Uran pomalu přichází o svou atmosféru, podobně jako ostatní planety

29. 3. 2020

Znovu analyzovaná data z vesmírné sondy Voyager 2 ukazují, že z atmosféry Uranu uniká atmosféra do vesmíru. Dochází k tomu prostřednictvím interakce magnetického pole s atmosférou. Uran se tak zařadil mezi ostatní planety sluneční soustavy, jejichž atmosféry pomalu mizí ve vesmíru.

Uran, snímek ze sondy Voyager 2

Uran, snímek ze sondy Voyager 2 Fotografie planety Uran pořízená 24. ledna 1986 vesmírnou sondou Voyager 2.

Vědecký tým vedený Ginou DiBracciovou z Goddardova vesmírného střediska NASA plánuje novou misi k Uranu a Neptunu. Zkoumali proto historická data ze sondy Voyager 2, zejména nepravidelné magnetické pole planety.

Během svojí práce objevili odchylku, kterou sonda zachytila a byla dříve ignorována. Nová analýza však nyní ukázala, že šlo ve skutečnosti o plazmoid, kterým sonda proletěla.

V době průletu Voyageru nebyl tento fenomén příliš známý. Dnes už vědci ví, že jde obří bublinu plazmy, která se oddělila od magnetického pole planety. Plazmoid s sebou strhává elektricky nabité ionty a uniká s nimi do okolního vesmíru.

Další zprávy z kategorie Uran

Nové snímky prstenců Uranu poprvé odhalily jejich teplotu

23. 6. 2019

Dva výkonné teleskopy z jižní Ameriky (ALMA a VLT) vyprodukovaly nové snímky prstenců planety Uran. Nová pozorování umožnila vědcům poprvé změřit teplotu prstenců planety: chladivých -196 °C. Pomohla také upřesnit složení prstenců a jejich strukturu. Planeta Uran byla ze Země zatím navštívena pouze jednou, když kolem ní v roce 1986 proletěla vesmírná sonda Voyager 2, všechna následná pozorování byla provedena ze Země nebo její oběžné dráhy.

Uran smrdí po zkažených vejcích, vědci v jeho atmosféře objevili sirovodík

24. 4. 2018

Planeta Uran má podle vědců v horní vrstvě svojí atmosféry známý zápach: je cítit po zkažených vejcích. Jde o typický pach způsobený sirovodíkem (nebo také sulfanem), který vědci objevili nad vrcholky oblaků v atmosféře Uranu. Existence sirovodíku na Uranu se dlouho předpokládala, teprve nedávno však astronomové přišli s důkazy, které získali pozorováním teleskopem Gemini na Havaji.

Bouře na Uranu neutichají, jsou tak silné, že je pozorují už i amatérští astronomové

13. 11. 2014

O bouřích na Uranu astronomové vědí už od průletu sondy Voyager 2 v 80. letech. V posledních měsících ale došlo k výraznému nárůstu aktivity a vědci nevědí, co ji způsobuje. Vrchol aktivit v atmosféře Uranu se očekával v roce 2007, kdy se planeta dostala do rovnodennosti, dnes jsou však bouře ještě silnější, dokonce natolik, že už i amatérští astronomové mohou zamířit své teleskopy k Uranu a vidět bílé skvrny, které odráží světlo od Slunce.

Astronomové pozorují na Uranu obří bouře, větší v jeho atmosféře ještě neviděli

13. 8. 2014

Planeta Uran se nachází téměř 20x dál od Slunce než Země, dostává tedy od naší hvězdy menší množství energie. Přesto v jeho atmosféře zuří bouře, a obrovské, dlouhotrvající bouře. Zachytili je astronomové s pomocí observatoře Keck na Havajské hoře Mauna Kea. Planeta Uran je zahalena tajemstvími, kromě družice Voyager 2 se k ní žádná jiná sonda zatím ani nepřiblížila. Vědci tak získávají aktuální informace prostřednictvím infračervených pozorování atmosféry Uranu, která odhalují dynamickou atmosféru, kterou známe od jiných plynných obrů, jako je Jupiter nebo Saturn.

Sluneční soustava možná měla o jednu masivní planetu navíc, Jupiter ji ale vymrštil mezi hvězdy

13. 11. 2011

Astronom David Nesvorný ze Southwest Research Institute v Texasu vydal studii v Astrophysical Journal Letters, ve které popisuje evoluci sluneční soustavy. Nesvorný pracuje s počítačovými modely, které simulují evoluci naší sluneční soustavy. Při těchto simulacích mu stále něco nevycházelo, nakonec ale do sebe všechno zapadlo, když přidal do soustavy planet další masivní objekt.

Americký tým vědců navrhuje NASA historicky první misi k planetě Uran

21. 10. 2011

Ve sluneční soustavě zůstává poslední třída téměř neprozkoumaných planet, ledoví obři Uran a Neptun. Zatímco všechny ostatní planety už od zvědavého lidstva získaly umělé družice, planety Uran a Neptun byly zatím prozkoumány buď zdálky ze Země nebo při průletech vesmírných sond mířících jinam. Ve vědecké komunitě už ale sílí tlak na vesmírné agentury na prozkoumání Uranu (přece jen je blíž než Neptun). Po nepřijatém evropském návrhu Uranus Pathfinder ze začátku letošního roku se nyní ozývá i americká skupina vědců, která prostřednictvím Planetary Science Decadal Survey doporučuje NASA zvážení mise k Uranu.

Vesmírná sonda New Horizons protla oběžnou dráhu planety Uran

19. 3. 2011

New Horizons je na cestě k Plutu a oblasti za oblasti za ním známé jako Kuiperův pás (Kuiper Belt). 18. března 2011 překročila oběžnou dráhu planety Uran, která však byla vzdálená 3,8 miliard kilometrů a sonda tento milník na své desetileté pouti "prospala" v hibernaci.