Interakce s dusíkem v atmosféře Titanu by mohla v jeho jezerech vytvářet vrstvy s různou hustotou

Na povrchu Titanu, největšího měsíce planety Saturn, se nachází jezera, která jsou složena z metanu, etanu a dusíku. Vědci nyní zjistili, že by v těchto jezerech mohly vznikat vrstvy různě hustých tekutin nad sebou. Na rozdíl od Země, kde se voda vrství podle teploty, však tento proces na Titanu vyvolávají chemické reakce s hustou atmosférou.

Titan, jezera na severním pólu

Titan, jezera na severním pólu Mozaika složená ze snímků, které pořídila vesmírná sonda Cassini při několika svých průletech kolem největšího měsíce planety Saturn. Tmavé oblasti jsou uhlovodíková jezera, která jsou tvořena zejména metanem a etanem. Na snímku lze kromě velkých jezer dosahujících velikosti i několika tisíc kilometrů pozorovat také řeky, které se do nich vlévají.

Stratifikace u vodních těles na Zemi probíhá v důsledku rozdílných hustot studené a teplé vody. Teplá voda ohřívaná sluncem se drží blíže povrchu a pod ní se nachází vrstva hustější, studenější vody.

Voda na vzdáleném Titanu je zmrzlá na kost a jezera jsou plněna látkami, které se na Zemi vyskytují jako plyny: metan, etan a také dusík, který tvoří přes 90 % husté atmosféry Titanu. Tekutý metan má menší hustotu než etan, vědci tedy očekávají, že metanová vrstva bude blíže hladině. Nicméně metan dokáže absorbovat dusík z atmosféry, čímž se stává hustější než etan a za určitých podmínek se dostává blíže ke dnu.

Toto dynamické prostředí s deštěm, řekami a jezery zdánlivě připomíná Zemi. Je však třeba si uvědomit, že na Titanu, který je od Slunce 10x dál než Země, panují teploty kolem -180 °C.

Další zprávy z kategorie Titan

Organické sloučeniny v atmosféře Pluta vznikají odlišným způsobem než na Titanu

6. 1. 2021 (novější než zobrazený článek)

Měsíc Titan, který obíhá planetu Saturn, je zahalený do husté atmosféry, kterou lze jen stěží prohlédnout až na povrch. Tato neprůhlednost je způsobena organickými sloučeninami, které vznikají v reakcích v horních vrstvách atmosféry. Předpokládalo se, že podobné procesy stojí také za výrazně tenčí zato složením podobnou atmosférou trpasličí planety Pluto. Nový výzkum nicméně ukazuje, že atmosféra Pluta vzniká jinak.

V atmosféře Titanu byly k překvapení vědců detekovány molekuly cyklopropenylidenu

31. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vědci s pomocí observatoře ALMA objevili v atmosféře Titanu molekulu, kterou zatím nenašli na žádné jiné planetě nebo měsíci. Jedná se o cyklopropenyliden, který v sobě poutá tři atomy uhlíku a dva atomy vodíku. Podle vědců by mohlo jít o předchůdce komplexnějších sloučenin, které by se v husté atmosféře největšího měsíce planety Saturn mohly vyskytovat.

Jezera na Titanu by mohla zkoumat robotická ponorka, nejdřív ale přijde na řadu létající sonda

11. 9. 2020

Tým vědců vedený Stevenem Olesonem pracuje na konceptu robotické ponorky, která by mohla zkoumat svět pod hladinou jezer na Titanu, měsíci planety Saturn. Mise ponorky k Titanu by mohla předcházet studiu podpovrchových oceánů na jiných místech sluneční soustavy, která jsou hůře dostupná (například Europa nebo Enceladus). Titan je totiž po Zemi jediné místo ve sluneční soustavě, kde jsou tekutiny přímo na povrchu a není třeba se k nim provrtávat.

Měsíc Titan se vzdaluje Saturnu 100x rychleji než se doposud předpokládalo

10. 6. 2020

Pomocí dvou nových metod se vědcům podařilo spočítat rychlost, s jakou se od planety Saturn vzdaluje její největší měsíc Titan. Oproti dosavadním odhadům se Titan vzdaluje až stokrát rychleji. Výsledky výzkumu byly publikovány v magazínu Nature Astronomy.

Kosmické záření z vnějšku sluneční soustavy ovlivňuje atmosféru Titanu

19. 2. 2020

Vědci za použití observatoře ALMA našli stopy reakcí, které v atmosféře Titanu vyvolávají paprsky kosmického záření. Toto záření k největšímu měsíci planety Saturn přichází z vnějšku sluneční soustavy a vede ke vzniku organických molekul. Jde o první pozorování tohoto procesu, který vědcům ukazuje, co se vše může v husté atmosféře Titanu odehrávat.

NASA pošle na Titan létající dron, který bude zkoumat tamní hustou atmosféru i jezera

28. 6. 2019

Americká vesmírná agentura NASA ve čtvrtek oznámila výběr nové mise k realizaci. Létající sonda Dragonfly bude zkoumat největší měsíc planety Saturn Titan, který má velmi hustou atmosféru a jezera na svém povrchu. K Saturnu by měla stříbra sonda odletět v roce 2026 a dorazí ke svému cíli v roce 2034.

Finalisté mezi budoucími misemi NASA: návrat vzorků hornin z komety, nebo dron na Titan

27. 12. 2017

Americká vesmírná agentura vybrala dva finalisty mezi misemi, které by se měly uskutečnit v polovině dvacátých let v rámci programu New Frontiers, jehož součástí je například také mise New Horizons. Jednou z těchto misí, které se budou ucházet o realizaci, je CAESAR, při které by měla robotická sonda navštívit kometu 67P a přivézt z ní vzorky zpátky na Zemi, další je potom robotický dron DRAGONFLY, který by brázdil nebe Titanu, největšího měsíce planety Saturn.