Vyvíjená hypersonická letadla, se stanou nástupci Concordu, ještě si na ně ale počkáme

Soukromé společnosti i vládní instituce po celém světě zkoumají jak urychlit dopravu osob po zeměkouli. Od dob francouzsko-anglických Concordů, které ukončily své lety v roce 2003, nelétá žádný nadzvukový letoun na pravidelných linkách nikde na světě. Kromě Concordu vyráběli také sověti vlastní nadzvukový letoun Tupolev 144, náklady na výrobu i provoz ale byly příliš vysoké. Obě letadla využívala proudových motorů a dosahovala dvojnásobku rychlosti zvuku (mach 2).

Hypersonické letadlo A2

Hypersonické letadlo A2 model navržený společností Reaction Engines Ltd. pro hypersonickou dopravu mezi velkými městy světa.



Na několika místech na světě se ale vyvíjí zcela nové technologie, které by předčily proudové motory nadzvukových letadel minulé éry a výrazně přiblížily novou epochu hypersonického létání. Hypersonické létání je vysoce nadzvukové (supersonické), dosahující rychlostí vyšších než 5 machů. Pro dosažení takových rychlostí je však třeba přejít z proudových motorů na raketové nebo scramjetové.

NASA
V listopadu 2010 vyhlásila nové výzkumné příležitosti, mezi nimi i projekt hypersonického létání, jehož součástí je také vývoj scramjetového dopravního prostředku pro cesty do vesmíru. Tento cíl je však velmi vzdálený a aktuálně NASA plánuje následující tři roky investovat do výzkumu v této oblasti 5 milionů dolarů. Technologie, které budou v rámci hypersonického programu vyvinuty, přispějí k rozvoji hypersonického létání nejen do vesmíru ale také mezi velkými městy na Zemi. Prototyp pro cesty na oběžnou dráhu by mohl být vyvinut do 20 let.
EADS - Zehst
Evropa nezůstává pozadu a evropská společnost, která se významně podílí na evropském kosmickém výzkumu, EADS, odhalila minulou neděli před zahájením pařížské air show program Zehst (Zero Emission Hypersonic Transportation). Letadla Zehst by startovala běžným způsobem a teprve ve vysokých výškách by zapojila své raketové motory spalující vodík a kyslík, jejich jedinými zplodinami by měly být vodní páry. EADS spolupracuje s Japonskými odborníky a hodlá využít technologie, které už jsou k dispozici. První let prototypu by společnost chtěla už v roce 2020, do běžného provozu se ale má letadlo pro 50-100 pasažérů dostat až v roce 2050.
Reaction Engines - A2
Reaction Engines Ltd. je britská společnost, která se věnuje vývoji technologií pro lety do vesmíru, jedním z jejích hlavních projektů je vývoj jednostupňového vesmírného letadla Skylon pro dopravu na oběžnou dráhu. V roce 2008 společnost představila také model A2, což je hypersonické letadlo pro lety v atmosféře o rychlosti vyšších než mach 5. Společnost Reaction Engines prohlásila, že pokud by axistovala dostatečná poptávka, mohla by vyvinout fungující letadlo A2 do 25 let.
Líbil se Vám tento článek?
Podpořte tento web sdílením našeho obsahu
Chcete vědět o dalším článku?
Následujte LIVINGfUTURE na sociálních sítích


Další zprávy z kategorie
Letadla