Nově objevená nejvzdálenější supermasivní černá díra se nachází ve vzdálenosti 13,1 miliard světelných let

Vědcům se podařilo objevit zatím nejvzdálenější supermasivní černou díru ve vesmíru, jde o kvazar ve vzdálenosti 13,1 miliard světelných let. Světlo z takto dalekého objektu k nám putovalo tak dlouho, že vzdálenou galaxii muselo opustit před miliardami let v době, kdy byl vesmír ještě velmi mladý. Pozorovaná černá díra má podle odhadu vědců hmotnost 800 milionů Sluncí. Doposud se příliš neuvažovalo nad existencí takto masivních objektů v tak rané etapě vývoje vesmíru, vědci proto uvažují, že ke vzniku tohoto musely vést specifické podmínky.

Černá díra v centru Mléčné dráhy

Černá díra v centru Mléčné dráhy Astronomové z NASA pořídili s Hubblovým teleskopem doposud neostřejší snímek galaktického středu Mléčné dráhy. Střed Mléčné dráhy je zahalen do mezihvězdných plynů a prachu, které komplikují jeho pozorování ve viditelném spektru. Tento snímek byl pořízen infračervenou kamerou NICMOS, která místo viditelného světla snímá teplo, které objekty vydávají. Vpravo dole je vidět spirálovité okolí supermasivní černé díry v centru galaxie. Černou díru přímo pozorovat nelze, na fotografii jsou vidět ionizované plyny, které byly zachyceny její gravitací.

Kvazary jsou velmi zářivá aktivní jádra vzdálených galaxií tvořená supermasivní černou dírou a materiálem, který kolem ní obíhá. Na Zemi jsou detekovány v celé šíři spektra a s výrazným červeným posunem, který naznačuje vzdálenost, kterou muselo světlo urazit (v rozpínajícím se vesmíru). Nově objevený kvazar je označovaný ULAS J134208.10+092838.61 (zkráceně J1342+0928) a astronomové jej pozorují jen několik stovek milionů let po vzniku vesmíru.

Vzdálenost takových objektů vědci usuzují podle červeného posunu pozorovaného světla, který je způsoben natahováním vln prostřednictvím rozpínání vesmíru. Doposud nejvzdálenější objekt byl objevený před pěti lety a měl červený posun 7, nově objevený kvazar má však hodnotu 7,54 a nachází se tedy ještě dál.

Pro své závěry vědci využili data z vesmírného teleskopu WISE a pozemních observatoří Gemini na Havaji a Magellanových teleskopů v Čile. Výsledky jejich práce byly publikovány ve vědeckém magazínu Nature.