohonem. To by se mělo v následujících letech změnit: evropská mise M-Argo pošle první cubesat jeho vlastní silou do meziplanetárního prostoru, bude zkoumat zatím neprozkoumanou kategorii planetek.

Než se sonda OSIRIS-REx vrátí zpět k Zemi se vzorky hornin, proletí naposledy kolem planetky Bennu

4. 4. 2021 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda OSIRIS-REx se 7. dubna ještě jednou přiblíží k planetce Bennu. Vědci přidali toto poslední přiblížení k planetce, aby do detailu prozkoumali místo, odkud byly vzorky odebrány. Podle všeho totiž došlo k výraznému narušení povrchu při odběru vzorků v říjnu loňského roku. S odebranými horninami se sonda 10. května vydá zpět k Zemi.

Planetka Apophis v následujících více než 100 letech Zemi neohrozí

28. 3. 2021 (novější než zobrazený článek)

Při průletu planetky Apophis kolem Země začátkem března se astronomům podařilo zjistit radarem nové informace o jejím pohybu kolem Slunce. Díky nově zpřesněné oběžné dráze planetky lze podle NASA s jistotou vyloučit srážku v roce 2029 i 2068. Vědci dál zkoumají získaná data a pokusí se z nich určit přesnější rozměry planetky a její rotaci.

V neděli proletí kolem Země letos největší planetka 2001 FO32

17. 3. 2021 (novější než zobrazený článek)

V neděli 21. března proletí kolem naší planety objekt 2001 FO32. S průměrem kolem půl kilometru půjde o největší planetku, která se letos k Zemi přiblíží. I při největším přiblížení se nicméně bude nacházet víc než 5x dál než Měsíc. Na rozdíl od jiných podobných průletů se bude planetka 2001 FO32 pohybovat relativně rychle - bude mít rychlost kolem 124 tisíc km/h.

V pátek kolem Země proletěla planetka Apophis - naposledy před těsným průletem v roce 2029

7. 3. 2021 (novější než zobrazený článek)

5. března se planetka Apophis na své oběžné dráze kolem Slunce přiblížila na 0,1 AU od naší planety. Šlo o zcela bezpečné přiblížení, planetka byla víc než 40x dál od Země než Měsíc. Pro astronomy šlo nicméně o poslední možnost zjistit o tomto tělese více informací, než se v roce 2029 přiblíží na 32 tisíc kilometrů. Ani za 8 let však srážka se Zemí nehrozí.

V zrnku, které před 11 lety přivezla sonda z planetky Itokawa, byly nalezeny organické sloučeniny

5. 3. 2021 (novější než zobrazený článek)

Nová studie popisuje nález organických sloučenin a molekul vody ve vzorku z planetky Itokawa, které v roce 2010 dovezla na Zemi japonská sonda Hayabusa. Jde o první případ, kdy byly v materiálu z planetky identifikovány organické sloučeniny, které mohly být předchůdci sloučenin, které nakonec vedly ke vzniku života na Zemi. Analýza také ukazuje, jak se tento materiál vyvíjel v průběhu času.