Vody v nitru Měsíce je zase o něco víc, ukazují to nová měření vzorků z mise Apollo 17

O množství vody na Měsíci se spekuluje už dlouho, vědci se to různými způsoby snaží odhadnout, každou chvíli je však toto číslo revidováno ve světle nových objevů a měření. Voda se na povrchu Měsíce nevyskytuje, sluneční záření ji totiž rozkládá, zbývá tedy voda chemicky vázaná v minerálech a také vodní led, který by mohl být ukrytý v permanentním stínu některých kráterů, případně na jiných místech. Tým vědců financovaný NASA nyní ve vzorcích, které s sebou přivezli astronauti mise Apollo 17, zkoumal molekuly vody ukryté v krystalech, které byly součástí měsíční lávy.

Měsíc

Měsíc snímek Měsíce pořízený vesmírnou sondou Galileo při jejím odletu k Jupiteru. Vlevo nahoře leží Mare Imbrium tvořené hlavně ztuhlou lávou z období geologické aktivity Měsíce. Obrázek je výsledkem kompozice 18 snímků pořízených systémem několika instrumentů sondy Galileo.

V horninách přivezených z Měsíce v roce 1972 našli vědci drobné krystaly, které vznikly před 3,7 miliardami let z roztavených hornin. Podle Jamese van Ormana, který je součástí vědeckého týmu, jehož studie byla publikována v květnovém čísle vědeckého magazínu Science Express, jde o zatím nejlepší náhled do složení nitra Měsíce. Krystaly totiž zachovaly své složení po miliardy let a dnes díky nim mohou vědci zkoumat složení nitra Měsíce, ze kterého magma pochází.

Dosavadní přímá měření vody ve vulkanických krystalech nikdy nepřesáhla 50 částic na milion (ppm), podle nových měření publikovaných ve studii však krystaly obsahovaly 615-1410 částic na milion, tedy více než desetinásobek dřívějších hodnot. Podle studie krystaly obsahují také další prvky jako je chlor, síra, nebo fluor, což činí její složení podobné vyvýšeninám uprostřed oceánů na prehistorické Zemi.

Nová měření dokazují, že složení Měsíce je ve skutečnosti velmi podobné složení Země. To podporuje aktuálně obecně přijímanou teorii o vzniku Měsíce jako důsledku srážky velkého tělesa se Zemí před 4,5 miliardami let.

Měsíc

NASA vybrala vesmírnou loď Starship pro dopravu astronautů na povrch Měsíce, Blue Origin má protinávrh

NASA v pátek zveřejnila, že při misích Artemis budou astronauti létat na povrch Měsíce ve vesmírné lodi Starship od SpaceX. Doposud se programu Human Landing System (HLS) účastnily kromě SpaceX také společnosti Blue Origin společně s Lockheed Martin a Northrop Grumman a Dynetics. NASA nyní bude ve vývoji pokračovat pouze se společností SpaceX, které udělí kontrakt za 2,9 miliardy dolarů.

Začátkem příštího roku pošle Astrobotic na povrch Měsíce přistávací modul Peregrine s nákladem 28 zařízení

Mise s označením Peregrine Mission One je komerční počin společnosti Astrobotic, která pro NASA dopraví na povrch Měsíce vědecký náklad. Do vesmíru zařízení vyletí na raketě Vulcan, poté přistane na povrchu Měsíce, kde by mělo operovat zhruba 14 dní. Přistávací modul Peregrine váží 1,5 tuny včetně 14 komerčních zařízení a dalších 14 přístrojů NASA. Mise je aktuálně plánovaná na první čtvrtletí roku 2022.

Izraelská společnost SpaceIL shání finance na svou druhou měsíční misi Beresheet 2, bude mít hned 3 samostatné sondy

Izraelská společnost SpaceIL oznámila, že zajistila 70 (z plánovaných 100) milionů dolarů na financování mise Beresheet 2. Ta bude následovat po neúspěchu mise Beresheet 1, která havarovala na povrchu Měsíce v roce 2019. Nová mise bude mít výrazně odlišný profil, bude se skládat hned ze tří sond: orbitální sondy a dvou přistávacích modulů. Cílem mise má být odvrácená strana Měsíce.

NASA hledá loď, která bude vozit posádku na Měsíc po misi Artemis 3

Po tom, co americká vesmírná agentura vybrala Starship pro první přistání na Měsíci od misí Apollo, se nyní chystá vybrat vesmírnou od pro další mise. První výběr byl sice napaden neúspěšnými účastníky u soudu (Dynetics a Blue Origin), ti však mají nyní šanci uspět v dalším kole. NASA tak zároveň potvrzuje plány na pokračování lunárních misí po Artemis 3.

Společnost Masten odkládá let přistávacího modulu XL-1 k Měsíci na rok 2023

Společnost Masten oznámila, že mise lunárního landeru XL-1, původně plánovaná na prosinec roku 2022, bude odložena na listopad následujícího roku. Důvodem zpoždění je pandemie COVID-19 a problémy se subdodávkami. Masten je jedna ze 4 firem, které vyhrály kontrakt NASA na vyslání vědeckých přístrojů k Měsíci v rámci programu CLPS.

Smlouvu Artemis nastavující pravidla mezinárodní spolupráce ve vesmíru už podepsalo 12 zemí

Mezinárodní spolupráce při průzkumu Měsíce a hlouběji ve vesmíru se dnes posunula o kus dál díky smlouvě Artemis (Artemis Accords). Signatáři této dohody jsou kromě NASA, dalších 11 vesmírných agentur, které se budou na programu Artemis nějakým způsobem podílet. Smlouva samotná definuje základní přístup k průzkumu vesmíru, ke kterému se tyto agentury zavazují.

Dnes kolem poledne nastane částečné zatmění Slunce

Měsíc dnes vstoupí mezi Zemi a Slunce. Zakryje tak část slunečního disku a vytvoříčástečné zatmění Slunce. Tento jev bude pozorovatelný ze severní polokoule a na různých místech se bude lišit. V USA a Kanadě bude možné pozorovat prstencové zatmění, v České republice zakryje Měsíc asi pětinu Slunce. Zatmění u vás bude pozorovatelné mezi 11:35 a 13:40. Maximum bude kolem 12:37.