Nově objevená obří planeta u drobné hvězdy je tak velká, že odporuje současným teoriím

Velké hvězdy umožňují formaci velkých planet a u malých hvězd zase jednoduše vznikají menší planety. Nově objevená exoplaneta je ale tak velká v porovnání k velikosti hvězdy, kterou obíhá, že její formaci nelze podle současných teorií vysvětlit. Jedná se o planetu NGTS-1b, je větší než Jupiter a obíhá velmi blízko své hvězdě NGTS-1, která má asi poloviční velikost jako naše Slunce. Informace o tomto objevu přináší článek v magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Exoplaneta, horký Jupiter

Exoplaneta, horký Jupiter Ilustrace planety obíhající vzdálenou hvězdu. Na snímku je zobrazen tzv. horký jupiter, plynný obr podobný planetě Jupiter v naší sluneční soustavě. Na rozdíl od Jupiteru ale obíhá velmi blízko své mateřské hvězdě.

Aktuální teorie umožňuje u malých hvězd jakou je NGTS-1 formaci pouze malých, skalnatých planet jako je Země nebo Mars. Z celkové hmoty, ze které takový hvězdný systém vzniká, jde totiž velká část na formaci centrální hvězdy a pouze zlomek zůstává na vznik planet - u sluneční soustavy má Slunce 99 % veškeré hmoty a na planety, měsíce a planetky zbývá pouhé procento.

Hvězda a planeta
Hvězda NGTS-1 je červený trpaslík typu M, patří tedy mezi nejčastější a nejmenší typy hvězd v naší galaxii (až 75 % hvězd v Mléčné dráze jsou červení trpaslíci). Její celková hmota je asi 61 % hmoty Slunce (velikost má asi 57 % velikosti Slunce). Od Sluneční soustavy je NGTS-1 vzdálena asi 600 světelných let. NGTS-1b je teprve třetí objevenou planetou, která obíhá hvězdu tohoto typu (předchozí jsou Kepler-45b a HATS-6b). Nově objevená planeta je z těchto tří největší - má o 33 % větší velikost než Jupiter (naopak má ale pouze 81 % jeho masy) a obíhá svou hvězdu za 2,6 dní ve vzdálenosti asi 0,03 AU.
Teleskop
NGTS-1b je první exoplaneta objevená teleskopu Next-Generation Transit Survey (NGTS), který se nachází v Chile, kde je součástí observatoře Paranal. Jde o 12 teleskopů, které společně od začátku roku 2016 zkoumají oblohu a hledají pravidelně pohasínající hvězdy,, což je jedna z cesta jak hledat vzdálené planety (na stejném principu funguje i vesmírný teleskop Kepler). Teleskop NGTS roboticky monitoruje světlo přicházející od stovek tisíc hvězd na jižní polokouli.