První důkaz supravodivosti v Boseho-Einsteinově kondenzátu

Vědcům vedeným Takahirem Hashimotem z University of Tokyo se podařilo poprvé prokázat supravodivost ve skupenství hmoty, které nastává při extrémně nízkých teplotách. Při supravodivosti je hmota schopná vést elektrický proud s nulovým odporem a nastává nejsnadněji při nízkých teplotách. Její existence v Boseho-Einsteinově kondenzátu však byla doposud pouze teoretická.

Boseho-Einsteinův kondenzát

Hmota se na Zemi běžně vyskytuje ve třech známých skupenstvích: plynném, kapalném a pevném. Ve vesmíru je nicméně nejčastější čtvrté skupenství (alespoň u viditelné hmoty): plazma. Existují však i další skupenství, patří mezi ně i Boseho-Einsteinův kondenzát (BEC) tvořený bosony při teplotách kolem absolutní nuly. V tomto skupenství jsou pozorovatelné kvantové efekty na makromolekulární úrovni.

S první teoretickou zmínkou o BEC přišel indický fyzik Šatendranáth Bose v roce 1925. Poprvé se jej podařilo vyrobit v roce 1995.

Další zprávy z kategorie Boseho-Einsteinův kondenzát

Nový matematický model by mohl umožnit výrobu gama laseru

20. 12. 2019

Vědci dokáží vytvořit laser ze světla z libovolné části elektromagnetického spektra - až na gama záření. To by se nyní mohlo změnit: nový matematický model fyzika Allena Millse totiž ukazuje, jak by šlo využít exotických atomů pozitronia k vytvoření gama laseru.

Boseho-Einsteinův kondenzát byl poprvé vyrobený ve vesmíru

22. 10. 2018

Mezinárodnímu týmu vědců se podařilo poprvé ve vesmíru vyprodukovat unikátní skupenství hmoty známé jako Boseho-Einsteinův kondenzát. Jde o zvláštní skupenství hmoty, které vzniká při ochlazení atomů plynu na teploty blízké absolutní nule a jejich následném stlačení do velmi hustého kondenzátu. Experiment s označením Matter-Wave Interferometry in Microgravity (MAIUS-1) proběhl už začátkem roku 2017, v magazínu Nature nyní vyšly jeho závěry.

Fyzikům se podařilo poprvé sestavit bizarní molekulu zvanou Rydbergův polaron

8. 3. 2018

Pomocí laserů se americkým a rakouským vědcům podařilo přeskupit velmi chladné atomy stroncia do komplexní struktury, která není v běžném prostředí k vidění - Rydbergova polaronu. "Objevili jsme nový způsob, jakým se atomy sestavují do molekul" říká fyzik Tom Killian z Rice University (USA), který vedl studii publikovanou v magazínu Physical Review Letters. Na teoretických podkladech pro experiment pracovali vědci na Vienna University of Technology a Harvard University.

Vědci vytvořili novou kvantovou částici s vlastnostmi kulového blesku

5. 3. 2018

Vědci na Amherst College (USA) a Aalto University (FIN) vytvořili poprvé třídimenzionální skyrmion v Boseho-Einsteinově kondenzátu. Skyrmion je částice, která byla teoreticky předpovězena před 40 lety, ale až nyní se ji podařilo prokázat empiricky. Tato částice má určité vlastnosti podobné kulovému blesku a vědci chtějí s pomocí tohoto výzkumu nejen poznat lépe tento fenomén, ale také zjistit, zda by nešel využít například ve fúzních reaktorech.

Vědcům se podařilo prokázat nové skupenství hmoty - excitonium

10. 12. 2017

Skupenství hmoty excitonium bylo teoreticky předpovězeno už v 70. letech a jeho existence byla pozorována nepřímými důkazy, jde o tzv. Boseho-Einsteinův kondenzát tvořený excitony. Týmu vědců pod vedením profesora Petera Abbamonteho se nyní podařilo přijít s novými důkazy, které existenci excitonia jasně prokazují. Pomohla jim k tomu nová technika nazývaná M-EELS (Momentum-resolved Electron Energy-Loss Spectroscopy), kterou si sami vyvinuli pro měření nízkoenergetických bosonů. Výsledky výzkumu byly publikovány ve vědeckém magazínu Science v prosinci.