Ve středu galaxie Andromeda našli astronomové tisíce extrémně horkých modrých hvězd

Když astronomové zkoumali pomocí Hubblova teleskopu střed sousední galaxie Andromeda, našli něco, co je překvapilo, nezvykle velké množství hvězd, které silně září v ultrafialové části elektromagnetického spektra. Modrá barva většinou indikuje mladou silně zářící hvězdu, pozorované objekty jsou ale stárnoucí hvězdy podobné Slunci. Podle fyzikálních modelů nicméně mohou staré hvězdy takto zářit, avšak pouze ve vzácném případě, když odhodí velké množství materiálu ze svých horních vrstev a odhalí tak svoje žhnoucí jádro.

Andromeda, modré hvězdy v centru galaxie

Andromeda, modré hvězdy v centru galaxie Na snímku je centrální oblast sousedící galaxie Andromeda pořízená Hubblovým teleskopem, střed galaxie se nachází pod pravým dolním rohem. Modré tečky jsou extrémně horké modré hvězdy, jejichž hustota s přiblížením k jádru galaxie roste. Astronomové jich našli podobných hvězd zhruba 8 tisíc.

Většinou když hvězda vstupuje do fáze rudého obra, odhodí část svrchních vrstev do okolí a zůstává pouze její jádro. V tomto případě nicméně hvězdy odhodily mnohem více materiálu a zůstalo mnohem žhavější a menší jádro. "Zachytili jsme je těsně před tím, že stanou bílými trpaslíky" řekl Leo Girardi, člen týmu, který svou studii prezentoval ve vědeckém magazínu The Astrophysical Journal.

Co k takovému vývoji vedlo zatím není jasné, astronomové formulovali dvě hypotézy, které by mohly vznik těchto hvězd vysvětlit. Jednou z nich je fakt, že centra galaxií jsou většinou hojnější na těžké prvky a modré hvězdy jsou na ně výjimečně bohaté, což hvězdám usnadňuje odhození většího množství materiálu. Druhá možnost vychází z faktu, že modré hvězdy jsou rozložené po galaxii podobným způsobem jako úzce svázané binární hvězdy, které byly pozorovány pomocí rentgenových teleskopů.

V následující fázi výzkumu hodlají astronomové přijít se simulacemi evoluce těchto hvězd, aby mohli zjistit, který ze scénářů bude odpovídat hvězdám, které dnes s Hubblovým teleskopem pozorují.

V blízkosti středu naší galaxie astronomové objevili proměnlivého červeného obra

Tým astronomů z Velké Británie, Čile a Polska zaznamenal překvapivé chování hvězdy VVV-WIT-08 v blízkosti středu Mléčné dráhy. Zářivost této masivní hvězdy dočasně poklesla natolik, že téměř zmizela z noční oblohy. Vědci si toto chování vysvětlují přítomností dalšího objektu na oběžné dráze hvězdy, který je obklopený diskem nebo oblakem materiálu.

Jak se rodí hvězdy: podívejte se na stimulaci vzniku hvězd z oblaku plynů a prachu

Tým vědců vedený Michaelem Grudićem vyvinul realistickou simulaci zrodu nových hvězd ve vysokém rozlišení. Ve videu můžete vidět vývoj masivního oblaku plynů v čase, kdy v něm postupně dochází k akumulaci materiálu prostřednictvím gravitace a následně i ke vzniku nových hvězd.

Podle nové studie druhá nejbližší exoplaneta obíhající Barnardovu hvězdu neexistuje

Nová pozorování ukazují, že to, co vědce vedlo k objevu exoplanety u třetí nejbližší hvězdy od Slunce, by mohla být aktivita hvězdy samotné. Barnardova hvězda (Barnards star) se nachází pouhých 6 světelných let daleko a planeta u ní byla objevena v roce 2018 prostřednictvím metody radiální rychlosti. Podle nové studie by však mohl být stejný efekt způsobený aktivitou samotné hvězdy a není tak jisté, že kolem ní skutečně nějaká planeta obíhá.

Teleskop Hubble lokalizoval pětici FRB signálů do ramen spirálních galaxií

Astronomům se pomocí vesmírného teleskopu Hubble podařilo lokalizovat 5 intenzivních rádiových záblesků označovaných jako FRB (Fast Radio Bursts). Tento druh signálů byl objeven teprve nedávno a vědci doposud neví, jak vznikají, hledají proto jakoukoliv indicii, která je k odpovědi přiblíží. Zdroje FRB signálů zkoumané teleskopem Hubble se nachází na okraji pěti spirálových galaxií, z nichž většina je masivní a stále v nich vznikají nové hvězdy. Lze tak vyloučit několik možných zdrojů FRB signálů, naopak nový výzkum podporuje zatím nejpřijímanější teorii - magnetary.

Vzácná kategorie M podtrpaslíků se dál člení na dvě odlišné skupiny hvězd

Většina hvězd v okolí Slunce jsou červení trpaslíci (spektrální třída M), kteří zpravidla dosahují hmotnosti mezi 10 - 40 % Slunce. Mezi nimi se vzácně vyskytují ještě podtrpaslíci, hvězdy s nízkou zářivostí. Nový výzkum na základě dat z mapovacích projektů SDSS a LAMOST ukazuje, že kromě hvězd blízkých červeným trpaslíkům se občas objevují také hvězdy, které se od nich liší hned několika parametry.

Mezi dvěma stovkami nově objevených neutronových hvězd je i 40 milisekundových pulzarů

Prostřednictvím čínského teleskopu FAST se vědcům podařilo objevit 201 nových pulzarů. Do dnešního dne jich bylo objeveno kolem tří tisíc, nová skupina tak podstatně rozšiřuje jejich počet. V rámci programu GPPS přitom bylo zatím prozkoumáno asi jen 5 % oblohy. Skenování oblohy teleskopem FAST by mohlo být dokončeno v roce 2026.

Astronomové zpřesnili limit pro množství teoretických antihmotových hvězd v Mléčné dráze

Při práci s mapou zdrojů gama záření z teleskopu Fermi vědci identifikovali 14 objektů, které se od ostatních liší. Vykazují známky, které by vědci očekávali od antihmotových hvězd, tedy hvězd tvořených atomy antihmoty. Zatím je podle vědců spíš nepravděpodobné, že by skutečně šlo o tzv. antihvězdy, jejich výzkum nicméně udává alespoň horní limit pro množství podobných objektů v naší galaxii.