Astronomové hledají mimozemský život na objevených exoplanetách, zatím bezvýsledně

Hledání inteligentního mimozemského života u vzdálených hvězd je se současnou technologií poměrně složité, na takovou dálku totiž nic neuvidíte. Můžete ale slyšet, astronomové proto využívají radioteleskopů a pozorně naslouchají, cílů je ale doslova jako hvězd na noční obloze a ještě víc, protože při naslouchání se často objeví i odražený signál ze Země. Australští astronomové teď přišli s novou technikou, která jim umožňuje signály ze Země odfiltrovat a zaostřit antény na jeden konkrétní cíl, k otestování si vybrali blízkou hvězdu Gliese 581.

Exoplaneta Kepler 22f

Exoplaneta Kepler 22f Ilustrace exoplanety, která podle astronomů z NASA dosahuje 1,04 velikosti Země. Objevena byla s pomocí vesmírného teleskopu Kepler.

Při svém experimentu pracovali australští astronomové se soustavou teleskopů Australian Long Baseline Array (ALBA), kterou namířili ke hvězdě Gliese 581, kolem které obíhá celý systém planet. K naslouchání využili nové techniky, kterou nazvali VLBI (Very Long Baseline Interferometry) a která zpracovává data mnoha vzájemně vzdálených teleskopů. Díky této technice mohou efektivně odfiltrovat veškeré signály, které nepocházejí z daného cíle a zároveň získají signál s vyšším rozlišením.

Cíl, který si astronomové vybrali, je pro vědce různého zaměření velké lákadlo, kolem hvězdy Gliese 581 totiž obíhá hned několik exoplanet, z nichž hned dvě by se měly nacházet v obyvatelné zóně kolem hvězdy, kde je vyšší pravděpodobnost existence kapalné vody na povrchu.

U 20 světelných let vzdálené hvězdy ale žádný signál nenašli, detekovali 222 potenciálních signálů, které ale byly všechny vyřazeny jako odražené ze Země. Samotní autoři studie, která byla přijata k publikaci v magazínu The Astronomical Journal, však experiment považují za úspěch, protože ověřili metodu VLBI a její schopnost filtrování signálů pocházejících ze Země.