Vědci navrhují přivést na oběžnou dráhu Země malou planetku, budeme mít nový měsíc?

Vědci z pekingské Tsinghua University publikovali studii, která navrhuje zachycení planetky gravitací Země. Podobný proces relativně často probíhá například u planety Jupiter, která svou obrovskou gravitací zachycuje planetky a komety, které kolem ní prolétají. Jen s malou pomocí vedoucí k navýšení rychlosti vybrané planetky ji lze podle čínských vědců umístit na oběžnou dráhu Země, kde může být detailně prozkoumána.

U Země nelze očekávat, že by v blízké době přirozeně získala nový satelit, když už se nějaký přiblíží, zemská gravitace pouze změní jeho dráhu. Planetka, která by zřejmě byla vybrána ze skupiny objektů NEO (Near Earth Objects), bude potřebovat pouze relativně nízké navýšení rychlosti a postrčení správným, velmi přesně vypočítaným směrem.

Ačkoliv může tento nápad vyvolat obavy z nebezpečí pádu planetky na Zemi a způsobení spoušti na povrchu planety, není třeba panikařit. Čínští vědci ve své studii navrhují vybrat planetku o průměru kolem deseti metrů, která pro vědecké účely postačí a při případném pádu na Zemi shoří v atmosféře. Vybraný kandidát proletí v blízkosti Země v roce 2049, což dává vědcům dostatek času na důkladnou přípravu.

Samotná myšlenka zachycení planetky není nic nového, už mnohem dříve se uvažovalo o zachycení větší planetky a těžbě materiálu, který se v ní ukrývá. Získávání materiálu přímo ve vesmíru by z ekonomického hlediska mohlo být za určitých podmínek výhodnější než jeho doprava ze Země.

Další zprávy z kategorie Oběžná dráha

Vesmírný turismus se rozvíjí: SpaceX plánuje další komerční misi na oběžnou dráhu. Už letos

Jared Isaacman, americký miliardář a pilot, si u SpaceX domluvil vlastní vesmírnou misi s lodí Crew Dragon. On a tři další cestující se už letos v říjnu podívají na oběžnou dráhu. Na rozdíl od mise společnosti Axiom Space, která je plánována na začátek příštího roku, ale zřejmě nepoletí na ISS. Prostřednictvím této mise chce miliardář získat 200 milionů dolarů pro dětskou nemocnici St. Judes v americkém Memphisu.

Astronauti na ISS dokončili 4 roky trvající výměnu baterií stanice

Dvojice astronautů v neděli dokončila výměnu starých baterií orbitálního komplexu za nové. Původní nikl-vodíkové baterie byly nahrazeny moderními lithium-iontovými. Nové baterie jsou výrazně výkonnější - je jich potřeba jen polovina. ISS je využívá, když se zrovna nachází na noční straně zeměkoule a nemůže generovat elektřinu svými obřími solárními panely.

Nákladní loď Cygnus opustila vesmírnou stanici. Čeká ji prodloužená mise na oběžné dráze

Automatická nákladní loď Cygnus společnost Northrop Grumman ve středu podle plánu opustila Mezinárodní vesmírnou stanici ISS. Cygnus nyní míří na 20denní prodlouženou misi, při které bude zkoumáno chování ohně v prostředí mikrogravitace.

Hledání díry v plášti Mezinárodní vesmírné stanice pokračuje, mezitím dorazila várka čerstvého vzduchu

Během víkendu se posádka ISS dál pokoušela najít, kudy ze stanice uniká vzduch. Zdá se, že problém by se mohl nacházet v zadní části ruského modulu Zvezda, který je jeden z nejstarších na stanici. Mezitím v pondělí automatická nákladní loď Cygnus přivezla další zásoby vzduchu, který nyní vydrží minimálně do jara příštího roku.

V polovině května poletí znovu do vesmíru armádní mini-raketoplán X-37B

Americké vesmírné síly se připravují na další vypuštění malého automatického raketoplánu X-37B. Aktuálně je start rakety Atlas V plánován na 16. května. Půjde celkem o šestý start některého ze dvou raketoplánů. Při poslední misi strávil raketoplán X-37B na oběžné dráze dva roky.

Raketa Sojuz úspěšně vynesla 34 družic OneWeb pro poskytování orbitálního internetu

Ruská raketa Sojuz vynesla ve čtvrtek z Kazachstánu na oběžnou dráhu první velkou dávku družic pro poskytování globálního internetu OneWeb. Tato služba bude konkurencí konstelaci Starlink společnosti SpaceX. Společnost OneWeb plánuje v tomto roce ještě dalších 10 startů.

Družici Spaceway-1 by mohla explodovat baterie, její operátor proto požádal o svolení k navýšení oběžné dráhy

Problémy s baterií by mohly způsobit explozi družice Spaceway-1, která poskytuje televizní signál nad Aljaškou. Družice vyrobená Boeingem letěla do vesmíru v roce 2005 a měla původně sloužit 12 let, má však pořád dost paliva a proto slouží dál. Operátor ATandT nyní požádal o povolení zvýšit oběžnou dráhu z geostacionární orbity o 300 km výše, aby případná exploze nemohla ohrozit další družice.