Vědcům v CERNu se podařilo pomocí LHC potvrdit existenci nové subatomární částice

Novou částici zachytil detektor CMS, jeden z experimentů na velkém hadronovém urychlovači LHC. Jedná se o variantu krásného baryonu v excitovaném stavu (excited beauty baryon) s označením Ξb*0.

LHC

LHC schéma konstrukce trubice velkého hadronového urychlovače (Large Hardon Colider - LHC).

Baryony jsou subatomární částice jejich hmotnost je stejná nebo větší než hmotnost protonu. Standardní model částicové fyziky předpovídal existenci baryonů ve třech různých stavech - neutrálním, nabitém a excitovaném - poslední z nich však až doted nebyl pozorován při žádném experimentu.

Fyzikové našli signál nové částice mezi biliony kolizí protonů v LHC, který aktuálně operuje s energiemi kolem 7 TeV. Jak roste výkon urychlovače, objevují se stále nové a nové objevy a jejich počet zřejmě v následujících měsících nadále poroste. Brzy by také mělo být s definitivní platností rozhodnuto o existenci nebo neexistenci higgsova bosonu.

Další zprávy z kategorie LHC

Nově objevené subatomární částice pentakvarky mají strukturu podobnou molekulám

9. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vědci v roce 2015 potvrdili pozorování do té doby pouze teoretického pentakvarku v urychlovači částic LHC. Od té doby se jim podařilo nasbírat prostřednictvím přístroje LHCb instalovaného na urychlovači LHC nové informace o jeho složení. Jejich výzkum ukazuje, že pentakvark se ve skutečnosti skládá z tříkvarkového baryonu a dvoukvarkového mezonu. Jde o první známou situaci, kdy se baryony a mezony spojují do jedné částice.

CERN odhalil plány na výstavbu obřího nástupce LHC, nový urychlovač bude mít 100 km v obvodu

17. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Zatímco stávající největší urychlovač na světě LHC prochází významným upgradem, vědci z CERNu představili jeho možného nástupce. Nově představený Future Circular Collider (FCC) bude výrazně větší, v obvodu bude mít 100 kilometrů (LHC má 27 km). FCC předčí i plánovaný čínský urychlovač částic Circular Electron Positron Collider, který má mít v obvodu 80 kilometrů.

7. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Urychlovač LHC bude na dva roky odstaven, projde úpravami, které zvýší jeho výkonVelký hadronový urychlovač byl v prosinci odstaven a bude nyní dva roky procházet úpravami, které mají zvýšit jeho výkon. Jde o druhou plánovanou dlouhodobou odstávku, která přichází 3 roky po dokončení té první. S novými úpravami bude urychlovač pracovat nejen s větší energií, ale navíc bude ke srážkám subatomárních částic bude docházet častěji, což vědcům umožní sbírat větší množství informací o složení hmoty.

29. 9. 2018 (novější než zobrazený článek)

V urychlovači LHC byla potvrzena existence dvou nových částic a objeveny náznaky třetíDetektor LHCb na Velkém hadronovém urychlovači (LHC) detekoval dvě doposud neviděné částice a náznaky existence třetí. Tyto subatomární částice byly už dříve teoreticky předpovězeny v tzv. kvarkovém modelu. Jedná se o baryony - druh částic, ke kterému patří také protony, z jejichž srážek vznikly. Vědci si od podrobnějšího studia těchto částic slibují odhalení mechanismu, který drží pohromadě kvarky - jedny ze základních stavebních kamenů hmoty.

Výzkumníkům v CERNu se podařilo dosáhnout prvního urychlení elektronů v plazmové vlně

3. 9. 2018 (novější než zobrazený článek)

Kolaboraci vědců AWAKE se podařilo poprvé urychlit elektrony s pomocí vlnového pole generovaného protony procházejícími plazmatem. Jde o první výsledky zcela nového přístupu k urychlování částic ve vědeckých experimentech. Tento přístup by mohl v budoucnu nahradit dosavadní postupy aplikované v dnešních nejsilnějších urychlovačích. Výsledky experimentu byly publikovány v srpnovém čísle magazínu Nature.

29. 8. 2018 (novější než zobrazený článek)

Po šesti letech od objevu higgsova bosonu vědci pozorovali jeho teoreticky nejčastější rozpadVe velkém hadronovém urychlovači (LHC) se vědci věnují studiu fundamentálních částic, které tvoří běžnou hmotu kolem nás, tedy atomy, protony, kvarky a další. Jednou z takových částic je také higgsův boson, jehož existenci se v roce 2012 podařilo právě v LHC potvrdit. Jde o částici, která dává hmotě hmotnost a šlo o jednu z posledních důležitých částic hmoty předpovězených standardním modelem fyziky. Nyní se vědcům podařilo pozorovat rozpad higgsova bosonu na spodní kvarky, podle předpovědí standardního modelu by mělo jít o nejčastější výsledek jeho rozpadu. Od objevení higgsova bosonu před šesti lety však tento rozpad zatím nepozorovali.

Vědci poprvé pozorovali rozpad higgsova bosonu na dva b qarky

11. 7. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vědci poprvé pozorovali rozpad higgsova bosonu na dva b qarkyVědci pracující na velkém hadronovém urychlovači částic LHC detekovali rozpad higgsova bosonu na pár b qarků - akce, která byla předpovězena standardním modelem fyziky. Podle modelu by měl rozpad nastávat zhruba v 60 % reakcí, vědcům se ale doteď nedařilo jej detekovat. Higgsův boson byl objeven v roce 2012 a jde o subatomární částici která dává ostatním částicím hmotnost.