Vesmírná rentgenová observatoř Chandra poprvé vyfotila proud hmoty přitahovaný černou dírou

Astronomové z NASA zamířili vesmírný teleskop Chandra směrem ke galaxii NGC 3115 a podařilo se jim poprvé zachytit masivní proud materiálu od hvězd v centru galaxie k jejímu středu, kde se ukrývá supermasivní černá díra. Pro vědce nejde o žádné převratné zjištění, existence podobných proudů se předpokládala, doposud však nebyl tento jev zachycen na kameře.

Galaxie NGC 3115

Galaxie NGC 3115 kompozice snímků z vesmírné observatoře Chandra v rentgenovém záření (modře) a pozemního teleskopu VLT ve viditelném světle. V centru galaxie NGC 3115 je supermasivní černá díra, která nasává materiál z okolních hvězd. S pomocí měření teploty plynů v okolí středu galaxie vědci mohou určit oblast gravitačního vlivu černé díry, tzv. bondiho radius, který se u této černé díry nachází ve vzdálenosti 700 světelných let od jejího středu.

Na snímku, kde jsou data z rentgenové observatoře Chandra zobrazeny modrou barvou, lze pozorovat jak gravitace černé díry ve středu galaxie krade materiál hvězdám, které obíhají příliš blízko.

Plyny, které směřují do černé díry jsou s přiblížením k horizontu události stlačovány a jejich teplota roste. Právě růst teploty materiálu umožnil astronomům určit hranici, kde začíná vliv černé díry, u galaxie NGC 3115 detekovali počátek zvyšování teplot ve vzdálenosti 700 světelných let od černé díry.

První objevená černá díra Cygnus X-1 je masivnější než se předpokládalo a rotuje téměř rychlostí světla

26. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

Stelární černá díra Cygnus X-1 byla nově prozkoumána pomocí teleskopů ze sítě VLBA (Very Long Baseline Array). Z nových dat vědci usuzují, že se nachází dál a je o celou polovinu větší, než se doposud předpokládalo. Zároveň vypočítali, že rotuje rychlostí, která se blíží rychlosti světla. Cygnus X-1 se tak stává největší přímo pozorovanou stelární černou dírou s nejrychlejší známou rotací.

Za vznikem jediné známé černé díry střední velikosti by mohla být kolize exotických bosonových hvězd

25. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

Podle mezinárodního týmu vědců by za událostí, ve které vznikly gravitační vlny GW190521, mohla ve skutečnosti být kolize bosonových hvězd. Tato kategorie hvězd zatím nebyla nikdy pozorována a existuje pouze v teoriích. Ke svému závěru vědci došli na základě počítačových simulací kolizí bosonových hvězd, které se nápadně podobají detekovanému signálu detektory gravitačních vln LIGO a Virgo.

Objev nejvzdálenějšího kvazaru: má obří supermasivní černou díru s větry dosahujícími až 20 % rychlosti světla

19. 1. 2021 (novější než zobrazený článek)

Astronomové objevili nový kvazar s rudým posuvem 7,6 - to značí, že se jedná o nejvzdálenější (a nejstarší) takový známý objekt. V jádru tohoto kvazaru navíc dřímá obří supermasivní černá díra, takto velkou vědci v takto raném vesmíru nepředpokládali.

Aktivita supermasivní černé díry by mohla stát za nízkým počtem červených obrů v jádru galaxie

5. 1. 2021 (novější než zobrazený článek)

V blízkosti supermasivní černé díry v jádru Mléčné dráhy se nachází množství hvězd, překvapivě málo z nich jsou ale červení obři. Příčinou by mohla být aktivita samotné černé díry, která mohla některé velké hvězdy zbavit jejich horních vrstev. Nový výzkum vedený polským astrofyzikem Michalem Zajačekem byl publikován v magazínu Astrophysical Journal.

Masivní centrální galaxii v kupě Abel 2261 chybí supermasivní černá díra, vědci neví proč

2. 1. 2021 (novější než zobrazený článek)

Většina, ne-li všechny, masivní galaxie mají ve svém středu supermasivní černou díru, kolem které obíhají tělesa ve sféře jejich gravitačního vlivu. Ve vzdálenosti téměř tří miliard světelných let se nicméně nachází galaktická kupa Abel 2261, jejíž centrální galaxie zdánlivě žádnou supermasivní černou díru nemá. Vědci si tuto situaci zatím neumí nijak vysvětlit.

Astronomové našli proudy radiace u galaxií, které původně žádné neukazovaly

24. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Průzkum vzdálených galaxií ukázal existenci proudů radiace u objektů, které podobnou aktivitu dříve nevykazovaly. Podle studie publikované v Astrophysical Journal se jedná o evidenci, že jádra těchto galaxií se stala v posledních několika letech aktivní.

Objev nového extrémně variabilního kvazaru ve vzdáleném vesmíru

14. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Analýzou dat z dřívějších astronomických průzkumů se japonským astronomům podařilo najít nový extrémně proměnlivý kvazar. Z historických dat se jim o něm podařilo získat informace za posledních 30 let. Nově objevený objekt s označením SDSS J125809.31+351943.0 je kvazar s jedním z nejvýraznějších zvýšení zářivosti.