Sonda Cassini pořídila první radarové snímky povrchu ledového měsíce Enceladu

6. listopadu proletěla vesmírná sonda Cassini 500 kilometrů nad povrchem Enceladu, jednoho z měsíců planety Saturn. Při tomto průletu pořídila první radarové snímky tohoto malého ledového měsíce, který je už nějakou dobu v hledáčku astronomů, astrofyziků a dokonce astrobiologů. Na jeho jižním pólu totiž sonda Cassini objevila v roce 2005 gejzíry chrlící do systému planety Saturn a jejích měsíců vodní páry. Poslední přelet nad povrchem Enceladu sice sondu nad jižní pól nezavedl, snímky jsou však nejdetailnější ze všech doposud pořízených a naznačují další pozoruhodnou charakteristiku měsíce.

Enceladus, radarové snímání povrchu

Enceladus, radarové snímání povrchu Snímek pořídila vesmírná sonda Cassini, která obíhá planetu Saturn, při průletu nad povrchem Enceladu 6. listopadu 2011.

Oblast, kterou sonda Cassini na radarových snímcích zachytila je jednou z nejjasnějších co přístroje sondy viděly. Vědci si zatím nejsou jistí, co by to mohlo způsobovat, jednou z možností je výskyt kulatých balvanů ledu odrážejících sluneční paprsky, zatím ale nelze udělat jednoznačné závěry, vědci si doposud ani nejsou jisti mechanismem, kterým by kulaté kameny vznikaly.

Enceladus

Z měsíce Enceladus uniká metan, mohl by vznikat v živých organismech

Data z vesmírné sondy Cassini naznačují existenci podpovrchového oceánu na Měsíci Enceladus u planety Saturn. Orbitální sonda také prozkoumala gejzíry na jižním pólu tohoto malého ledového měsíce a našla v nich vodu, dusík a také stopy uhlovodíků jako je metan. Nová statistická analýza ukazuje, že geologické procesy samotné nestačí na vysvětlení detekovaného množství metanu a je třeba hledat jiné vysvětlení, jedním z nich je produkce metanu živými organismy.

V oceánu pod povrchem Enceladu by mohly být mořské proudy

Počítačové situace naznačují, že by pod povrchem měsíce Enceladus u planety Saturn mohly existovat oceánské proudy. Podle vědců by byly poháněny rozdílnou salinitou v různých regionech. Podpovrchový oceán se tak částečně podobá těm na Zemi.

Nové simulace odhalují komplexní procesy v nitru ledového měsíce Saturnu

Tým vědců z SwRI (Southwest Research Institute) přišel s novým geologickým modelem, který ukazuje, že oxid uhličitý z nitra Enceladu by mohl vznikat na dně tamního oceánu. Počítačová simulace pracovala s analýzou obsahu gejzírů na jižním pólu měsíce, ze kterých uniká zmrzlá voda do volného prostoru na oběžné dráze planety Saturn. Výsledky výzkumu ukazují, že pod ledovou vrstvou Enceladu by se mohly odehrávat složitější procesy, než se původně uvažovalo.

NASA na Antarktidě zkouší podmořského robota pro vzdálené měsíce

Inženýři z NASA vyvinuli prototyp automatického podmořského plavidla BRUIE (Buoyant Rover for Under-Ice Exploration) a chystají se jej otestovat v ledových vodách Antarktidy. Tento rover je válec asi metr dlouhý a po obou stranách má velká kola, která mu umožňují pohyb pod ledovou vrstvou na hladině. V budoucnosti by toto zařízení mohlo putovat na měsíc Europa k Jupiteru nebo Enceladus u Saturnu, kde vědci předpokládají existenci velkých podpovrchových oceánů.

Výzkum těles sluneční soustavy je dlouhodobá záležitost. Planetární mise existují dlouhou dobu jen na papíře, potom následují dlouhé roky vývoje, cesty a samotný vědecký průzkum je pouze špičkou ledovce. NASA nyní vybrala několik konceptů zcela nových misí, které pomůže financovat, aby byly rozpracovány v konkrétní plány. Mnohé z těchto misí nebudou nikdy realizovány, některé však jistě ano.

Co umožňuje existenci oceánu pod povrchem Enceladu a proč tomu tak není u sousedních měsíců?

Dvojice vědců z University of Maryland a Southwest Research Institute vytvořila počítačovou simulaci, která se soustředí na vývoj těles v těsné blízkosti planety Saturn. Z více než 60 měsíců planety se pouze pětice větších měsíců nachází v jeho těsné blízkosti a zřejmě pouze Enceladus má pod svým povrchem ukrytý oceán. Nový počítačový model nyní poprvé ukazuje, proč je právě tento měsíc tímto způsobem unikátní. Výsledky výzkumu byly prezentovány ve studii, která vyšla v magazínu Nature Astronomy.

První soukromá vědecká mise k Saturnu by mohla hledat život na Enceladu

Americká vesmírná agentura NASA a soukromá společnost Breakthrough Iniciatives podepsaly dohodu o spolupráci v přípravě soukromé mise k měsíci Enceladus u planety Saturn. NASA má s tímto místem zkušenosti, do loňského roku obíhala planetu sonda Cassini, která na malém ledovém měsíci Enceladu objevila gejzíry tryskající vodu a organické sloučeniny do okolí planety, kde vytváří jeden z jejích prstenců. NASA, ani jiná vládní vesmírná agentura se k Saturnu v nejbližší době nechystá, soukromá iniciativa tak přebírá žezlo a hodlá Enceladus navštívit.