Nová pozorování podivně pohasínající hvězdy ukazují, že není obklopena uměle vytvořenou megastrukturou

Mezi hvězdami pozorovanými vesmírným teleskopem Kepler při jeho primární misi byla i hvězda KIC 8462852 (přezdívaná také Tabbyina hvězda). Brzy po zjištění, že pohasíná natolik nezvyklým způsobem, že by kolem ní mohla existovat nějaká komplexní struktura blokující její svit, stala se tato hvězda doslova slavnou. Vyrojilo se množství vysvětlení tohoto chování, kromě komet a pásu asteroidů se objevila také teorie, že by mohla být obklopena megastrukturou uměle vytvořenou mimozemskou civilizací. Nová pozorování však naznačují, že by mohlo jít spíše o oblaka prachu nebo plynů.

Kepler, zorné pole

Kepler, zorné pole Na obrázku je znázorněna oblast, kterou sleduje vesmírný teleskop Kepler, jehož úkolem je pátrat po exoplanetách obíhající vzdálené hvězdy.

Poté, co se o KIC 8462852 začalo hodně psát a mluvit, objevil se na kickstarteru projekt, který sbíral finance na zaplacení pozorování této hvězdy dalšími teleskopy. Více než 1 700 lidí tak darovalo přes 100 tisíc dolarů a díky těmto financím namířil ke hvězdě své zrcadlo teleskop Las Cumbres. Výzkumníci včetně objevitelky Tabethy Boyajianové (podle které hvězda dostala svou přezdívku) teď publikovali výsledky svého pozorování v magazínu The Astrophysical Journal Letters.

Snahou astronomů bylo zachytit pohasínání hvězdy znovu, v reálném čase. Chtěli zjistit, zda se hvězda chová stejně ve všech částech spektra, nebo jen v některém, což by jim prozradilo více o hustotě objektu, který světlo hvězdy blokuje. Výsledek je, že v různých částech elektromagnetického spektra pohasíná hvězda jiným způsobem.

Toto chování vědci připisují něčemu jako jsou oblaka prachu nebo plynů, hvězda by také mohla pohasínat sama o sobě. Pokud by šlo o planetu, nebo třeba i nějakou formu Dysonovy sféry světlo hvězdy by podle vědců bylo blokované ve všech částech spektra stejně.

KIC 8462852 byla v roce 2015 pozorována teleskopem Kepler, který hledá exoplanety pomocí zkoumání hvězd, jejichž záření je pravidelně přerušováno přecházející exoplanetou, která záři blokuje. Hvězda je o 43 % hmotnější než Slunce a o 58 % větší, nachází se ve vzdálenosti 1280 světelných let.