V zrnku, které před 11 lety přivezla sonda z planetky Itokawa, byly nalezeny organické sloučeniny

Nová studie popisuje nález organických sloučenin a molekul vody ve vzorku z planetky Itokawa, které v roce 2010 dovezla na Zemi japonská sonda Hayabusa. Jde o první případ, kdy byly v materiálu z planetky identifikovány organické sloučeniny, které mohly být předchůdci sloučenin, které nakonec vedly ke vzniku života na Zemi. Analýza také ukazuje, jak se tento materiál vyvíjel v průběhu času.

Hayabusa, přistání

Hayabusa, přistání Přistání kontejneru se vzorky hornin posbíraných z planetky Itokawa první sondou Hayabusa v roce 2010.

Hayabusa byla robotická sonda Japonské vesmírné agentury (JAXA), která se vydala na svou cestu k planetce Itokawa v roce 2003. Po sedmi letech se vrátila zpět na Zemi a s kousky planetky ve svých útrobách, přistála v australské pustině. Na úspěch této mise navázala nová sonda Hayabusa-2, která v roce 2020 přivezla vzorky z planetky Ryugu.

Planetka Itokawa má rozměry 500 x 300 x 200 kilometrů a je typu S, který tvoří asi 27 % známých objektů. Obsahuje hlavně nikl a křemičité sloučeniny. Analýza dovezených vzorků ukázala také na olivín a molekuly vody uvězněné v malých dírkách v minerálu. Nová studie nyní k těmto výsledkům přidává také organické sloučeniny ze zrnka pojmenovaného Amazon. Konkrétně se jedná o nanokrystalický grafit a neuspořádaný polyaromatický uhlík. Analýza izotopů u obou ukazuje na zřejmý mimozemský původ.

Podle doktora Dr Queenie Chan, který se na studii podílel, obsahuje zrnko jak primitivní organické sloučeniny, tak procesované, které někdy v minulosti prošly teplotami nad 600 °C. Přítomnost primitivních sloučen v jejich blízkosti naznačuje, že se na planetku dostaly až po následném ochlazení planetky.

Hayabusa

Teleskop Subaru vyfotografoval druhý cíl japonské vesmírné sondy Hayabusa2

10. prosince vyfotografoval teleskop Subaru na Havaji malou planetku 1998 KY26, která se stane cílem japonské vesmírné sondy Hayabusa2. Tato sonda přivezla nedávno na Zemi vzorky hornin z jiné planetky Ryugu, které nyní vědci zkoumají. Nově získaná data o oběžné dráze planetky 1998 KY26 budou využita k přesnějšímu naplánování trajektorie sondy.

Japonští vědci ukázali vzorky hornin, které sonda Hayabusa2 přivezla z planetky Ryugu

Japonská vesmírná agentura JAXA v úterý zveřejnila snímek vzorků materiálu z planetky Ryugu, které na Zemi před týdnem dopravila vesmírná sonda Hayabusa2. Vědci v laboratoři ve městě Sagamihara (JAP) otevřeli první ze tří kontejnerů a našli v něm velké množství zrníček hornin. Ta budou v následujících měsících a letech zkoumat, aby zjistili více o vývoji planetky a celé sluneční soustavy.

Kapsle s materiálem z planetky Ryugu přistála v Austrálii, specializované týmy ji našly po dvou hodinách

Japonská vesmírná sonda Hayabusa2 v sobotu ve vzdálenosti 220 tisíc kilometrů od Země vypustila kapsli, která obsahuje vzorky materiálu z planetky Ryugu. Kapsle krátce po sedmé hodině večer přistála pomocí padáku v poušti v Austrálii, kde byla po dvou hodinách pátrání vyzvednuta. Mateřská sonda Hayabusa2 mezitím proletěla kolem naší planety a vydala se zpět do vesmíru ke svému dalšímu cíli - planetce 1998 KY26.

Sonda Hayabusa2 už za týden doručí na Zemi vzorky materiálu z planetky Ryugu

Už příští neděli (6. prosince) se k Zemi přiblíží vesmírná sonda Hayabusa2, od které se oddělí kapsle s materiálem odebraným před rokem z planetky Ryugu. Vzorky hornin přistanou pomocí padáků v Austrálii, odkud budou speciálním týmem vyzvednuty a převezeny ke zkoumání do Japonska. Hayabusa2 je ve vesmíru od roku 2014 a bude v průzkumu planetek dál pokračovat, za deset let by měla dorazit k planetce 1998 KY26.

Vesmírná sonda Haybusa2 má po odebrání vzorků z planetky Ryugu další cíl: planetku 1998 KY26

Japonská sonda Hayabusa2 loni odebrala vzorky z povrchu planetky Ryugu a aktuálně je na cestě zpět k Zemi. Letos v prosinci se od sondy oddělí kapsle se vzorky, která vstoupí do atmosféry. Samotná sonda ale zůstane ve vesmíru - po průletu kolem Země zamíří k planetce 2001 CC21, kolem které proletí a bude pokračovat ke svému finálnímu cíli: drobné planetce 1998 KY26 s velmi rychlou rotací.

Sonda Hayabusa2 má povolení v prosinci vypustit kapsli se vzorky hornin z planetky Ryugu

Planetka Ruygu, kterou zkoumala japonská sonda Hayabusa2, pochází z pásu asteroidů

Ukazuje to analýza povrchu této malé planetky, která se nyní nachází na podobné oběžné dráze, jako má naše planeta. Ryugu zkoumala do konce loňského roku japonská vesmírná sonda Hayabusa2, která je nyní už zpět k Zemi s nákladem vzorků odebraných z planetky.