NASA chce do dvou let poslat sondu na Měsíc, vyzvala své komerční partnery k podání nabídek

12. 9. 2020

Americká vesmírná agentura plánuje v roce 2022 poslat na Měsíc vesmírnou sondu s 10 instrumenty. Vyzvala proto svých 14 partnerů v programu CLPS (Commercial Lunar Payload Services), aby podali nabídku, jak tohoto cíle dosáhnout. Tato mise, společně s dalšími plány NASA připraví půdu pro program Artemis, během kterého poletí na Měsíc lidské posádky. NASA zároveň zveřejnila, že soukromým společnostem zaplatí za jakékoli zajímavé vzorky hornin dovezené z Měsíce.

Měsíc

Měsíc snímek Měsíce pořízený vesmírnou sondou Galileo při jejím odletu k Jupiteru v roce 1992.

Požadovaný náklad pro plánovanou misi

• Regolith Adherence Characterization (RAC)
  • Next Generation Lunar Retroreflectors (NGLR)
  • Lunar Environment Heliospheric X-ray Imager (LEXI)
  • Reconfigurable, Radiation Tolerant Computer System (RadPC)
  • The Lunar Magnetotelluric Sounder (LMS)
  • Lunar Instrumentation for Subsurface Thermal Exploration with Rapidity (LISTER)
  • Lunar PlanetVac (LPV)
  • Stereo Cameras for Lunar Plume Surface Studies (SCALPSS 1.1)
  • Electrodynamic Dust Shield (EDS)
  • Lunar GNSS Receiver Experiment (LuGRE)

Nový objev NASA: voda je na Měsíci i mimo permanentně stíněná místa

26. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

NASA poprvé potvrdila existenci molekul vody na povrchu Měsíce v místech, kam svítí Slunce. Nový objev dokazuje, že voda se na Měsíci může nacházet na více místech než jen v permanentně stíněných kráterech, které se nacházejí primárně v polárních oblastech. K objevu vedla pozorování z teleskopu SOFIA, který je umístěný na palubě speciálního letadla.

Nokia pro NASA na Měsíci postaví mobilní síť čtvrté generace, fungovat by mohla už za 2 roky

20. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Americká vesmírná agentura vybrala společnost Nokia pro výstavbu první mobilní sítě na Měsíci. Podle Nokie bude signál šířen ze stacionárního přistávacího modulu, který by měl na Měsíc letět v roce 2022. Mobilní signál LTE umožní komunikaci malým roverům, které budou zkoumat okolí místa přistání. V následujících letech bude podobný systém využíván také astronauty, kteří na Měsíc poletí v rámci programu Artemis.

Osm zemí podepsalo smlouvu Artemis, která nastavuje pravidla mezinárodní spolupráce ve vesmíru

15. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Mezinárodní spolupráce při průzkumu Měsíce a hlouběji ve vesmíru se dnes posunula o kus dál podepsáním smlouvy Artemis (Artemis Accords). Signatáři této dohody jsou kromě NASA, dalších 7 vesmírných agentur, které se budou na programu Artemis nějakým způsobem podílet. Smlouva samotné definuje přístup k průzkumu vesmíru, ke kterému se tyto agentury zavazují.

Rover MoonRanger od společnosti Astrobotic by měl už za 2 roky hledat vodu na jižním pólu Měsíce

24. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Malý lunární robot MoonRanger vyvíjí Carnegie Mellon University a společnost Astrobotic Technology. Rover nedávno prošel schválením předběžného designu a posouvá se do další fáze vývoje. V roce 2022 by měl letět na povrch Měsíce, kde bude v okolí jižního pólu pátrat po vodě, kterou by mohla využívat plánovaná lunární stanice.

NASA zveřejnila dílčí kroky lunárního programu Artemis pro následující roky

22. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Americká vesmírná agentura NASA zveřejnila aktualizované detaily lunárního programu Artemis. Po 18 měsících od stanovení data 2024 pro přistání posádky na Měsíci, jsou definovány klíčové součásti tohoto programu, jako jsou jeho jednotlivé fáze, a prostředky potřebné pro jeho realizaci. Program Artemis (kde je počítáno s vývojem rakety SLS, lodi Orion a přistávacího modulu) má stát do roku 2024 28 miliard dolarů.

Plánované přistání astronautů na Měsíci v roce 2024 možná nakonec nebude v blízkosti pólu

19. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

V roce 2024 plánuje NASA poslat astronauty zpátky na povrch Měsíce. Doposud se počítalo s přistáním v okolí jižního pólu, kde vědci předpokládají přítomnost vodního ledu na povrchu. V novém prohlášení ředitel NASA Jim Bridenstine nicméně zmiňuje možnost výběru snadněji dostupného místa - například jednoho z míst přistání misí Apollo.

Jak se bude chodit na záchod na Měsíci? NASA hledá nové nápady, máte nějaké?

29. 6. 2020

Americká vesmírná agentura vyzvala veřejnost, aby jí pomohla navrhnout nový záchod pro astronauty, kteří poletí na Měsíc. S nápady můžete přicházet i vy, a to do letošního srpna. Svůj čas na záchodě, tak nyní můžete věnovat i něčemu přínosnému a přemýšlet nad tím, jaké to je, dělat potřebu v šestinové gravitaci.