Vesmírný Teleskop Jamese Webba prošel úspěšně posledními testy rozvinutí slunečního štítu

Vesmírný teleskop Jamese Webba (JWST) prošel úspěšně finálními testy, které ověřovaly jeho schopnost rozvinout sluneční štít. Nové zařízení je tak na dobré cestě ke startu svojí mise, který se očekává v příštím roce.

James Webb, první složení

James Webb, první složení Vesmírný teleskop Jamese Webba připrvním složení. Jeřáb spouští zrcadla a vědecké zařízení na konstrukci vesmírné sondy.

James Webb (JWST)

Teleskop Jamese Webba (James Webb Space Telescope, JWST) je plánovaný nástupce Hubblova vesmírného teleskopu. Bude zkoumat vesmír hlavně v infračerveném spektru elektromagnetického záření s větším záběrem i vyšším rozlišením než má jeho předchůdce.

Zrcadlo nového teleskopu je tvořeno 16 šestiúhelníkovými segmenty, které dohromady tvoří plochu o průměru 6,5 metru. Celková sběrná plocha JWST je tak 6,5x větší než u teleskopu Hubble. K tomu je JWST vybaven také unikátním slunečním štítem, který má plochu srovnatelnou s tenisovým kurtem.

JWST bude zkoumat vesmír z lagrangeova libračního bodu L2 (na přímce Slunce - Země, bude teleskop 1,5 milionu kilometrů za naší planetou). Mise JWST je společnou misí vesmírných agentur z USA, Evropy a Kanady.

James Webb (JWST)

Nový vesmírný teleskop Jamese Webba prozkoumá blízký planetární systém Beta Pictoris

Hned několik vědeckých týmů má v plánu použít vesmírný teleskop Jamese Webba (JWST) pro průzkum blízkého hvězdného systému Beta Pictoris. Jedná se o mladý systém s nejméně dvěma exoplanetami a diskem materiálu, ze kterého by mohly vzniknout další. Výkonný teleskop, který je označován jako nástupce Hubblova teleskopu by měl do vesmíru odletět už letos na podzim.

Nástupce Hubblova teleskopu JWST je připravován pro svůj podzimní let do vesmíru

Aktuální datum odletu teleskopu JWST do vesmíru je plánováno na polovinu listopadu tohoto roku. Teleskop i raketa Ariane 5 koncem června úspěšně prošly posledními testy a kontrolami. Vše je tedy připraveno pro plánovaný start, po kterém se největší vesmírný teleskop vydá přímo do Lagrangeova bodu L2.

První hvězdy se ve vesmíru rozzářily kolem 300 milionů let po velkém třesku

Podle nové studie, kterou publikoval vědecký tým vedený Nicolasem Laporteem, začaly první hvězdy ve vesmíru zářit 250 - 350 milionů let po velkém třesku. Jejich analýza dál naznačuje, že první galaxie by měly být natolik zářivé, že by je měl být schopen pozorovat vesmírný teleskop Jamese Webba (JWST), který má už letos na podzim nahradit dosluhující Hubblův teleskop.

Astronomové zjistili u blízké exoplanety hmotnost i velikost, mohla by být vhodným kandidátem pro detailní pozorování atmosféry

Vědcům z programu CARMENES se podařilo objevit novou exoplanetu u blízké hvězdy Gliese 486. Na rozdíl od ostatních exoplanet dokáží astronomové pozorovat Gliese 486b dvěma různými metodami a díky tomu určit nejen její velikost, ale také hmotnost a hustotu. Unikátní pozice planety i hvězdy zřejmě umožní pozorování její atmosféry.

Vesmírný teleskop nové generace JWST prošel simulací letu raketou, do vesmíru ale poletí až za víc než rok

Kompletně sestavený vesmírný teleskop Jamese Webba (JWST) prošel testy, které ověřily, že je připravený na vibrace a zvuky při letu do vesmíru. Testy proběhly na jihu Kalifornie v areálu Redondo Beach společnosti Northrop Grumman, která teleskop pro NASA a ESA vyvíjí. Let rakety Ariane V s teleskopem JWST je aktuálně plánovaný na 31. října 2021.

K teleskopu Jamese Webba byly přimontovány solární panely

Vesmírný teleskop Jamese Webba NASA vyvíjí už přes 20 let a má být výkonnějším nástupcem Hubblova vesmírného teleskopu. Projekt je nicméně zdržován technickými i finančními problémy a místo původního termínu v roce 2007 poletí do vesmíru až v roce 2021. Práce na vývoji nyní hladce pokračují a teleskop dostal své solární panely, které zajistí dostatečný přísun energie pro všechna zařízení na palubě.

Nový teleskop JWST by mohl detekovat existenci atmosféry u exoplanet pomocí teploty

Hned čtyři nové studie publikované v magazínu Astrophysical Journal, navrhují nový přístup v hledání atmosfér u exoplanet: pomocí měření teploty. Tento přístup je využitelný zejména u exoplanet obíhajících červené trpaslíky, kde je obyvatelná zóna tak blízko hvězdy, že planety v ní mají synchronní rotaci - tedy ukazují svojí hvězdě stále stejnou polokouli.