V atmosféře exoplanety Tau Boötis b chybí voda, vědci ji zde očekávali

Astronomové prozkoumali velkou exoplanetu Tau Boötis b ve vzdálenosti 51 světelných let pomocí spektropolarimetru SPIRou na teleskopu CFH na Havaji. Ve studii v Astronomical Journal následně popisují složení atmosféry této exoplanety. K jejich překvapení v ní nenašli žádné molekuly vody, jinak se svým složením podobá planetě Jupiter. Mohlo by to znamenat, že se planeta zrodila dál od hvězdy, než se nyní nachází.

Exoplaneta, horký Jupiter

Exoplaneta, horký Jupiter Ilustrace planety obíhající vzdálenou hvězdu. Na snímku je zobrazen tzv. horký jupiter, plynný obr podobný planetě Jupiter v naší sluneční soustavě. Na rozdíl od Jupiteru ale obíhá velmi blízko své mateřské hvězdě.

Dvojhvězda Tau Boötis se nachází 51 světelných let daleko v souhvězdí Pastýře. V tomto systému se nachází jedna zářivá hvězda větší než Slunce a jedna menší, která má asi polovinu hmotnosti naší hvězdy. U větší z hvězd byla už v roce 1996 objevena exoplaneta b, která je víc než 6x hmotnější než Jupiter.

V atmosféře exoplanety Tau Boötis b vědci očekávali nález molekul vody, a to ve významném množství. Předpovídaly to teoretické modely a zařízení SPIRou je na tuto detekci dobře vybaveno. Výsledky pozorování proto vědce překvapily. Jedním ze závěrů jejich reportu je, že se složení této planety (a možná další horkých jupiterů) nemusí příliš lišit od plynných obrů ve sluneční soustavě.