Teleskop Planck objevil vlákno horkých plynů spojující dvě kupy galaxií

22. 11. 2012

Evropský vesmírný teleskop Planck objevil propojení dvou galaktických skupin vláknem horkých plynů. Jde o první průkaznou evidenci podobného propojení dvou tak gigantických struktur.

Teleskop Planck má primárně sloužit pro detekci zbytkového mikrovlnného záření po velkém třesku, dokáže však zachytit mnohem více. Dokazuje to pozorováními, na kterých se objevuje deset milionů světelných let dlouhé vlákno spojující dvě kupy galaxií. Jde o kupy Abell 399 a Abell 401 vzdálené od Země miliardu světelných let, v každé z nich se nachází stovky samostatných galaxií.

Teleskop Planck

Další zprávy z kategorie Galaxie

Až třetina hvězd v haló Mléčné dráhy by mohla pocházet z cizí galaxie

28. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomům se podařilo ve střední části Mléčné dráhy identifikovat tisíce hvězd, které se liší od ostatních. Jejich rozdílné složení a pohyb lze podle vědců nejsnadněji vysvětlit tak, že pochází z jiné galaxie. Tuto galaxii nazvali Heracles a odhadují, že se srazila s naší galaxií před 10 miliardami let.

U blízké galaxie M63 bylo objeveno 5 nových trpasličích galaxií

25. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Podobně jako planety obíhají hvězdy, mohou také menší galaxie obíhat hmotnější galaxie. Například Mléčnou dráhu obíhají desítky drobnějších, trpasličích galaxií. Pět nových galaxií se nyní vědcům podařilo objevit také u blízké galaxie M63. Spirálovitá galaxie M63 (NGC 5055, Slunečnice) se nachází ve vzdálenosti 29 milionů světelných let.

Astronomové našli proudy radiace u galaxií, které původně žádné neukazovaly

24. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Průzkum vzdálených galaxií ukázal existenci proudů radiace u objektů, které podobnou aktivitu dříve nevykazovaly. Podle studie publikované v Astrophysical Journal se jedná o evidenci, že jádra těchto galaxií se stala v posledních několika letech aktivní.

Objev nového extrémně variabilního kvazaru ve vzdáleném vesmíru

14. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Analýzou dat z dřívějších astronomických průzkumů se japonským astronomům podařilo najít nový extrémně proměnlivý kvazar. Z historických dat se jim o něm podařilo získat informace za posledních 30 let. Nově objevený objekt s označením SDSS J125809.31+351943.0 je kvazar s jedním z nejvýraznějších zvýšení zářivosti.

V galaxii M85 se nachází tři různé skupiny kulových hvězdokup nesoucí známky předchozích událostí

26. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové prozkoumali kulové hvězdokupy v galaxii Messier 85 a identifikovali v ní tři různé typy těchto specifických uskupení hvězd. Každá z nich má jinou barvu, rychlost a složení a zdá se, že každá z nich vypovídá o specifické události, která se v této galaxii stala.

Izolované trpasličí galaxie by vědcům mohly prozradit více o evoluci hvězd

18. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomům ze Special Astrophysical Observatory v Rusku se podařilo určit přesné vzdálenosti a metalicitu 18 trpasličích galaxií. Využili k tomu metodu TRGB (Tip of the red-giant branch), při které je zkoumána nejzářivější hvězda ve fázi rudého obra, podle které je následně určena vzdálenost celé galaxie.

Plyny unikající z galaxií by mohly prozrazovat více o procesech uvnitř

9. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomům z Japonska se podařilo pomocí observatoře ALMA detekovat molekulární proud vycházející z galaxie NGC 1482. Detekovaný únik materiálu z galaxie označovaný jako galaktický vítr by mohl vědcům prozradit více o vnitřních procesech, které v ní probíhají.