Měsíc Titan se vzdaluje Saturnu 100x rychleji než se doposud předpokládalo

10. 6. 2020

Pomocí dvou nových metod se vědcům podařilo spočítat rychlost, s jakou se od planety Saturn vzdaluje její největší měsíc Titan. Oproti dosavadním odhadům se Titan vzdaluje až stokrát rychleji. Výsledky výzkumu byly publikovány v magazínu Nature Astronomy.

Titan

Titan druhý největší měsíc sluneční soustavy obíhá kolem planety Saturn

K novým výpočtům dva vědecké týmy použili dvou odlišných metod ke změření oběžné dráhy Titanu v posledních 10 letech. První metoda využila astrometrie pro přesné určení pozice měsíce podle polohy hvězd na pozadí snímků pořízených sondou Cassini, která obíhala Saturn mezi lety 2004 a 2017. Druhý tým zase využil radiometrie pro změření rychlosti sondy Cassini a gravitačního vlivu Titanu při jejím průletu.

Výsledky obou metod vyšly srovnatelně a jsou také v souladu s teorií z roku 2016, která rychlejší oddalování Titanu od planety předpovídala. Titan se Saturnu vzdaluje rychlostí 11 centimetrů ročně.

Podle zmíněné teorie Titan svou gravitací deformuje Saturn s určitou frekvencí, což způsobuje oscilaci planety (efekt známý jako resonance locking). Oscilace planety působí zpět na Titan a vytlačuje jej dál od planety.

Podobný efekt lze aplikovat i na další tělesa ve vesmíru. Autoři studie se nyní pokusí zjistit, zda stejné procesy mohou působit u binárních hvězd.

Další zprávy z kategorie Titan

V atmosféře Titanu byly k překvapení vědců detekovány molekuly cyklopropenylidenu

31. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vědci s pomocí observatoře ALMA objevili v atmosféře Titanu molekulu, kterou zatím nenašli na žádné jiné planetě nebo měsíci. Jedná se o cyklopropenyliden, který v sobě poutá tři atomy uhlíku a dva atomy vodíku. Podle vědců by mohlo jít o předchůdce komplexnějších sloučenin, které by se v husté atmosféře největšího měsíce planety Saturn mohly vyskytovat.

Interakce s dusíkem v atmosféře Titanu by mohla v jeho jezerech vytvářet vrstvy s různou hustotou

3. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Na povrchu Titanu, největšího měsíce planety Saturn, se nachází jezera, která jsou složena z metanu, etanu a dusíku. Vědci nyní zjistili, že by v těchto jezerech mohly vznikat vrstvy různě hustých tekutin nad sebou. Na rozdíl od Země, kde se voda vrství podle teploty, však tento proces na Titanu vyvolávají chemické reakce s hustou atmosférou.

Jezera na Titanu by mohla zkoumat robotická ponorka, nejdřív ale přijde na řadu létající sonda

11. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Tým vědců vedený Stevenem Olesonem pracuje na konceptu robotické ponorky, která by mohla zkoumat svět pod hladinou jezer na Titanu, měsíci planety Saturn. Mise ponorky k Titanu by mohla předcházet studiu podpovrchových oceánů na jiných místech sluneční soustavy, která jsou hůře dostupná (například Europa nebo Enceladus). Titan je totiž po Zemi jediné místo ve sluneční soustavě, kde jsou tekutiny přímo na povrchu a není třeba se k nim provrtávat.

Kosmické záření z vnějšku sluneční soustavy ovlivňuje atmosféru Titanu

19. 2. 2020

Vědci za použití observatoře ALMA našli stopy reakcí, které v atmosféře Titanu vyvolávají paprsky kosmického záření. Toto záření k největšímu měsíci planety Saturn přichází z vnějšku sluneční soustavy a vede ke vzniku organických molekul. Jde o první pozorování tohoto procesu, který vědcům ukazuje, co se vše může v husté atmosféře Titanu odehrávat.

NASA pošle na Titan létající dron, který bude zkoumat tamní hustou atmosféru i jezera

28. 6. 2019

Americká vesmírná agentura NASA ve čtvrtek oznámila výběr nové mise k realizaci. Létající sonda Dragonfly bude zkoumat největší měsíc planety Saturn Titan, který má velmi hustou atmosféru a jezera na svém povrchu. K Saturnu by měla stříbra sonda odletět v roce 2026 a dorazí ke svému cíli v roce 2034.

Finalisté mezi budoucími misemi NASA: návrat vzorků hornin z komety, nebo dron na Titan

27. 12. 2017

Americká vesmírná agentura vybrala dva finalisty mezi misemi, které by se měly uskutečnit v polovině dvacátých let v rámci programu New Frontiers, jehož součástí je například také mise New Horizons. Jednou z těchto misí, které se budou ucházet o realizaci, je CAESAR, při které by měla robotická sonda navštívit kometu 67P a přivézt z ní vzorky zpátky na Zemi, další je potom robotický dron DRAGONFLY, který by brázdil nebe Titanu, největšího měsíce planety Saturn.

Výrazně chladnější oblasti atmosféry Titanu jsou způsobeny složením jeho husté atmosféry

23. 11. 2017

Z dat z orbitální sondy Cassini vědci zjistili, že na jižním pólu Titanu, největšího měsíce planety Saturn, existuje v zimě velmi chladná oblast, která dosahuje teplot až mínus 153 °C. Důvod její existence si však nedokázali vysvětlit, podobné chování totiž neznají u žádné z planet sluneční soustavy. Nová studie naznačuje, že by tento jev mohl být způsoben chemickými procesy v atmosféře, způsobenými látkami s minoritním zastoupením.