Vědci navrhují přivést na oběžnou dráhu Země malou planetku, budeme mít nový měsíc?

Vědci z pekingské Tsinghua University publikovali studii, která navrhuje zachycení planetky gravitací Země. Podobný proces relativně často probíhá například u planety Jupiter, která svou obrovskou gravitací zachycuje planetky a komety, které kolem ní prolétají. Jen s malou pomocí vedoucí k navýšení rychlosti vybrané planetky ji lze podle čínských vědců umístit na oběžnou dráhu Země, kde může být detailně prozkoumána.

U Země nelze očekávat, že by v blízké době přirozeně získala nový satelit, když už se nějaký přiblíží, zemská gravitace pouze změní jeho dráhu. Planetka, která by zřejmě byla vybrána ze skupiny objektů NEO (Near Earth Objects), bude potřebovat pouze relativně nízké navýšení rychlosti a postrčení správným, velmi přesně vypočítaným směrem.

Ačkoliv může tento nápad vyvolat obavy z nebezpečí pádu planetky na Zemi a způsobení spoušti na povrchu planety, není třeba panikařit. Čínští vědci ve své studii navrhují vybrat planetku o průměru kolem deseti metrů, která pro vědecké účely postačí a při případném pádu na Zemi shoří v atmosféře. Vybraný kandidát proletí v blízkosti Země v roce 2049, což dává vědcům dostatek času na důkladnou přípravu.

Samotná myšlenka zachycení planetky není nic nového, už mnohem dříve se uvažovalo o zachycení větší planetky a těžbě materiálu, který se v ní ukrývá. Získávání materiálu přímo ve vesmíru by z ekonomického hlediska mohlo být za určitých podmínek výhodnější než jeho doprava ze Země.

Další zprávy z kategorie Oběžná dráha

Hledání díry v plášti Mezinárodní vesmírné stanice pokračuje, mezitím dorazila várka čerstvého vzduchu

6. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Během víkendu se posádka ISS dál pokoušela najít, kudy ze stanice uniká vzduch. Zdá se, že problém by se mohl nacházet v zadní části ruského modulu Zvezda, který je jeden z nejstarších na stanici. Mezitím v pondělí automatická nákladní loď Cygnus přivezla další zásoby vzduchu, který nyní vydrží minimálně do jara příštího roku.

V polovině května poletí znovu do vesmíru armádní mini-raketoplán X-37B

1. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Americké vesmírné síly se připravují na další vypuštění malého automatického raketoplánu X-37B. Aktuálně je start rakety Atlas V plánován na 16. května. Půjde celkem o šestý start některého ze dvou raketoplánů. Při poslední misi strávil raketoplán X-37B na oběžné dráze dva roky.

Raketa Sojuz úspěšně vynesla 34 družic OneWeb pro poskytování orbitálního internetu

7. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Ruská raketa Sojuz vynesla ve čtvrtek z Kazachstánu na oběžnou dráhu první velkou dávku družic pro poskytování globálního internetu OneWeb. Tato služba bude konkurencí konstelaci Starlink společnosti SpaceX. Společnost OneWeb plánuje v tomto roce ještě dalších 10 startů.

Družici Spaceway-1 by mohla explodovat baterie, její operátor proto požádal o svolení k navýšení oběžné dráhy

27. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Problémy s baterií by mohly způsobit explozi družice Spaceway-1, která poskytuje televizní signál nad Aljaškou. Družice vyrobená Boeingem letěla do vesmíru v roce 2005 a měla původně sloužit 12 let, má však pořád dost paliva a proto slouží dál. Operátor ATandT nyní požádal o povolení zvýšit oběžnou dráhu z geostacionární orbity o 300 km výše, aby případná exploze nemohla ohrozit další družice.

Společnost SpaceX získala kontrakt na vypuštění egyptského satelitu

26. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

SpaceX a egyptský satelitní operátor Nilesat podepsali dohodu na vypuštění komunikační družice Nilesat 301. Družice poletí na raketě Falcon 9 začátkem roku 2022.

Další družice pro poskytování internetu, tentokrát od společnosti OneWeb, poletí do vesmíru v lednu

20. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Podobně jako SpaceX se svým projektem Starlink, chce poskytovat internet z oběžné dráhy také společnost OneWeb ve spolupráci s Airbusem. Po první šestici družic ze začátku tohoto roku poletí do vesmíru s měsíčním zpožděním. Více než 30 satelitů poletí z kosmodromu Bajkonur na raketě Sojuz v lednu.

Organizace Gateway Foundation zveřejnila své plány na výstavbu orbitální stanice s umělou gravitací

3. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Organizace Gateway Foundation představila veřejnosti své plány na výstavbu komerční orbitální stanice. Von Braun Space Station se má skládat z 24 segmentů poskládaných do rotujícího kruhu, z nichž některé budou sloužit jako hotel a jiné mohou být pronajímány k výzkumu. Rotací celé stanice potom bude zajištěna gravitace podobná jako na povrchu Měsíce. Podle aktuálních plánů by mohla stanice přijmout první návštěvníky už v roce 2025.