Astronomové hledají mimozemský život na objevených exoplanetách, zatím bezvýsledně

Hledání inteligentního mimozemského života u vzdálených hvězd je se současnou technologií poměrně složité, na takovou dálku totiž nic neuvidíte. Můžete ale slyšet, astronomové proto využívají radioteleskopů a pozorně naslouchají, cílů je ale doslova jako hvězd na noční obloze a ještě víc, protože při naslouchání se často objeví i odražený signál ze Země. Australští astronomové teď přišli s novou technikou, která jim umožňuje signály ze Země odfiltrovat a zaostřit antény na jeden konkrétní cíl, k otestování si vybrali blízkou hvězdu Gliese 581.

Exoplaneta Kepler 22f

Exoplaneta Kepler 22f Ilustrace exoplanety, která podle astronomů z NASA dosahuje 1,04 velikosti Země. Objevena byla s pomocí vesmírného teleskopu Kepler a je svou velikostí zatím nejblíže Zemi ze všech známých planet ve vesmíru.

Při svém experimentu pracovali australští astronomové se soustavou teleskopů Australian Long Baseline Array (ALBA), kterou namířili ke hvězdě Gliese 581, kolem které obíhá celý systém planet. K naslouchání využili nové techniky, kterou nazvali VLBI (Very Long Baseline Interferometry) a která zpracovává data mnoha vzájemně vzdálených teleskopů. Díky této technice mohou efektivně odfiltrovat veškeré signály, které nepocházejí z daného cíle a zároveň získají signál s vyšším rozlišením.

Cíl, který si astronomové vybrali, je pro vědce různého zaměření velké lákadlo, kolem hvězdy Gliese 581 totiž obíhá hned několik exoplanet, z nichž hned dvě by se měly nacházet v obyvatelné zóně kolem hvězdy, kde je vyšší pravděpodobnost existence kapalné vody na povrchu.

U 20 světelných let vzdálené hvězdy ale žádný signál nenašli, detekovali 222 potenciálních signálů, které ale byly všechny vyřazeny jako odražené ze Země. Samotní autoři studie, která byla přijata k publikaci v magazínu The Astronomical Journal, však experiment považují za úspěch, protože ověřili metodu VLBI a její schopnost filtrování signálů pocházejících ze Země.

Další zprávy z kategorie Hledání života

V zrnku, které před 11 lety přivezla sonda z planetky Itokawa, byly nalezeny organické sloučeniny

Nová studie popisuje nález organických sloučenin a molekul vody ve vzorku z planetky Itokawa, které v roce 2010 dovezla na Zemi japonská sonda Hayabusa. Jde o první případ, kdy byly v materiálu z planetky identifikovány organické sloučeniny, které mohly být předchůdci sloučenin, které nakonec vedly ke vzniku života na Zemi. Analýza také ukazuje, jak se tento materiál vyvíjel v průběhu času.

Podle nové studie se v atmosféře Venuše nenachází fosfan, ale oxid siřičitý

Když v září vědci oznámili detekci fosfanu v atmosféře Venuše, vyvolalo to velký zájem po celém světě. Přítomnost této sloučeniny by mohla znamenat existenci života na sousední planetě. Nová interpretace vědeckých dat však přináší uklidnění, stejný pozorovaný efekt by totiž mohl být způsoben přítomností oxidu siřičitého. Který navíc dává na Venuši větší smysl.

Od nejbližší hvězdy Proxima Centauri k nám přichází neznámý rádiový signál

Astronomům se pomocí teleskopu Parkes v Austrálii podařilo zachytit rádiový signál, který k nám přichází od nejbližší hvězdy Proxima Centauri. Jeho původ zatím není známý a objevil se pouze jednou. Vědci, kteří hledají známky vyspělých civilizací ve vesmíru, jsou nadšení, ale zároveň upozorňují, že možných vysvětlení původu signálu bude jistě více.

Nová analýza dat ukazujících fosfan v oblacích Venuše, potvrdila jeho přítomnost, ale v menším množství

Když tým vědců vedených Jane Greavesovou oznámil v září objev fosfanu v atmosféře Venuše, objevilo se několik oponujících studií. Závěry vědců vyvolaly ve světě velký zájem, přítomnost této látky by totiž mohla znamenat existenci života na sousední planetě. Nová analýza dat z teleskopu ALMA fosfan v atmosféře Venuše potvrzuje, avšak v menším množství, než bylo v původní studii.

Možný život na Venuši: astronomové detekovali v atmosféře sousední planety látku, kterou na Zemi produkují bakterie

Astronomům se podařilo detekovat molekuly fosfanu v atmosféře planety Venuše. Jde o překvapivý objev, tato látka totiž na Zemi vzniká v průmyslových procesech nebo za přispění živých organismů. Pro detekovanou koncentraci v atmosféře Venuše zatím vědci nemají žádné jednoznačné vysvětlení. Mohla by vznikat v dosud neznámých chemických procesech, nebo by mohla být produktem živých organismů žijících v oblacích planety.

Zatím nejširší a nejhlubší pátrání po známkách civilizace nepřineslo žádný výsledek

Radioteleskop Murchison Widefield Array (MWA) v australské poušti dokončil zatím nejširší a nejhlubší průzkum vesmíru při hledání inteligentního života. Prozkoumal oblast vesmíru, ve které je známa existence nejméně 10 milionů hvězd, a hledal rádiové signály podobné těm, které jsou na Zemi využívány pro vysílání FM rádia. Žádné signály však nedetekoval.

Společnost Rocket Lab chce v roce 2023 podniknout první soukromou misi k Venuši

Společnost Rocket Lab dnes provozuje raketu Electron, která levně vynáší malé náklady na nízkou oběžnou dráhu Země. Společnost má nicméně ambicióznější plány, ať už se jedná o nabídku vynášení nákladu na oběžnou dráhu, nebo nově také mise za oběžnou dráhu Země.