Vesmírný teleskop nové generace JWST prošel simulací letu raketou, do vesmíru ale poletí až za víc než rok

Kompletně sestavený vesmírný teleskop Jamese Webba (JWST) prošel testy, které ověřily, že je připravený na vibrace a zvuky při letu do vesmíru. Testy proběhly na jihu Kalifornie v areálu Redondo Beach společnosti Northrop Grumman, která teleskop pro NASA a ESA vyvíjí. Let rakety Ariane V s teleskopem JWST je aktuálně plánovaný na 31. října 2021.

James Webb, první složení

James Webb, první složení Vesmírný teleskop Jamese Webba připrvním složení. Jeřáb spouští zrcadla a vědecké zařízení na konstrukci vesmírné sondy.

James Webb (JWST)

Teleskop Jamese Webba (James Webb Space Telescope, JWST) je plánovaný nástupce Hubblova vesmírného teleskopu. Bude zkoumat vesmír hlavně v infračerveném spektru elektromagnetického záření s větším záběrem i vyšším rozlišením než má jeho předchůdce.

Zrcadlo nového teleskopu je tvořeno 16 šestiúhelníkovými segmenty, které dohromady tvoří plochu o průměru 6,5 metru. Celková sběrná plocha JWST je tak 6,5x větší než u teleskopu Hubble. K tomu je JWST vybaven také unikátním slunečním štítem, který má plochu srovnatelnou s tenisovým kurtem.

JWST bude zkoumat vesmír z lagrangeova libračního bodu L2 (na přímce Slunce - Země, bude teleskop 1,5 milionu kilometrů za naší planetou). Mise JWST je společnou misí vesmírných agentur z USA, Evropy a Kanady.

Jednotlivé součásti teleskopu už prošly podobnými testy dříve, tentokrát však poprvé prošel simulacemi vibrací a zvuku teleskop jako celek. Testování probíhalo se poskládaným teleskopem, tedy v konfiguraci, ve které bude umístěný na raketu.

V následujících měsících inženýři teleskop opět rozvinou do jeho operační konfigurace, aby zjistili, zda je vše stále v pořádku. Teleskop tak projde složením zrcadel i rozvinutím slunečního štítu.

Podle NASA se zdá, že teleskop prošel testováním úspěšně, finální verdikt však bude moci padnout až po plném rozvinutí teleskopu.

Další zprávy z kategorie James Webb (JWST)

K teleskopu Jamese Webba byly přimontovány solární panely

2. 9. 2020

Vesmírný teleskop Jamese Webba NASA vyvíjí už přes 20 let a má být výkonnějším nástupcem Hubblova vesmírného teleskopu. Projekt je nicméně zdržován technickými i finančními problémy a místo původního termínu v roce 2007 poletí do vesmíru až v roce 2021. Práce na vývoji nyní hladce pokračují a teleskop dostal své solární panely, které zajistí dostatečný přísun energie pro všechna zařízení na palubě.

Nový teleskop JWST by mohl detekovat existenci atmosféry u exoplanet pomocí teploty

5. 12. 2019

Hned čtyři nové studie publikované v magazínu Astrophysical Journal, navrhují nový přístup v hledání atmosfér u exoplanet: pomocí měření teploty. Tento přístup je využitelný zejména u exoplanet obíhajících červené trpaslíky, kde je obyvatelná zóna tak blízko hvězdy, že planety v ní mají synchronní rotaci - tedy ukazují svojí hvězdě stále stejnou polokouli.

Vesmírný teleskop Jamese Webba je konečně kompletní, čeká ho ale ještě dlouhá cesta

29. 8. 2019

Obří nástupce Hubblova teleskopu je konečně pohromadě. Vědecké instrumenty, segmentové zrcadlo, nosná konstrukce a obrovský sluneční štít jsou nyní propojeny v jeden komplexní systém, který bude zkoumat vzdálený vesmír v doposud nevídaném detailu. Teleskop za téměř 10 miliard dolarů však ještě do vesmíru nepoletí, jeho let na oběžnou dráhu je naplánován až na rok 2021.

Vypuštění teleskopu JWST se opět odkládá, až na rok 2021

28. 6. 2018

Začátek mise vesmírného teleskopu Jamese Webba se opět odkládá, aktuálně se jako nejbližší možný termín jeho vypuštění jeví březen 2021. Pro tento teleskop nové generace je to další z řady posunů termínu startu, které doprovází takřka celý jeho vývoj. Poslední odložení bylo učiněno na základě lidských chyb a problémů pramenících z komplexnosti teleskopu odhalených při testování a bude stát 800 milionů dolarů.

Jedním z prvních cílů nového teleskopu Jamese Webba bude blízký hnědý trpaslík

5. 1. 2018

V rámci času věnovanému vědcům, kteří se podíleli na vývoji nového vesmírného teleskopu Jamese Webba (JWST), budou astronomové pozorovat hnědého trpaslíka. Tyto vesmírné objekty nejsou ani hvězdou, ani planetou, v jejich nitru totiž nežhne termojaderná reakce, přesto však mají několik charakteristik hvězdných objektů. Teleskop nové generace se pomalu blíží ke svojí cestě do vesmíru, která je aktuálně plánována na začátek roku 2019 a astronomové po celém světě se připravují na pozorování, na která jsou současné teleskopy krátké.

Teleskop Jamese Webba dokončil kryogenické testování, prošel teplotami pod -250 °C

23. 11. 2017

Po téměř 100 dnech se budoucí vesmírný teleskop Jamese Webba dostává z chladící vakuové komory, kde procházel rozsáhlým testováním v extrémních podmínkách. Od července 2017 byl obří teleskop vystaven podmínkám bez vzduchu a teplotám kolem mínus 260 °C v komoře, která uměle vytváří nejchladnější místo na Zemi. Snahou je přiblížit podmínky co nejvíce tomu, co bude muset teleskop vydržet v chladném vesmíru, aby se ověřilo, že vše funguje jak má. Veškeré testy proběhly úspěšně a teleskop může pokračovat na své cestě do vesmíru. Aktuálně se očekává start na evropské raketě Ariane 5 na začátku roku 2019.

NASA zveřejnila první plánovaná pozorování vesmírného teleskopu Jamese Webba

16. 11. 2017

Vypuštění vesmírného teleskopu nové generace se nezadržitelně blíží, aktuální plánovaný termín startu rakety Ariane s teleskopem Jamese Webba je po nesčetných odkladech plánován na začátek roku 2019. Během prvních pěti měsíců pozorovacích operací bude podle NASA teleskop pozorovat měsíce Jupitera, hledat organické molekuly u vzdálených hvězd, zjišťovat váhu supermasivních černých děr v jádrech galaxií a pátrat po zárodcích galaxií v raném vesmíru. Data z těchto pozorování budou vědcům k dispozici v podstatě ihned po poslání na Zemi z Lagrangeova bodu L2 (systému Země-Slunce), kde bude teleskop umístěn.