V blízkosti planety Jupiter se nachází planetka s ocasem podobným kometě

Teleskop ATLAS na Havaji objevil mezi trojanskými planetkami planety Jupiter objekt, který má ocas podobný těm, jaké mají komety. Na rozdíl od komet má ale planetka 2019 LD2 kruhovou oběžnou dráhu kolem Slunce, jako ostatní objekty v této oblasti. Tento unikátní objev by vědcům mohl prozradit více informací o planetkách, které sdílí oběžnou dráhu s planetou Jupiter.

Jupiter

Jupiter Největší planeta sluneční soustavy má poloměr zhruba 70 tisíc kilometrů (Země má 6 378 km). Slunce obíhá ve vzdálenosti 4,95 - 5,46 AU (Země ve vzdálenosti 1 AU).

Při objevu ocasu planetky v červnu loňského roku se zdálo, že jde o novou kometu s eliptickou oběžnou dráhou. Dlouhodobá pozorování však ukázala, že se jedná o jednoho z trojanů planety Jupiter.

Ocas planetky vypovídá o přítomnosti volatilního materiálu, pravděpodobně ledu, který se dostává na povrch a uniká do vesmíru. Jenže trojanské planetky u Jupiteru, pokud měly na povrchu nějaký led, o něj měly už dávno přijít. Zůstává tedy otázkou, co činí planetku 2019 LD2 odlišnou od ostatních.

Pošle vědců by ocas planetky mohl být způsoben nedávnou kolizí s jiným objektem, která odkryla podpovrchový led. Další možností je, že jde o objekt nedávno zachycený gravitací planety Jupiter, který má ještě pořád dost ledu na svém povrchu.