Nový supravodivý magnet dosáhl rekordní indukci magnetického pole 32 T

8. prosince se vědcům na Florida State University podařilo dosáhnout s novým supravodivým magnetem rekordní síly magnetického pole - 32 T. Byl tak překročen dosavadní rekord magnetického pole generovaného tímto způsobem o 33 %. Takové síly magnetického pole lze dosáhnout pouze v laboratorních podmínkách, v přírodě se vyskytují i silnější magnetická pole, jsou však generována masivními objekty jako jsou třeba bílé trpaslíky nebo magnetary.

Síla magnetického pole je měřena v jednotkách tesla (T), pojmenovaných podle fyzika Nikoly Tesly. Silná magnetická pole lze sestrojit několika různými postupy, jedním z nich je právě elektromagnet využívající supravodiče. V supravodičích dochází k vedení elektrického proudu bez jakéhokoliv odporu jako je tomu v běžných vodičích.

Nový magnet na floridské univerzitě je sestrojen kombinací konvenčního nízkoteplotního supravodivého magnetu a nového magnetu, který dosahuje supravodivosti za vyšších teplot. Vědci upozorňují, že jsou teprve na začátku nově otevřené cesty, v následujících letech hodlají sestrojit ještě silnější magnet, generující magnetické pole o síle více než 100 T.

Využití takto silných magnetických polí lze zatím nalézt hlavně při fyzikálních experimentech. Vědci chtějí nabídnout tento magnet k dispozici ostatním z celého světa. Všichni mohou přijít a zažádat o použití tohoto magnetu pro své experimenty.

Magnetické pole, příklady

Síla pole Magnetické pole
31,869 µT Magnetické pole Země
5 mT magnet na dveřích lednice
0,3 T skvrny na Slunci
1,5-3 T magnetická rezonance (MRI) ve nemocnicích
8,3 T magnety v LHC
13 T supravodivé magnety v experimentálním termojaderném reaktoru ITER
27 T nejsilnější možné magnetické pole v supravodivém magnetu za nízkých teplot
32 T nejsilnější supravodivý magnet (2018)
45 T nejsilnější stálé magnetické pole (2015)
100 T síla magnetického pole bílého trpaslíka a zároveň nejsilnější magnetické pole generované s controlled magnetic waveform metodou
1 200 T rekordní magnetické pole dosažené metodou electromagnetic flux-compression (2018)
1 500 T rekordní magnetické pole dosažené s pomocí výkonných laserů (2013)
100 KT (až 100 GT) síla magnetického pole magnetaru
1 GT síla magnetického pole u neutronové hvězdy GRO J1008-57

Další zprávy z kategorie Magnetismus

15. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vědci poprvé vyrobili materiál, který dosahuje supravodivosti při pokojové teplotě Vědci z University of Rochester (USA) vyrobili první materiál, který dosahuje supravodivého stavu při teplotě 15 °C. Jedná se o přelomový objev, který by mohl změnit mnohé oblasti lidského života. Supravodivosti bylo doposud dosahováno spíše za velmi nízkých teplot, což je pro běžné využití tohoto fenoménu nepraktické. Dosavadní nejvyšší teplota, při které bylo dosaženo stabilní supravodivosti byla -23 °C.

21. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

První přesně změřená vzdálenost magnetaru může vědce přiblížit k rozluštění původu tajemných signálů FRBAstronomové poprvé přímo změřili vzdálenost magnetaru pomocí paralaxy. Jejich cílem byla neutronová hvězda XTE J1810-197 s původně odhadovanou vzdáleností kolem 10 tisíc světelných let. Nová pozorování teleskopem VLBA (Very Long Baseline Array) tuto vzdálenost zpřesnila na 8 100 světelných let. Tento výzkum by mohl vědce přiblížit k odpovědi na otázku, zda jsou to právě magnetary (neutronové hvězdy s extrémně silným magnetickým polem), které způsobují tajemné rádiové signály FRB přicházející k nám z hlubokého vesmíru.

14. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

U vzdálené neutronové hvězdy bylo detekováno zatím nejsilnější magnetické pole ve vesmíruU rentgenového pulsaru GRO J1008-57 astronomové detekovali magnetické pole kolem miliardy tesla. Jde o nejsilnější jednoznačně detekované magnetické pole ve vesmíru. Objev byl učiněn na základě dat z čínského rentgenového teleskopu Insight-HXMT, který operuje na oběžné dráze od roku 2017.

Magnetické pole Marsu existovalo déle než se doposud předpokládalo

5. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Magnetické pole Marsu existovalo déle než se doposud předpokládaloMars měl globální magnetické pole dřív, než se původně uvažovalo a vydrželo také déle. Vyplývá to ze závěrů nové studie, která pracovala s daty z orbitální sondy MAVEN. Podle této studie obklopovalo Mars globální magnetické pole nejméně v období mezi 4,5 a 3,7 miliardami let. Ztráta globálního magnetického pole zřejmě v minulosti vedla ke zmizení atmosféry Marsu.

Magnetické pole v okolí sondy InSight je až 10x větší než se předpokládalo

10. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

Magnetické pole v okolí sondy InSight je až 10x větší než se předpokládaloStacionární sonda InSight je na povrchu Marsu už zhruba rok a půl. Během této doby provádí pravidelná měření atmosféry a nitra planety. Jako první také měří magnetické pole přímo na povrchu a jeho intenzita je výrazně silnější než věci odhadovali z měření z oběžné dráhy.

Za jedenáctiletým slunečním cyklem stojí podle nové studie pohyb tří planet

5. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Za jedenáctiletým slunečním cyklem stojí podle nové studie pohyb tří planetKaždých jedenáct let prochází Slunce cyklem, během kterého nastává solární minimum a solární maximum - období snížené a zvýšené sluneční aktivity. Vědci nyní přišli na to, co by tento cyklus mohlo způsobovat, a k jejich překvapení nejde o vnitřní procesy hvězdy, ale o planety, které ji obíhají. Konkrétně o Venuši, Zemi a Jupiter, které mají ovlivňovat atmosféru Slunce, když se jednou za jedenáct let seřadí do řady a spojí své gravitační síly.

Magnetické pole ve sluneční koroně je výrazně silnější než se doposud myslelo

3. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Magnetické pole ve sluneční koroně je výrazně silnější než se doposud mysleloPři zkoumání sluneční erupce ze září 2017 se podařilo Dr. Kuridzovi z Queens University Belfast a jeho týmu přesně změřit sílu jejího magnetického pole. Naměřili 350 gaussů, což je podstatně více, než se doposud u podobných událostí uvažovalo. Objev byl umožněn tak trochu díky štěstí - použitý teleskop totiž dokáže detailně pozorovat zhruba 1 % povrchu hvězdy a byl zaměřen zrovna na místo, kde k erupci došlo.