Nová měření naznačují, že v chemických reakcích na oběžné dráze Saturnu vzniká metanol

Saturnův měsíc Enceladus má podpovrchový oceán plný vody a organických sloučenin, vyplývá to z měření sondy Cassini, která kolem Saturnu obíhá už přes deset let. Složení je nám známé díky gejzírům na jižním pólu, jejichž obsah sonda analyzovala. Nová, doplňující měření ze Země teď ukazují, že organické sloučeniny chrlené gejzíry do vesmíru dále chemicky reagují, což vede ke vzniku metanolu. Pozorování byla provedena pomocí teleskopu IRAM ve Španělsku, která ukazují v okolí Enceladu vyšší koncentraci metanolu než jakou naměřila sonda Cassini nad samotnými gejzíry.

Enceladus, gejzíry na jižním pólu (2012)

Enceladus, gejzíry na jižním pólu (2012) Snímek pořízený vesmírnou sondou Cassini v březnu 2012 ze vzdálenosti 259 tisíc kilometrů od malého měsíce Enceladus, který obíhá planetu Saturn. Na jeho jižním pólu se nachází oblast Tiger Stripes, ze které uniká v gejzírech materiál z nitra měsíce. Sonda Cassini v tomto materiálu už dříve našla zmrzlé vodní výpary a organické sloučeniny. Při březnovém, zatím největším, přiblížení k Enceladu provedla rozbor materiálu pomocí svých přístrojů. Výsledky pozorování teď zpracovávají vědci NASA.

Enceladus

Z měsíce Enceladus uniká metan, mohl by vznikat v živých organismech

Data z vesmírné sondy Cassini naznačují existenci podpovrchového oceánu na Měsíci Enceladus u planety Saturn. Orbitální sonda také prozkoumala gejzíry na jižním pólu tohoto malého ledového měsíce a našla v nich vodu, dusík a také stopy uhlovodíků jako je metan. Nová statistická analýza ukazuje, že geologické procesy samotné nestačí na vysvětlení detekovaného množství metanu a je třeba hledat jiné vysvětlení, jedním z nich je produkce metanu živými organismy.

V oceánu pod povrchem Enceladu by mohly být mořské proudy

Počítačové situace naznačují, že by pod povrchem měsíce Enceladus u planety Saturn mohly existovat oceánské proudy. Podle vědců by byly poháněny rozdílnou salinitou v různých regionech. Podpovrchový oceán se tak částečně podobá těm na Zemi.

Nové simulace odhalují komplexní procesy v nitru ledového měsíce Saturnu

Tým vědců z SwRI (Southwest Research Institute) přišel s novým geologickým modelem, který ukazuje, že oxid uhličitý z nitra Enceladu by mohl vznikat na dně tamního oceánu. Počítačová simulace pracovala s analýzou obsahu gejzírů na jižním pólu měsíce, ze kterých uniká zmrzlá voda do volného prostoru na oběžné dráze planety Saturn. Výsledky výzkumu ukazují, že pod ledovou vrstvou Enceladu by se mohly odehrávat složitější procesy, než se původně uvažovalo.

NASA na Antarktidě zkouší podmořského robota pro vzdálené měsíce

Inženýři z NASA vyvinuli prototyp automatického podmořského plavidla BRUIE (Buoyant Rover for Under-Ice Exploration) a chystají se jej otestovat v ledových vodách Antarktidy. Tento rover je válec asi metr dlouhý a po obou stranách má velká kola, která mu umožňují pohyb pod ledovou vrstvou na hladině. V budoucnosti by toto zařízení mohlo putovat na měsíc Europa k Jupiteru nebo Enceladus u Saturnu, kde vědci předpokládají existenci velkých podpovrchových oceánů.

Výzkum těles sluneční soustavy je dlouhodobá záležitost. Planetární mise existují dlouhou dobu jen na papíře, potom následují dlouhé roky vývoje, cesty a samotný vědecký průzkum je pouze špičkou ledovce. NASA nyní vybrala několik konceptů zcela nových misí, které pomůže financovat, aby byly rozpracovány v konkrétní plány. Mnohé z těchto misí nebudou nikdy realizovány, některé však jistě ano.

Co umožňuje existenci oceánu pod povrchem Enceladu a proč tomu tak není u sousedních měsíců?

Dvojice vědců z University of Maryland a Southwest Research Institute vytvořila počítačovou simulaci, která se soustředí na vývoj těles v těsné blízkosti planety Saturn. Z více než 60 měsíců planety se pouze pětice větších měsíců nachází v jeho těsné blízkosti a zřejmě pouze Enceladus má pod svým povrchem ukrytý oceán. Nový počítačový model nyní poprvé ukazuje, proč je právě tento měsíc tímto způsobem unikátní. Výsledky výzkumu byly prezentovány ve studii, která vyšla v magazínu Nature Astronomy.

První soukromá vědecká mise k Saturnu by mohla hledat život na Enceladu

Americká vesmírná agentura NASA a soukromá společnost Breakthrough Iniciatives podepsaly dohodu o spolupráci v přípravě soukromé mise k měsíci Enceladus u planety Saturn. NASA má s tímto místem zkušenosti, do loňského roku obíhala planetu sonda Cassini, která na malém ledovém měsíci Enceladu objevila gejzíry tryskající vodu a organické sloučeniny do okolí planety, kde vytváří jeden z jejích prstenců. NASA, ani jiná vládní vesmírná agentura se k Saturnu v nejbližší době nechystá, soukromá iniciativa tak přebírá žezlo a hodlá Enceladus navštívit.