Teleskopy Swift a Fermi zachytily extrémně silný záblesk gamma záření

27. dubna zachytil vesmírný teleskop Fermi rekordně silný záblesk gamma záření v souhvězdí Lva. Záblesky gamma záření (Gamma-ray Burst, GRB) jsou nejjasnějšími explozemi ve vesmíru a dochází k nim třeba při kolapsu masivní hvězdy, který vede k obří supernově a zrodu černé díry. Událost označená jako GRB 130427A trvala několik hodin, během kterých se na ni zaměřilo hned několik teleskopů jak ve vesmíru tak na Zemi.

Gamma záření

Gamma záření Mapa zdrojů gamma záření byla pořízena vesmírným teleskopem Fermi, který snímal celou oblohu po dobu dvou let. Světlejší barva značí silnější zdroj gamma záření. Uprostřed obrázku je záře, která vyplňuje rovinu disku naší galaxie. Mimo tuto záři jsou na mapě vidět další zdroje záření, některé z nich jsou pozůstatky supernov v naší galaxii, další jsou zdroje mimo Mléčnou dráhu.

Záblesk Gamma záření GRB 130427A
Zdroj: NASA
Přístroje na palubě teleskopu Fermi změřily energii záblesku na 94 GeV, což je 35 miliardkrát víc než je energie světla viditelného lidským okem. Záblesk trval několik hodin a nastavil také nový rekord pro délku trvání této události. Hvězda, jejíž kolaps a následná exploze za gamma zábleskem stojí, se podle astronomů nachází ve vzdálenosti 3,6 miliard světelných let, což je poměrně blízko pro události tohoto typu (záblesk GRB 130427A patří mezi 5 % nejbližších). Astronomům se u blízkých záblesků většinou podaří do několika týdnů najít na stejném místě pozůstatek supernovy, následky obří exploze, která stojí za zánikem masivní hvězdy. Toto hledání teď přichází na řadu a vědci se nemohou dočkat až zjistí, co tento záblesk způsobilo a co na jeho místě zůstalo. První nové informace by mohly přijít ještě během května.
Co jsou záblesky gamma záření?

Další zprávy z kategorie Gama záření

U nejvzdálenější známé galaxie byl pozorován nejstarší a nejvzdálenější záblesk radiace

16. 12. 2020 (novější než zobrazený článek)

Zatím nejvzdálenější známá galaxie nese označení GN-z11 se nachází neuvěřitelných 32 miliard světelných daleko. Vědcům pracujícím s teleskopem Keck na Havaji se u ní podařilo na krátkou dobu zachytit několikasetkrát zvýšenou zářivost v infračerveném světle. Podle nové studie publikované v magazínu Nature Astronomy by mohlo jít o záblesk gama záření z doby krátce po velkém třesku. Pokud se to potvrdí, jednalo by se o nejstarší známý gama záblesk.

Při blescích v bouřkách vzniká gama záření a také částice antihmoty

15. 12. 2017 (novější než zobrazený článek)

Japonským vědcům se podařilo prokázat, že při bouřkách může při blesku docházet k zábleskům gama záření, vysoce energetické události, která s sebou nese další jevy na ni navázané. Jedním z takových jevů je vytváření pozitronů, antihmotových protikladů elektronů. Vědci zachytili jejich následnou anihilaci, při které také vzniká gama záření. Výsledky výzkumu jsou prezentovány ve vědeckém magazínu Nature.

Vědci si nejsou jistí jak vznikají tajemné bubliny rozpínající se ze středu Mléčné dráhy

3. 8. 2014 (novější než zobrazený článek)

Před čtyřmi roky objevil tým vědců v čele s Douglasem Finkbeinerem v datech posbíraných teleskopem Fermi dva útvary podobné bublinám, které se rozpínají od středu Mléčné dráhy nad a pod galaktickou rovinu. Jejich enormní velikost a očividné napojení na jádro galaxie vedly vědce k závěru, že souvisí se supermasivní černou dírou, která v něm dřímá. Od té doby ale mají k dispozici další pozorování, nejsou však blíže rozluštění hádanky, co za tajemnými bublinami vězí.

Pozorování observatoře IceCube vylučuje záblesky gamma záření jako zdroj kosmického záření

19. 4. 2012

Vědci z antarktické neutrinové observatoře IceCube přišli s novými poznatky o zdroji kosmického záření, jejich studie dnes vyšla v magazínu Nature. Podle studie nemohou být záblesky gamma záření původcem kosmického záření, a jako nejpravděpodobnější zdroj se teď jeví černé díry.

Ruská nákladní loď progress se oddělila od ISS a odletěla dál od Země vypustit vědecký satelit

25. 1. 2012

Po 82 dnech se v pondělí od Mezinárodní vesmírné stanice odpoutala ruská nákladní loď Progress M-13M (Progress 45). Nezamířila ale k Zemi, kde by shořela tak, jak je to zvykem u nákladních lodí zásobujících ISS, Progress M-13M se vydal opačným směrem na o 100 km vyšší orbitu, kde vypustila ruský vědecký mikrosatelit Chibis-M.

Vesmírný teleskop Fermi našel zatím nejmladší milisekundový pulzar na noční obloze

22. 11. 2011

Vědci představili deset nových pulzarů, které objevili s vesmírným teleskopem NASA Fermi, tento přístroj už stál za odhalením celé stovky nových objektů tohoto typu. Pulzar je rotující neutronová hvězda, která emituje extrémně silnou elektromagnetickou energii v pravidelných intervalech ve formě dvou paprsků vycházejících z pólů hvězdy. Mezi novými objekty je také PSR J1823−3021A, milisekundový pulzar, který je, jak se zdá, výrazně mladší než ostatní podobné hvězdy.

Silný záblesk gamma záření odhalil překvapující složení dvou vzdálených galaxií

7. 11. 2011

Mezinárodní tým astronomů prozkoumal s pomocí teleskopu VLT záblesk gamma záření GRB 090323 vycházející z galaxie vzdálené 12 miliard světelných let a zjistil, že kompozice dvou takto vzdálených galaxií obsahuje mnohem těžší prvky než se doposud považovalo za možné tak brzy po velkém třesku. Pozorovaná galaxie, ze které gamma záření vyšlehlo, a další v její blízkosti, kterou tento paprsek prošel na cestě k Zemi, obsahuje podle měření větší množství těžkých prvků než Slunce.