Objev druhého FRB signálu s pravidelným cyklem aktivity

13. 6. 2020

Astronomové objevili pravidelnou periodu u dalšího z rychlých rádiových pulzů FRB. Tyto velmi krátké signály jsou známé pouhých několik let a zatím není zřejmé, co je způsobuje. Dodnes bylo pozorováno několik stovek FRB signálů a většinou šlo o jednorázové signály. Některé signály však byly zaznamenány vícekrát a začátkem tohoto roku byl objeven první s pravidelným cyklem. Nyní byl objeven druhý a vědci doufají, že jim pomůže objasnit, co tento fenomén způsobuje.

FRB signál procházející galaxií

FRB signál procházející galaxií Na ilustraci je znázorněný signál FRB, který vznikl v galaxii v levém horním rohu a cestoval vesmírem do Mléčné dráhy v pravém dolním rohu. Po cestě prošel rozptýlenými plyny, které obklopují galaxii, která leží signálu v cestě.

Fast radio bursts (FRB)

Rychlé rádiové pulzy (Fast Radio Bursts, FRBs) jsou signály z hlubokého vesmíru se zatím neznámým původem. Trvají pouhé milisekundy, mají komplexní strukturu a i když vědci doposud neví, jak vznikají, je zjevné, že pocházejí z velmi energetických událostí, nebo objektů. Do začátku roku 2020 bylo lokalizováno pouze 10 těchto signálů a všechny se nacházely mimo naši galaxii. Od té doby bylo nicméně objeveno několik signálů přicházejících také z Mléčné dráhy.

První FRB byl objeven teprve v roce 2007 (v archivních datech z roku 2001) a od té doby jich (do začátku roku 2020) bylo zaznamenáno už kolem 150. Odhaduje se ale, že napříč celou oblohou by mohlo docházet až k desetitisícům podobných událostí denně. Některé signály se objevily pouze jednou, jiné se v čase opakují.

Mezi nejpravděpodobnější vysvětlení původu těchto signálů vědci původně řadili neutronové hvězdy se silným magnetickým polem - magnetary. Pravidelně se opakující signál FRB 180916 však naznačuje, že by mohlo jít o binární těleso. Zkoumají však i další možnosti, například kolize černých děr nebo neutronových hvězd, kolaps neutronových hvězd, kosmická vlákna, nebo by mohlo jít o první detekovaný projev kvantové gravitace.
Signál s nově identifikovaným pravidelným opakováním nese označení FRB 121102 a je známý už od roku 2012. Vědci z Jodrell Bank Observatory v Anglii u něj objevili periodu s cyklem 157 dní: po dobu 90 dní aktivní a na dalších 67 dní se uklidní. Perioda u prvního pravidelně se opakujícího signálu FRB 180916 je 16 dní.

Toto chování by mohlo být způsobeno několika možnými procesy: mohlo by jít například o důsledek vzájemného oběhu dvou hvězd, nebo výsledek sklonu osy, podle které rotuje neutronová hvězda, nebo jiné vysoce energetické těleso. Výrazně delší perioda u nově identifikovaného zdroje FRB signálu naznačuje spíše první vysvětlení.

Výsledky výzkumu byly publikovány ve vědeckým magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.