Kolem Země proletěla planetka, u které astronomové objevili malinkatý měsíc

27. ledna astronomové objevili malou planetku 2020 BX12. Při důkladném prozkoumání radioteleskopem Arecibo se v její blízkosti podařilo objevit ještě jednu, menší, která ji obíhá. Začátkem února obě proletěly bezpečně kolem naší planety ve vzdálenosti zhruba 0,03 AU.

Planetka 2020 BX12

Planetka 2020 BX12 Malá planetka zachycená radioteleskopem Arecibo v únoru 2020.

Primární planetka 2020 BX12 má asi 165 metrů v průměru a ve vzdálenosti 360 metrů ji obíhá měsíc, který má asi 70 metrů. Vzájemně se planetky podle odhadu vědců oběhnou jednou za 45-50 hodin.

Planetka patří do skupiny potenciálně nebezpečných planetek NEO (Near Earth Asteroids), astronomové proto vypočítali její oběžnou dráhu. Podle jejich propočtů by se v následujícím století neměla Zemi přiblížit víc než tomu bylo nyní.

Binární planetky jsou ve sluneční soustavě poměrně běžné. Podle odhadů NASA má zhruba 15 % větších planetek nějakého menšího souputníka. Jednu z takových, Didymos, budou například zkoumat mise DART a Hera - společný projekt NASA a ESA.

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

21. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Sonda OSIRIS-REx se svým ramenem dotkla planetky Bennu, NASA nyní vyhodnocuje kolik hornin zachytilaVesmírná sonda OSIRIS-REx se v noci z úterý na středu přiblížila k planetce Bennu a pokusila se z ní získat alespoň 60 gramů materiálu. Manévr byl úspěšně završen krátce po půlnoci našeho času. NASA nyní bude několik dní vyhodnocovat, zda sonda posbírala nějaké vzorky a kolik jich je, možné jsou ještě dva pokusy.

Nezvyklý tvar planetky Arrokoth by mohl být výsledkem zahřívání Kuiperova pásu

17. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nezvyklý tvar planetky Arrokoth by mohl být výsledkem zahřívání Kuiperova pásu Planetka Arrokoth, známá také jako Ultima Thule nebo 2014 MU69, zřejmě v prvních 100 milionech let od svého vzniku výrazně změnila svůj tvar. Tvar planetky připomínající sněhuláka s dvěma zploštělými koulemi je zřejmě výsledkem úniku plynů. Vyplývá to ze studie vědců z Chinese Academy of Sciences a Max Planck Institute for Solar System Research publikované v magazínu Nature Astronomy.

2. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

K Zemi se blíží malý objekt, který by se brzy mohl stát dočasným měsícem naší planetyOběžná dráha objektu 2020 SO o velikosti několika metrů je velmi podobná Zemi, přibližuje se k nám rychlostí 3 tisíc kilometrů za hodinu. NASA předpokládá, že by jej koncem října mohla gravitace naší planety zachytit a udělat z něj nový mini-měsíc. Zvláštní oběžná dráha vede některé vědce k myšlence, že by nemuselo jít o přirozenou planetku, ale poslední stupeň rakety z roku 1966.

19. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nová mise Janus bude už za dva roky prostřednictvím dvojice malých sond zkoumat binární planetky  NASA dala 3. září oficiální GO pro misi Janus, jejímž cílem bude průzkum binárních planetek v okolí Země. Jde o relativně levnou misi, jejíž start je plánován už na rok 2022. Dvojice malých identických sond během mise prozkoumá hned dva různé páry planetek.

Kolem Země ve čtvrtek proletěla doposud neznámá kilometrová planetka

14. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Kolem Země ve čtvrtek proletěla doposud neznámá kilometrová planetkaVe zhruba 100x větší vzdálenosti, než obíhá Měsíc Zemi, proletěla ve čtvrtek planetka 2020 QU6. Šlo tedy o bezpečný průlet a Zemi ani družicím na oběžné dráze nic nehrozilo. Objev se podařil amatérskému astronomovi Leonardu Amaralovi z Brazílie. Pozorování ze Země ukázala, že planetka má na šířku zhruba 1 kilometr.

Planetka Psyche svým složením připomíná planetární jádro, planeta z ní ale nikdy nevznikla

1. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nová počítačová simulace ukazuje, že planetka Psyche v Pásu asteroidů má kovové jádro a pórovitý povrch. Vědci předpokládají, že podobná tělesa v minulosti sloužila jako jádro, ze kterého postupně vznikaly planety. Tento výzkum slouží jako základ pro plánování vesmírné mise NASA, která plánuje v roce 2022 k Psyche vyslat automatickou sondu.

14. 8. 2020 (novější než zobrazený článek)

Sonda OSIRIS-REx se úspěšně přiblížila asteroidu Bennu při zkoušce odběru vzorků z jejího povrchuAmerická vesmírná sonda OSIRIS-REx se v úterý úspěšně přiblížila planetce Bennu na 40 metrů. Tento manévr byl poslední zkouškou před plánovaným říjnovým odběrem vzorků z povrchu planetky. Odebrané vzorky sonda v roce 2023 přiveze na Zemi pro důkladnou analýzu v laboratořích.