Společnost Intuitive Machines oznámila datum svého plánovaného přistání na Měsíci: příští rok v říjnu

17. 4. 2020

V rámci kontraktu s NASA připravuje společnost Intuitive Machines přistávací modul Nova-C, který ponese na palubě vědecká zařízení. Společnost nyní oznámila plánované datum přistání na Měsíci, a to v říjnu 2021. Místem přistání by mělo být místo v blízkosti hlubokého údolí Vallis Schröteri.

Měsíc, povrch

Místo přistání landeru Nova-C je relativně rovná planina Oceanus Procellarum, která se nachází v blízkosti Vallis Schröteri na přivrácené straně Měsíce, na severní polokouli. Vallis Schröteri je o údolí, o kterém se vědci domnívají, že vzniklo původně jako lávový tunel, kterému se později propadl strop. NASA dokonce v 70. letech uvažovala, že na toto místo poletí posádka Apolla 18, let byl však společně s celým programem Apollo zrušen.

Modul Nova-C poletí do vesmíru na raketě Falcon 9 společnosti SpaceX.

Čínská sonda opustila povrch Měsíce se vzorky materiálu a míří s nimi zpět na Zemi

4. 12. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vzorky posbírané robotickým ramenem z hloubky 2 metrů byly uloženy do malé sondy umístěné na stacionárním přistávacím modulu. Tato malá sonda se ve čtvrtek oddělila a odletěla zpět na oběžnou dráhu Měsíce. Zde se spojí s další sondou, které předá kontejner se vzorky a která následně odletí k Zemi. Ke spojení sond na oběžné dráze Měsíce by mělo dojít během soboty.

Sonda Chang´e 5 přistála na Měsíci, bude vrtat 2 metry pod povrch a odebere vzorky hornin

1. 12. 2020 (novější než zobrazený článek)

Čínská vesmírná agentura oznámila krátce po čtvrté hodině odpoledne úspěšné přistání své lunární sondy Chang´e 5 na povrchu Měsíce. Sonda odletěla do vesmíru minulé pondělí a po pěti dnech vstoupila na oběžnou dráhu Měsíce.

Astronomové zpřesnili data o dočasném měsíci 2020 CD3 - má méně než 2 metry

27. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Pomocí dat z teleskopu LDT (Lowell Discovery Telescope) astronomové zpřesnili informace o dočasném měsíci 2020 CD3, který obíhal Zemi mezi lety 2016 a 2020. Díky novým pozorováním nyní vědci odhadují velikost tohoto tělesa na méně než 2 metry a jeho maximální přiblížení Zemi na 13 000 kilometrů.

Čína poslala na Měsíc sondu, která má po 44 letech dovézt na Zemi vzorky hornin

24. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Čínská raketa Long-March 5Y vynesla v pondělí večer středoevropského času na oběžnou dráhu vesmírnou sondu Chang´e 5, která zamíří na Měsíc. Dorazit by měla za tři dny. Pokud vše půjde podle plánu přistane na Měsíci, posbírá vzorky hornin a pošle je zpátky na Zemi. Poslední vzorky z Měsíce přivezla v roce 1976 sovětská robotická mise Luna 24.

Jeden z trojanů Marsu má složení podobné Měsíci, mohl vzniknout při jeho kolizi s jiným tělesem

5. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Spektrografická analýza jedné z planetek v blízkosti planety Mars ukazuje na podobné složení, jako má Měsíc obíhající naši planetu. Mohlo by to znamenat, že má s Měsícem společnou historii, existují však i jiná vysvětlení jejího původu.

Čína představila plány na průzkum Měsíce, na jeho povrch pošle létající sondu, 3D tiskárnu a nakonec i astronauty

2. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Čínská vesmírná agentura zveřejnila své plány na průzkum Měsíce do konce dekády. V rámci lunárního programu Chang´e plánuje mise Chang´e 6, 7 a 8, které budou navazovat na dosavadní mise. Po sběru vzorků hornin bude následovat průzkum jižního pólu a nakonec i pokus o 3D tisk za použití místních zdrojů. Na jižním pólu vznikne nejprve robotická základna, kterou by v budoucnosti mohli obývat i lidé.

Nový objev NASA: voda je na Měsíci i mimo permanentně stíněná místa

26. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

NASA poprvé potvrdila existenci molekul vody na povrchu Měsíce v místech, kam svítí Slunce. Nový objev dokazuje, že voda se na Měsíci může nacházet na více místech než jen v permanentně stíněných kráterech, které se nacházejí primárně v polárních oblastech. K objevu vedla pozorování z teleskopu SOFIA, který je umístěný na palubě speciálního letadla.